Danone, Mars, Pepsico en Nestlé gaan met AI verpakkingsafval scheiden en recyclen

Negen merkeigenaren in de voedingsindustrie gaan samen met het National Test centre Circular Plastics, Radboud Universiteit Nijmegen en de Universiteit Gent de sortering van verpakkingsafval en het hergebruik in (voedsel)verpakkingen met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) verbeteren door een beslissingsmodel te ontwikkelen die is te gebruiken bij bestaande sorteersystemen.
Delen:
Het consortium Perfect Sorting wil met inzet van artificial intelligence (AI) komen tot een betere sortering van materialen voor hergebruik in verpakkingen voor voeding en voor niet-voedingstoepassingen.

De partijen die aan het consortium met de naam Perfect Sorting meedoen willen met inzet van artificial intelligence (AI) komen tot een betere sortering van materialen voor hergebruik in verpakkingen voor voeding en voor niet-voedingstoepassingen. De bedoeling is om in 2 jaar een model te ontwikkelen dat beschikbaar wordt gesteld voor breed gebruik in plastic sorteerinstallaties in Europa.

Circulariteit verpakkingen verbeteren

In 2019 wordt in Europa meer dan 79 miljoen ton verpakkingsafval gegenereerd, waarvan slechts 65% wordt gerecycled. Van alle materialen vertegenwoordigt plastic verpakkingsafval meer dan 15 miljoen ton, en het recyclingpercentage daarvan is 41%. Er bestaat volgens het National Test centre Circular Plastics (NTCP) een sterke behoefte om de circulariteit van verpakkingen te verbeteren via betere afvalsortering.

AI biedt perspectief voor verbetering plastic sortering

De huidige sorteertechnieken zijn beperkt omdat ze gebaseerd zijn op slechts enkele parameters. Technologieën op basis van kunstmatige intelligentie bieden perspectief voor verbetering. De projectpartners ontwikkelen geen sorteermachine maar een beslissingsoplossing die binnen een bestaande installatie is toe te passen. De deelnemende partijen brengen expertise in op het gebied van ontwerp, het sorteren en recyclen van verpakkingsafval en programmering op basis van kunstmatige intelligentie.

Beslissingsmodel ontwikkelen

Het NTCP gaat een breed scala aan verpakkingsproducten testen die door de voedingsmiddelen bedrijven worden geleverd met behulp van een eigen flexibele en modulaire sorteerlijn met industriële apparatuur. Deze beoordelingen zullen worden gebruikt met toepassing van een verpakkingssorteermodel van de Universiteit Gent. Het testcentrum gaat samen met de universiteiten van Gent en Nijmegen een beslissingsmodel ontwikkelen waarmee verpakkingen verder kunnen worden gedetecteerd, geïdentificeerd en geclassificeerd binnen de huidige sorteerstromen.

Uniek aan dit project is de samenstelling van het consortium. Negen merkeigenaren, een onafhankelijk test- en onderzoekscentrum en twee universiteiten maken deel uit van dit project. Het gaat om de volgende organisaties en bedrijven: Nationaal Testcentrum Circular Plastics (NL), Danone, Colgate-Palmolive, Ferrero, LVMH Recherche, Mars, Incorporated, Michelin, Nestlé, PepsiCo, Procter & Gamble, Universiteit Gent (B) en Radboud Universiteit (NL).