De Vegetarische Slager volgens consumenten meest duurzame bedrijf

Vorig jaar streefde De Vegetarische slager, als nieuwkomer in de jaarlijkse duurzaamheidsindex van Sustainable Brand Index Nederland, al bijna de gedoodverfde winnaar Tony’s Chocolonely voorbij. Dit jaar maakt de vegetarisch vleeschproducent zijn belofte waar en wordt het bedrijf door Nederlandse consumenten als meest duurzame merk verkozen. Tony’s Chocolonely verhuist daarmee naar de tweede plek.
Delen:

De Sustainable Brand Index is het grootste, onafhankelijke merkenonderzoek over duurzaamheid binnen de business-to-consumermarkt in Europa. Het onderzoek laat zien hoe merken door Nederlandse consumenten worden gezien binnen de ecologische en sociale verantwoordelijkheid van producenten, met een ranglijst als resultaat. In totaal doen er 202 merken in 17 sectoren mee. Uit de foodbranche staan, naast genoemde producenten, onder meer Zonnatura (vierde plaats), Valess (zevende) en Alpro (achtste) op de overall ranglijst.

Vegetarische Slager

Met plantaardig vlees, gemaakt van granen en bonen, wil De Vegetarische Slager het dier uit de voedselketen halen. De producten bootsen de beleving van dierlijk vlees zo goed mogelijk na, zowel qua smaak als structuur en bereiding.

De Vegetarische Slager niet alleen voor ‘old-school’ vegetariërs


Volgens woordvoerders van De Vegetarische Slager is het succes te danken aan het feit dat het merk een breed publiek aantrekt en niet alleen ‘old-school’ vegetariërs. Het bedrijf breidt zijn portfolio regelmatig uit, is overgestapt op gerecyclede verpakkingen en heeft het eerste kookboek uitgebracht waarin plantaardig vlees de hoofdrol speelt. Om voedselverspilling tegen te gaan, werkt De Vegetarische Slager samen met het Leger des Heils en de Participatiekeuken in Den Haag.

Supermarkten

In de categorie supermarkten is Albert Heijn voor het zesde jaar op rij verkozen tot meest duurzame supermarktketen. Vertegenwoordigers van Albert Heijn denken dat dit komt door het aanbod van biologische, fairtrade, vegetarische en veganistische producten in het assortiment. Verantwoordelijkheid voor thema’s als voedselverspilling en ketentransparantie wordt volgens hen door de consument gewaardeerd. Albert Heijn wil in de toekomst nog meer inspanningen leveren op onderwerpen als plasticreductie, dierenwelzijn en duurzame verpakkingen. Een aanzet daartoe is bijvoorbeeld het Beter eten Festival dat het bedrijf komende vrijdag 29 en zaterdag 30 april organiseert. Het festival is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in wat voeding voor jezelf en de omgeving kan betekenen en draait rond drie thema’s: ‘lekker in je vel zitten met een gezonde leefstijl’, ‘de sociale verbindingskracht van voedsel’ en ‘hoe we de aarde beter kunnen achterlaten voor de volgende generatie’.