Oxfam Novib: Lidl en Aldi boeken vooruitgang mensenrechten

Oxfam Novib: Lidl en Aldi boeken vooruitgang mensenrechten

Supermarktketens Lidl en Aldi presteren volgens Oxfam Novib beter op het gebied van mensenrechten dan andere supermarktenketens in Nederland. Dat meldt de organisatie op basis van eigen onderzoek.

Oxfam maakt sinds 2018 bijna elk jaar een lijst waarin ze de activiteiten van de 5 grootste Nederlandse supermarkten op het gebied van mensenrechten vergelijken. Ze kijken hoe samen met arbeiders, boeren en vrouwen in hun toeleveringsketens in productielanden wordt gewerkt.

Volgens de lijst van 2022 blijven Albert Heijn en Jumbo ver achter. "PLUS blijft de grote achterloper", aldus Oxfam Novib. Deze supermarkten reageren tegen de ANP over de lijst.

De scores van 2022 tov 2018. (beeld: Oxfam Novib)
De scores van 2022 tov 2018. (beeld: Oxfam Novib)

Jumbo beter dan vorig jaar

Jumbo scoorde onvoldoende, maar wel hoger dan een jaar eerder. "We stellen het op prijs dat onze inspanningen hebben geresulteerd in een hogere beoordeling van onze presentaties ten opzichte van de vorige ranglijst", zegt een woordvoerster tegen het ANP. Volgens Jumbo is een deel van de inspanningen in onder meer de koffieketen niet meegenomen in de score. "Daardoor wordt ons inziens onterecht een te negatief beeld geschetst over onze voortgang."

Albert Heijn

Bij Albert Heijn wijst een woordvoerster erop dat in het rapport alle merken van Ahold Delhaize meegenomen worden en dus niet alleen Albert Heijn. Hierdoor ontstaat volgens haar een vertekend beeld. Albert Heijn zou binnen het supermarktconcern juist een voorloper zijn.

Plus

PLUS kreeg van Oxfam Novib weer de laagste score van de Nederlandse supermarkten. "Het rapport van Oxfam Novib doet naar onze mening onvoldoende recht aan onze inspanningen", zegt een woordvoerster. "Er is nog veel te doen, en als verantwoorde supermarkt doen we dat graag."

Voor het eerst voldoendes

"Voor het eerst sinds de lancering van de ranglijst in 2018 zien we dat enkele supermarkten voldoendes scoren", zegt mensenrechtenexpert Charlotte Vollaard van Oxfam Novib. "Koplopers Lidl en Aldi moeten nu laten zien dat hun beleid en praktijken ook echt tot concrete verbetering leiden." De ontwikkelingsorganisatie vindt dat elke supermarktketen nog steeds veel meer kan en moet doen om uitbuiting tegen te gaan.

Nieuw beleid

Oxfam Novib zag dat supermarkten de afgelopen maanden veel nieuw beleid op dit onderwerp publiceerden.

Enkele voorbeelden:

- Onderzoek naar de arbeidsomstandigheden in de Italiaanse tomatenteelt. Vooral seizoenarbeiders die in Italië in de tomaten werken zouden structureel worden uitgebuit.

- Albert Heijn, Aldi, Jumbo en Lidl gaan genderongelijkheid aanpakken.

- Lidl deed -volgens Oxfam Novib de enige supermarkt - mensenrechtenonderzoek naar vrouwenrechten.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Foto: Shutterstock

Duurzaamheid opnemen in standaarden voor voedselveiligheid?

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar consument wil er nauwelijks voor betalen'

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar...

Steeds meer grote internationale zuivelverwerkers willen de CO2-uitstoot van de productie van melk omlaag brengen. Ze worstelen hoe ze de hogere...

Johan Hamster & Jos Jennissen openen de emissievrije mouterij

Holland Malt opent eerste emissievrije mouterij: 'We hopen een zaadje...

Holland Malt gaat volledig van het gas af. Zo opent het bedrijf naar eigen zeggen 's werelds eerste emissievrije mouterij. Door het dichtdraaien van...

Kan ik ervoor zorgen dat de verpakking goed gerecycled kan worden, is een cruciale vraag voor voedselfabrikanten. (Foto: Shutterstock)

Verpakkingsdilemma's: laveren tussen duurzaamheid, recyclebaarheid en...

Het kiezen van de juiste verpakking voor voedingsmiddelen is een complexe puzzel. Het is laveren tussen duurzaamheid, recyclebaarheid, houdbaarheid,...

Nederlanders kritischer op duurzaamheid bedrijven: Tony's Chocolonely wederom duurzaamste bedrijf

Nederlanders kritischer op duurzaamheid bedrijven: Tony's Chocolonely...

Nederlandse consumenten zijn het afgelopen jaar kritischer geworden op de duurzaamheid van bedrijven. Dat blijkt uit de Sustainable Brand Index. Het...

'De eiwittransitie betekent niet dat we allemaal van het vlees af moeten' (podcast)

'De eiwittransitie betekent niet dat we allemaal van het vlees af...

Schuift het gesprek over de eiwittransitie teveel naar de achtergrond nu andere grote thema's zoals CO2-reductie vooral de overhand krijgen in de...

Federatie wil visverspilling in kaart brengen

Federatie wil visverspilling in kaart brengen

De Visfederatie is een pilot 'monitoring voedselverspilling' begonnen. Volgens de brancheorganisatie is visverspilling nooit eerder in kaart gebracht.

Nieuwe AI-oplossing van Too Good To Go wordt getest bij Monoprix.

Voedselverspilling tegengaan? Dierenwelzijn verbeteren? Zo helpt AI...

Voedselproducenten zoals Vion, Pepsico, Danone, Unilever en consumentenmarktplaats Too Good To Go gebruiken artificial intelligence (AI) om op...