Oxfam Novib: Lidl en Aldi boeken vooruitgang mensenrechten

Oxfam Novib: Lidl en Aldi boeken vooruitgang mensenrechten

Supermarktketens Lidl en Aldi presteren volgens Oxfam Novib beter op het gebied van mensenrechten dan andere supermarktenketens in Nederland. Dat meldt de organisatie op basis van eigen onderzoek.

Oxfam maakt sinds 2018 bijna elk jaar een lijst waarin ze de activiteiten van de 5 grootste Nederlandse supermarkten op het gebied van mensenrechten vergelijken. Ze kijken hoe samen met arbeiders, boeren en vrouwen in hun toeleveringsketens in productielanden wordt gewerkt.

Volgens de lijst van 2022 blijven Albert Heijn en Jumbo ver achter. "PLUS blijft de grote achterloper", aldus Oxfam Novib. Deze supermarkten reageren tegen de ANP over de lijst.

De scores van 2022 tov 2018. (beeld: Oxfam Novib)
De scores van 2022 tov 2018. (beeld: Oxfam Novib)

Jumbo beter dan vorig jaar

Jumbo scoorde onvoldoende, maar wel hoger dan een jaar eerder. "We stellen het op prijs dat onze inspanningen hebben geresulteerd in een hogere beoordeling van onze presentaties ten opzichte van de vorige ranglijst", zegt een woordvoerster tegen het ANP. Volgens Jumbo is een deel van de inspanningen in onder meer de koffieketen niet meegenomen in de score. "Daardoor wordt ons inziens onterecht een te negatief beeld geschetst over onze voortgang."

Albert Heijn

Bij Albert Heijn wijst een woordvoerster erop dat in het rapport alle merken van Ahold Delhaize meegenomen worden en dus niet alleen Albert Heijn. Hierdoor ontstaat volgens haar een vertekend beeld. Albert Heijn zou binnen het supermarktconcern juist een voorloper zijn.

Plus

PLUS kreeg van Oxfam Novib weer de laagste score van de Nederlandse supermarkten. "Het rapport van Oxfam Novib doet naar onze mening onvoldoende recht aan onze inspanningen", zegt een woordvoerster. "Er is nog veel te doen, en als verantwoorde supermarkt doen we dat graag."

Voor het eerst voldoendes

"Voor het eerst sinds de lancering van de ranglijst in 2018 zien we dat enkele supermarkten voldoendes scoren", zegt mensenrechtenexpert Charlotte Vollaard van Oxfam Novib. "Koplopers Lidl en Aldi moeten nu laten zien dat hun beleid en praktijken ook echt tot concrete verbetering leiden." De ontwikkelingsorganisatie vindt dat elke supermarktketen nog steeds veel meer kan en moet doen om uitbuiting tegen te gaan.

Nieuw beleid

Oxfam Novib zag dat supermarkten de afgelopen maanden veel nieuw beleid op dit onderwerp publiceerden.

Enkele voorbeelden:

- Onderzoek naar de arbeidsomstandigheden in de Italiaanse tomatenteelt. Vooral seizoenarbeiders die in Italië in de tomaten werken zouden structureel worden uitgebuit.

- Albert Heijn, Aldi, Jumbo en Lidl gaan genderongelijkheid aanpakken.

- Lidl deed -volgens Oxfam Novib de enige supermarkt - mensenrechtenonderzoek naar vrouwenrechten.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Nieuwe AI-oplossing van Too Good To Go wordt getest bij Monoprix.

AI en duurzaamheid: minder voedselverspilling en meer dierenwelzijn

Voedselproducenten zoals Vion, Pepsico, Danone, Unilever en consumentenmarktplaats Too Good To Go gebruiken artificial intelligence (AI) om op...

Een ‘Factory of the Future’ is een ‘Factory With a Future’.

Factory of the Future winnaar Alpro: 'Mensen maken het verschil'

Alpro won dit jaar voor het eerst de Factory of the Future. Cargill en Danone verlengden hun titel voor drie jaar. Bij Alpro komen de food heroes op...

Beeld: Shutterstock

Ontwikkelingen in 5 sectoren op een rij: 'Grote crises achter ons,...

De voedingsindustrie heeft door onder andere de coronapandemie, energie- en grondstoffencrisis en inflatie turbulente jaren gehad. Nu deze crisissen...

KLM gebruikt AI om voedselverspilling aan boord tegen te gaan

KLM gebruikt AI om voedselverspilling aan boord tegen te gaan

KLM gaat aan de slag met kunstmatige intelligentie (AI) om zo te berekenen hoeveel maaltijden nodig zijn. Zo kan de luchtvaartmaatschappij...

Albert Heijn haalt kroon van ananas en bespaart daarmee CO2

Albert Heijn haalt kroon van ananas en bespaart daarmee CO2

Retailer Albert Heijn wil 45% minder CO2-equivalenten uitstoten in de keten van land tot klant. Een van de acties om dit te bereiken is de kroon van...

Gratis whitepaper 'Ontwikkeling van duurzame verpakkingen voor levensmiddelen'

Gratis whitepaper 'Ontwikkeling van duurzame verpakkingen voor...

Levensmiddelenproducenten die op zoek zijn naar duurzamere verpakkingsmethoden hebben vaak eerst een hele puzzel te leggen. Wanneer is een verpakking...

Vivera switcht van plastic bakje naar zakje voor plantaardig gehakt

Vivera switcht van plastic bakje naar zakje voor plantaardig gehakt

Vivera, producent van plantaardige vleesvervangers, verandert de verpakking van haar Plantaardig Kruimgehakt. Het product is nu verkrijgbaar in een...

“We werken in de origine landen nauw samen met cacaoboeren om de ‘beste’ cacaobonen in te kunnen kopen. Zo zorgen we ervoor dat onze chocolade een geweldige smaak heeft.”

'Kwaliteitspremie en de chocoladebonus zijn tot 5 maanden extra...

Belcolade wil in 2025 koolstofneutraal produceren, maar voor de chocoladefabrikant houdt duurzaamheid meer dan dat in. "We hebben de ambitie om het...