Jumbo laat Bake Five vallen en kiest voor brood van Goedhart
Jumbo heeft zijn contract met broodleverancier Bake Five opgezegd. De formule gaat in zee met Bakkerij Goedhart, dat nu al Albert Heijn levert.
Jumbo heeft zijn contract met broodleverancier Bake Five opgezegd. De formule gaat in zee met Bakkerij Goedhart, dat nu al Albert Heijn levert.
De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.
Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.
Op een regenachtige dag eind september is een klein gezelschap welkom op Harry's Farm in Flevoland. Op dat moment zitten de edamamepeultjes nog aan de plant, maar het zal niet lang meer duren voordat de boontjes worden geoogst. En deze vinden in het eerste kwartaal van 2025 hun weg naar het vriesversschap van Jumbo.
Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.
Unilever, Jumbo, Agrifirm en Ardo willen regeneratieve landbouwpraktijken in Nederland ruim baan geven. De vier partijen werken samen in 'Het Wortel Collectief', genoemd naar het eerste gewas waar ze zich gezamenlijk op richten.
Fabrikanten en supermarkten gaan duidelijker communiceren over de houdbaarheidsdata op voedingsmiddelen. Er verschijnen extra iconen op verpakkingen. Dat zijn of een 'kijk-ruik-proef' icoon (op THT producten) en 'handje' icoon (op TGT producten). Hierdoor moet voedselverspilling worden verminderd.
Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas Holland en meer dan 200 melkveehouders van coöperatie DOC Kaas.
Vleesadvertenties zijn verleden tijd bij Jumbo. De supermarkt stopt met aanbiedingen in de productcategorie vers vlees. Jumbo hoopt hiermee een stapje richting de eigen duurzaamheidsdoelen te zetten. Vleeswaren worden wél nog gepromoot.
Jumbo's cashewnotenleverancier Foodtrend pelt voortaan machinaal eigen cashewnoten in het land van herkomst. Voorheen werden cashewnoten verscheept van Tanzania naar India, om daar handmatig gepeld te worden. Jumbo bespaart hiermee 174 ton CO2 en vermijdt jaarlijks 63 zeecontainers.