Column Suzanne van der Pijll: 'Eiwittransitie is de default omdraaien'

Column Suzanne van der Pijll: 'Eiwittransitie is de default omdraaien'
Vleesvervangers in het schap van de supermarkt. (foto: Hans Prinsen)

COLUMN - In de Week zonder Vlees werden we dit jaar opgeroepen om ook geen zuivel te nuttigen. Dat was voor mij aanleiding voor een beroepsmatig rondje door de supermarkt. Ergens wist ik het natuurlijk wel, maar het viel toch op: het enorme aanbod aan vleesvervangers.

Zagen we enkele jaren geleden slechts een paar vegaburgers liggen, zien we nu bij grotere supermarkten soms wel meer dan vijftig verschillende producten. Vleesvervangers krijgen veel meer schapruimte dan je qua omzet zou verwachten. 

En dat stemt mij blij. Want om de eiwittransitie te laten slagen dienen alle mogelijke instrumenten ingezet te worden: regelgeving vanuit de overheid, productinnovatie door voedingsmiddelenbedrijven en communicatie richting de consument. Een van de belangrijkste pijlers in het veranderen van consumentengedrag is het veranderen van de omgeving. We zien dat ook bij de horeca: als je met veel promotie een dagmenu aanbiedt, kiest meer dan de helft voor het dagmenu. Ook als dat vegetarisch is. Hetzelfde bij donorregistratie: je bent donor, tenzij je anders aangeeft. En de meest recente variant is in Rotterdam bedacht: je krijgt geen reclame door de brievenbus, tenzij je expliciet met een sticker aangeeft dit te willen. Met deze opt-out aanpak draai je de default om. Het gewenste gedrag is de eerste keus, als je het anders wilt, moet je meer moeite doen.

 Door de hulp van gekleurde schaplabels, logo’s op producten en aanduidingen in de gangpaden, kun je er als consument niet meer omheen. Ook in de koelingen bij de kant-en-klaarmaaltijden of de maaltijdsalades staan steeds vaker veganistische en vegetarische varianten. De vegetariër en veganist krijgen het dus makkelijker, terwijl de vleeseter wordt verleid om vaker een vegetarische of veganistische keuze te maken. En het magazine van de winkel helpt je dan ook nog met geschikte en aanpasbare recepten. Nu nog zien dat de tip “Vervang de gehakt door vega-gehakt en je hebt een heerlijke vegetarische schotel”, omgezet wordt in “Dit gerecht kan ook met vlees, vervang de vegan rulstukjes door rundergehakt.”

Dat de retailers zich zo inspannen om het aanbod zichtbaar te maken helpt enorm, de communicatie naar de consument was in de Week zonder Vlees en Zuivel indrukwekkend, regelgeving laat nog wat op zich wachten. Maar de default omdraaien kunnen we allemaal. Gewoontegedrag, ook de goede kant op, moet tenslotte langzaam inslijpen.

Deze column is eerder op Foodagribusiness.nl verschenen.

Auteur: Suzanne van der Pijll, Schuttelaar & Partners, kennispartner van VMT.

Suzanne van der Pijll

Suzanne van der Pijll

Schuttelaar & Partners

Een illustratie van blauwe wijting, gegenereerd door AI.

'Noorse kweekzalm in gevaar door overbevissing blauwe wijting'

De North Atlantic Pelagic Advocacy Group (NAPA) heeft de Noorse regering dringend opgeroepen om in gesprek te gaan met visvoerproducenten om hun...

Duurzaamheid in kaart brengen? Dit levert een LCA op

Duurzaamheid in kaart brengen? Dit levert een LCA op

Een levenscyclusanalyse (LCA) brengt de milieueffecten van de gehele levenscyclus van een product of proces in kaart, beginnende bij de grondstoffen,...

Webinar over verduurzaming van Aptean en Rabobank

Webinar over verduurzaming van Aptean en Rabobank

Een hot topic op de agenda van veel bedrijven: Duurzaamheid. Uit onderzoek blijkt dat 87% van de bedrijven vindt dat zij al een aanzienlijke...

Te rijpe banaan belandt in koekje bij Albert Heijn

Te rijpe banaan belandt in koekje bij Albert Heijn

Sunt verwerkt vooral bananen die in Europese havens overtollig zijn. Nu verwerken ze ook bananen van Albert Heijn met een deukje of die te rijp zijn....

Oxfam: Cacaoboeren profiteren niet van hoge cacaoprijzen, grote chocoladebedrijven en handelaren wel

Oxfam: Cacaoboeren profiteren niet van hoge cacaoprijzen, grote...

Oxfam deed onderzoek naar het huidige cacaohandelssysteem. Ze presenteren het rapport tijdens de Wereldcacaoconferentie in Brussel. Conclusie:...

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

'Doelen Farm-to-Fork en Green Deal hebben impact op voedselzekerheid'

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Unilever zwakt duurzaamheidsdoelen af

Unilever zwakt duurzaamheidsdoelen af

Unilever zwakt een aantal duurzaamheidsdoelen af, waaronder de belofte om vanaf volgend jaar het verbruik van nieuw plastic te hebben gehalveerd. Nu...

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

De Belgische zuivelverwerker Milcobel investeerde 19 miljoen euro in een membraan-installatie die het eiwit filtert uit de weistroom die vrijkomt bij...