Crisp breidt assortiment met verse maaltijden uit door overname Eetfabriek

Crisp breidt assortiment met verse maaltijden uit door overname Eetfabriek

Crisp rondt de overname van leverancier Eetfabriek af en breidt het assortiment uit met meer verse maaltijden. Crisp gaat een verse keuken onder eigen label openen. De online supermarkt haalde eerder dit jaar 75 miljoen euro groeigeld op bij verschillende investeerders en zag het totaalassortiment dit jaar al groeien met 36%.

Crisp blijft groeien in Nederland en België. De online supermarkt heeft momenteel twee keer zoveel klanten als een jaar geleden. Sinds de lancering in juni in de Belgische markt groeit Crisp ook daar exponentieel en verdubbeld in vier weken tijd het aantal bestellingen.

Crisp opent verse keuken onder eigen label

Met de overname van Eetfabriek breidt Crisp haar verse assortiment uit van vijftien naar vijftig veelal seizoensgebonden gerechten die door de klant alleen nog hoeven te worden opgewarmd. In de missie om beter eten bereikbaar te maken voor meer mensen gelooft Crisp dat de kwaliteit van de maaltijd bepaald wordt door de kwaliteit van de ingrediënten.

Tom Peeters te midden van zijn twee compagnons en mede oprichters Michiel Roodenburg en Eric Klaassen.

Korte keten

“Wij kennen inmiddels de smaak van onze klanten. En we weten ook precies te vinden wat er dichtbij in het seizoen groeit en dus op het toppunt zit van smaak,” vertelt Tom Peeters, CEO van Crisp. “Met de ketenintegratie hebben we een volledig eigen keuken waar onze producten zonder omwegen en door professionele chefs worden bereid tot smaakvolle gerechten voor een toegankelijke prijs. Naast de dagelijkse boodschappen kunnen klanten die het even te druk hebben om zelf te koken nu dus nog meer op ons rekenen. Eetfabriek was al jaren vaste leverancier bij Crisp en samen hebben we dit kanaal nu opgeschaald van plek 21 naar de top-3 grootste lokale bronnen die aangeboden worden via onze app.” 

Vers en bewust eten

Crisp haalde eerder dit jaar door een investeringsronde €75 miljoen op. “Niet alleen de financiële steun geeft ons veel vertrouwen, de toenemende vraag van de klant geeft ons dat ook,” vervolgt Peeters. “Wij signaleren dezelfde trend die recent in internationaal onderzoek van McKinsey werd benoemd: ook in het veranderende economisch klimaat blijft vers en bewust eten belangrijk, al wordt het steeds complexer om dit bereikbaar te houden."

Energie-efficiënte infrastructuur en elektrische bezorging

Peeters denkt de oplossing met Crisp in handen te hebben, ook in de huidige uitdagende markt met wereldwijde stijging van grondstofprijzen en energiekosten "Wij zien een voordeel in ons model: met minder afstand door een korte keten en een energie-efficiënte infrastructuur zonder winkels. Zo blijven we relevant voor de klant, en dat zien we terug in de vraag.”

In zowel Nederland als in België bezorgt Crisp met een eigen vloot van bezorgbusjes. De bedoeling is om toe te werken naar 100% elektrische bezorging.

Annemiek Jorritsma (1974) is freelance redacteur voor VMT. Zij richt zich op de programmacoördinatie van het jaarlijkse Food Safety Event en is sinds februari 2024 als hoofdredacteur ad interim verantwoordelijk voor de tweewekelijkse Thema Update Voedselveiligheid.
Zij voert haar werk als zelfstandige uit onder de naam Grip op Content.

Credit: PlantFWD

Nieuwe startups zetten in op minder bewerkte vlees-, vis- en...

Voorheen ontwikkelden startups vleesvervangers die heel erg op vlees moesten lijken, een lange ingrediëntenlijst maakte niet uit. Jonge startups...

Onderzoek: stabielere olie-emulsie maakt voedingsmiddel minder snel ranzig

Onderzoek: stabielere olie-emulsie maakt voedingsmiddel minder snel...

Oxidatie van olie is een groot probleem in voedselemulsies, want het tast de kwaliteit van het product aan. In veel levensmiddelen zijn kleine...

Gebakken lucht of eiwitwonder? Finnen bouwen fabriek voor microben die hard gaan op CO₂, H₂ en O₂

Gebakken lucht of eiwitwonder? Finnen bouwen fabriek voor microben...

Het Finse Solar Foods heeft de start aangekondigd van een eerste commerciële fabriek voor de productie van het eiwit Solein®. Dit eiwit, afkomstig...

Cargill zet vol in op fermentatie

Cargill's antwoord op vraag naar minder ultraprocessed is...

Niels Boetje, leider van Cargill Nederland vertelt aan VMT dat de multinational inzet op fermentatie als antwoord op de consumentenvraag naar...

IFF nestelt zich met co-creatiecentrum naast voedselfabrikanten in Wageningen

IFF nestelt zich met co-creatiecentrum naast voedselfabrikanten in...

IFF, een wereldwijde producent van smaak- en geurstoffen voor de voedingsindustrie, opent donderdag 18 april een nieuw co-creatiecentrum in...

Plantaardig versus zuivel: deze plantaardige variatie op melk is een goed alternatief voor halfvolle melk (podcast)

Plantaardig versus zuivel: deze plantaardige variatie op melk is een...

Hoe vergelijk je de verschillende plantaardige alternatieven op melk zoals soja, haver en amandel met halfvolle melk? Onderzoeker Peter de Jong...

Beeld: Rival Foods

Rival Foods opent nieuwe productielocatie om productie plantaardige...

Rival Foods opent deze zomer een nieuwe productielocatie. Met de nieuwe locatie is het volgens de producent mogelijk om de distributie van de...

Beeld: Seaweed Food Solutions

Van hamburger tot brownie: scale-up maakt zeewier blends voor zoet en...

STARTUP BELICHT - Scale-up Seaweed Food Solutions maakt zeewier blends voor verschillende doeleinden in de voedingsindustrie. De blends kunnen...