Gesponsord

Voorspellen en voorkomen: GEA zet in op AI

Voorspellen en voorkomen: GEA zet in op AI

GEA zet steeds vaker in op digitale oplossingen en AI. Het voorspellend vermogen is een belangrijke tool aan het worden bij de serviceverlening. Wanneer valt een machine uit en hoe voorkomt een bedrijf onderhoudskosten? Het technologisch conglomeraat is in staat op basis van wereldwijde data klanten preventief te helpen. 'Robothond' Blueberry heeft recent zijn intrede gedaan.

GEA, een van ‘s werelds grootste leveranciers voor de voedingsmiddelen-, dranken-, chemische en farmaceutische industrieën, komt binnen de serviceverlening met steeds meer digitale oplossingen. Opvallend zijn de voorspellende AI-elementen die het concern binnen de werkprocessen heeft geïntegreerd. De mensfactor is binnen veel bedrijven namelijk een groeiend probleem. Hoe blijft personeel binnen boord en hoe trek je nieuwe medewerkers aan? “Dat valt niet altijd mee”, zegt René Roelofsen, Manager Service Sales bij GEA. “Wij zijn van mening dat het belang van automatisering daardoor toeneemt. Het kan bovendien de performance van een klant enorm verbeteren.”

“We zijn voortdurend met onze klanten in overleg welke risico’s ze willen accepteren met hun machinerie”, verduidelijkt Roelofsen. “Productie mag in principe niet stilvallen als gevolg van een defect en wij weten aan de hand van data steeds beter in te schatten wat en wanneer er wat mis kan gaan. Een klant komt dan voor de vraag te staan of er preventief onderhoud uitgevoerd moet worden, of dat afgewacht kan worden totdat er iets misgaat. Het is een afweging in een FMECA analyse; soms wordt er bewust voor gekozen om een falen in te calculeren omdat de kosten anders te hoog worden.”

Voorspellende AI-elementen

GEA heeft voorspellende AI-elementen geïntegreerd in zijn realtime monitoringoplossing. GEA InsightPartner bereikt dit door middel van analyses, waarbij trendcurven en prognosemodellen worden gecombineerd om vooraf prestatie-indicatoren te bepalen. Als voorbeeld kan een brouwerij worden genomen. In plaats van te wachten tot een brouwsel klaar is om aanpassingen te doen, kan het proces halverwege het brouwsel worden verbeterd, bijvoorbeeld door de energieterugwinning te finetunen terwijl het wort kookt.

“Met onze voorspellende mogelijkheden zijn we ook steeds vaker in staat onderhoud te optimaliseren”, legt Thijs Kusters, Digitaal Productspecialist bij GEA, uit. “We ontvangen inmiddels ‘big’ data uit de hele wereld van machines die overal draaien, waardoor het voor ons makkelijker wordt problemen te identificeren en te voorkomen.”

GEA heeft voorspellende AI-elementen geïntegreerd in zijn realtime monitoringoplossing.
GEA heeft voorspellende AI-elementen geïntegreerd in zijn realtime monitoringoplossing.

Transitie zuivelindustrie

GEA InsightPartner bewaakt de productieprestaties van de machines in realtime, anticipeert op afwijkingen en stelt verbeteringen voor. “Er gebeurt veel op technologie-gebied”, zegt Roelofsen. “Neem de transitie in de zuivelindustrie. De melkrobot verschaft zeer veel bruikbare informatie over de melk. Over deze data beschikten we vroeger niet.”

De ontwikkelingen volgen elkaar nu in razend tempo op, stelt ook Kusters. “We zijn een pilot gestart om de oliekwaliteit van grote friteuses te meten. Vaak gebeurt het nog handmatig, maar wij zijn in staat met additionele sensoren in de machine continu bij te houden hoe het staat met de olie-kwaliteit. We weten ook wat er gebeurt met de olie als er een nieuwe receptuur wordt toegepast.”

Behalve InsightPartner beschikt GEA voor haar klanten ook over OptiPartner. Dit is een geavanceerde oplossing voor procesregeling, ontworpen om de productiviteit en efficiëntie van apparatuur te verbeteren en het relatieve-energieverbruik te reduceren.

Begin digitale transitie

Kusters benadrukt het belang van de uitbreiding van digitale oplossingen binnen GEA, omdat data-gedreven keuzes een effectievere aanpak bieden dan keuzes maken op basis van gevoel. “De digitale volwassenheid van klanten verschilt, maar of je nu start of al ver gevorderd bent in de transitie, GEA biedt altijd een passende oplossing of samenwerking.” Die analyses op afstand kunnen ook al gemaakt worden met de ‘robothond’. Deze zogeheten Blueberry is sinds kort operationeel en navigeert veilig en autonoom door complexe productieomgevingen, verzamelt realtime gegevens, scant op afwijkingen en minimaliseert menselijke risico’s.

De robot, die als een soort hond door het bedrijf loopt, kan ook worden ingezet voor de inspectie van oudere GEA-apparatuur op locatie bij klanten. “Middels de aanwezige sensoren generen we hiermee data”, verduidelijkt Joost van Workum, Manager Asset Performance Management. “We zien snel welke storingen er zijn en welke afwijkingen opvallen. Het doel van deze innovatie is om data om te zetten naar informatie die onze klanten helpt en waarmee onderhoudskosten worden bespaard en de uptime wordt verhoogd.” Er wordt gebruik gemaakt van akoestische en thermografische sensoren, voornamelijk geschikt om defecten te detecteren op assets.

GEA loopt verder voorop in het vastleggen van 3D visuele data door gebruik te maken van nieuwe tools en oplossingen zoals Gaussian Splatting. Met deze nieuwe methode van vastleggen en visualiseren kan GEA in zeer korte tijd complete fabrieken of installaties in kaart brengen. Deze 3D data wordt gebruikt voor engineering en services waarbij GEA het aantal reisbewegingen terugbrengt en altijd een accuraat beeld van een installatie weergeeft, aldus Van Workum.

Van Workum: ‘In besloten ruimtes, waar je als mens niet graag komt, laten we de drone steeds vaker inspecties uitvoeren.’
Van Workum: ‘In besloten ruimtes, waar je als mens niet graag komt, laten we de drone steeds vaker inspecties uitvoeren.’

Service Level Agreement

Steeds meer klanten laten de digitale oplossingen van GEA opnemen in een SLA (Service Level Agreement). “We bepalen in overleg met de klant wat wij doen, wat de klant zelf doet en wat we samen willen bereiken”, zegt Roelofsen. Het inzetten van drones maakt daar ook steeds vaker onderdeel van uit. “In besloten ruimtes, waar je als mens niet graag komt, laten we de drone steeds vaker inspecties uitvoeren. In tanks bijvoorbeeld kunnen we heel snel scheuren waarnemen en lokaliseren met behulp van de drone-beelden. Ook ontstaat met gebruikmaking van een drone snel een beeld van de onderhoudssituatie van een fabriek”, zegt Van Workum.

Duurzaamheid

Alle oplossingen die GEA op het gebied van service en technologie levert hebben tot doel om de duurzaamheidsdoelstellingen van de klanten te ondersteunen. “Als we zorgen voor minder verliezen, minder onderhoud, minder reisbewegingen en minder grondstoffen, dan dragen we bij aan een betere wereld”, besluit Roelofsen.

Dit artikel is gesponsord door GEA.

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.