De Vegetarische Slager volgens consumenten meest duurzame bedrijf

De Vegetarische Slager volgens consumenten meest duurzame bedrijf

Vorig jaar streefde De Vegetarische slager, als nieuwkomer in de jaarlijkse duurzaamheidsindex van Sustainable Brand Index Nederland, al bijna de gedoodverfde winnaar Tony's Chocolonely voorbij. Dit jaar maakt de vegetarisch vleeschproducent zijn belofte waar en wordt het bedrijf door Nederlandse consumenten als meest duurzame merk verkozen. Tony's Chocolonely verhuist daarmee naar de tweede plek.

De Sustainable Brand Index is het grootste, onafhankelijke merkenonderzoek over duurzaamheid binnen de business-to-consumermarkt in Europa. Het onderzoek laat zien hoe merken door Nederlandse consumenten worden gezien binnen de ecologische en sociale verantwoordelijkheid van producenten, met een ranglijst als resultaat. In totaal doen er 202 merken in 17 sectoren mee. Uit de foodbranche staan, naast genoemde producenten, onder meer Zonnatura (vierde plaats), Valess (zevende) en Alpro (achtste) op de overall ranglijst.

Vegetarische Slager

Met plantaardig vlees, gemaakt van granen en bonen, wil De Vegetarische Slager het dier uit de voedselketen halen. De producten bootsen de beleving van dierlijk vlees zo goed mogelijk na, zowel qua smaak als structuur en bereiding.

De Vegetarische Slager niet alleen voor ‘old-school’ vegetariërs”


Volgens woordvoerders van De Vegetarische Slager is het succes te danken aan het feit dat het merk een breed publiek aantrekt en niet alleen ‘old-school’ vegetariërs. Het bedrijf breidt zijn portfolio regelmatig uit, is overgestapt op gerecyclede verpakkingen en heeft het eerste kookboek uitgebracht waarin plantaardig vlees de hoofdrol speelt. Om voedselverspilling tegen te gaan, werkt De Vegetarische Slager samen met het Leger des Heils en de Participatiekeuken in Den Haag.

Supermarkten

In de categorie supermarkten is Albert Heijn voor het zesde jaar op rij verkozen tot meest duurzame supermarktketen. Vertegenwoordigers van Albert Heijn denken dat dit komt door het aanbod van biologische, fairtrade, vegetarische en veganistische producten in het assortiment. Verantwoordelijkheid voor thema's als voedselverspilling en ketentransparantie wordt volgens hen door de consument gewaardeerd. Albert Heijn wil in de toekomst nog meer inspanningen leveren op onderwerpen als plasticreductie, dierenwelzijn en duurzame verpakkingen. Een aanzet daartoe is bijvoorbeeld het Beter eten Festival dat het bedrijf komende vrijdag 29 en zaterdag 30 april organiseert. Het festival is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in wat voeding voor jezelf en de omgeving kan betekenen en draait rond drie thema’s: ‘lekker in je vel zitten met een gezonde leefstijl’, ‘de sociale verbindingskracht van voedsel’ en ‘hoe we de aarde beter kunnen achterlaten voor de volgende generatie’.

Heleen van der Male

Heleen van der Male

Freelance redacteur

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

'Doelen Farm-to-Fork en Green Deal hebben impact op voedselzekerheid'

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn CO2-uitstoot verminderen

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn...

Albert Heijn introduceert half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier...

Joep Rats, NZO: "Er is een verdedigende houding ontstaan, omdat de sector zich aangevallen voelt. Dat is logisch. Maar het is belangrijk om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van tegenover elkaar te staan."

NZO-directeur: 'In een meer plantaardig voedingspatroon hebben we...

De zuivelsector wordt vaak neergezet als 'heel vervuilend' en zou daarom sterk moeten worden teruggedrongen. Dat steekt Joep Rats, nu sinds enkele...

Beeld: Arla Foods Ingredients

Van reststroom tot innovatie: Arla verwerkt wei tot gefermenteerd...

Arla Foods Ingredients lanceert een nieuw product in Latijns Amerika. Het yoghurtdrankje is ontwikkeld op basis van wei-reststromen. Veel bedrijven...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...

Consumenten kopen meer biologisch fruit

Consumenten kopen meer biologisch fruit

25% van de foodomzet komt vanuit producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Volgens de...