Nieuwe contractregels leggen jokkende handelaren aan de ketting

Nieuwe contractregels leggen jokkende handelaren aan de ketting

Vanaf 15 april 2022 moeten alle contracten, bestaande en nieuwe, voldoen aan de wet oneerlijke handelspraktijken. Deze wet beschermt voedselleveranciers tegen verschillende oneerlijke handelspraktijken.

Volgens Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben voedselleveranciers vaak te maken met grote afnemers zoals handelaren en supermarkten. Deze afnemers kunnen de voedselleveranciers inkoopvoorwaarden opleggen en kunnen deze eenzijdig wijzigen. Kleinere voedselproducenten durven volgens ACM hun afnemers hier vaak niet op aan te spreken door de scheve machtsverhoudingen.

Nu ook oude contracten

Sinds 1 november vorig jaar moeten nieuwe contracten al voldoen aan de wet. Vanaf 15 april moeten alle bestaande oudere contracten ook voldoen aan de wet oneerlijke handelspraktijken, stelt ACM. Deze wet verbiedt nu onder andere de volgende handelspraktijken:

  • Late betalingen (na 30 dagen voor bederfelijke producten en na 60 dagen voor niet-bederfelijke producten)
  • Last-minute annuleringen
  • Eenzijdig wijzigen van afspraken
  • Vergeldingsacties (bijvoorbeeld geen medewerking aan actie-aanbiedingen of communicatie)

(Anoniem) melding maken

Mochten voedselleveranciers misstanden ervaren, kunnen zij dit – eventueel anoniem – melden bij ACM. “Ook brancheorganisaties, verenigingen of groepen leveranciers kunnen namens hun leden een melding doen. Dat heeft als voordeel dat kleine leveranciers gezamenlijk sterker staan en eventueel ook op die manier anoniem kunnen melden”, aldus de autoriteit. Overtreding van de wet oneerlijke handelspraktijken kan volgens ACM leiden tot een boete of last onder dwangsom.

Food Law Event

Tijdens het Food Law Event op 7 juni vertellen Karin Verzijden (Axon Advocaten) en Ingrid Cayet (Madaga) over de valkuilen uit de praktijk bij het maken van contractuele afspraken en tips ter voorkoming daarvan. Bij geschillen over verwachtingen omtrent de samenwerking vallen partijen vaak terug op de gemaakte afspraken in het contract. Maar de afspraken in het contract m.b.t. de samenwerking blijken vaak niet goed geregeld, zijn vaak onduidelijk of leiden anderszins tot ellende. Terwijl dat te voorkomen kan zijn door duidelijke contractuele afspraken met betrekking tot de productie, distributie of het onderzoek rondom een product.

Waar moet je rekening mee houden bij het opstellen van een contract? Wie is er verantwoordelijk voor etikettering van producten, de producent (externe fabriek) of degene die het product verkoopt in de supermarkt? Hoe maak je duidelijke afspraken over verantwoordelijkheid, samenwerking, prijs, kwaliteit en leveringsvoorwaarden? En wat spreek je af over mogelijkheden tot beëindiging van de samenwerking? 

Bekijk het hele programma en meld je aan

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om deze stoffen gaat het

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om...

De Europese Unie verbiedt een aantal rookaroma's die producten als rookworst en barbecuesaus een rooksmaak geven. De smaakstoffen zijn ongezond,...

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie 

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA...

Lisette Brouwers -  Product Manager Food bij Fairtrade Original

Visie R&D'er: 'Voldoen aan wetgeving stopt niet als je product in de...

VISIE OP WETGEVING - Bij het ontwikkelen van een nieuw product is wetgeving zeer belangrijk. Voldoet het product niet aan de wetgeving, zal je...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Op 1 april 2024 is de gewijzigde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) in werking getreden. De vorige versie van deze code stamt uit 2014....

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

Sinds 1 januari 2024 is de Nutri-Score het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Het logo kan consumenten helpen om producten met een betere...

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom zelfregulering

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom...

De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van...

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit: dit zijn de ins en outs

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit:...

Half maart is binnen de EU na lang onderhandelen een nieuwe Richtlijn op duurzaamheid aangenomen: de Corporate Sustainability Due Diligence Directive...