Jumbo sluit aan bij Open Chain Tony's Chocolonely voor duurzamere chocolade

Jumbo sluit aan bij Open Chain Tony's Chocolonely voor duurzamere chocolade
Joke Aerts, Open Chain Lead Tony’s Chocolonely: “We willen een voorbeeld zijn van hoe je de chocolade-industrie kan veranderen."

Jumbo Supermarkten heeft zich aangesloten bij Tony's Open Chain. De supermarktketen wil bijdrage aan de missie van Tony's Chocolonely en zet zich naar eigen zeggen in voor slaafvrije chocolade. Dit betekent dat Jumbo cacao voortaan inkoopt via Tony's Chocolonely en volgens zijn 5 samenwerkingsprincipes, waaronder een hogere prijs betalen voor 100% traceerbare cacao.

Tony’s Open Chain is een business-to-business initiatief van Tony’s Chocolonely dat andere chocoladeproducenten uitnodigt om missiepartner te worden. Dit houdt in dat aangesloten chocolademakers zich inzetten voor hetzelfde doel, namelijk slaafvrije chocolade. Jumbo gaat cacaoboeren een eerlijke prijs betalen voor cacao. Daarbij gaat het om veel huismerk- en ook seizoenchocolade. Boeren die zijn aangesloten bij cacaocoöperaties krijgen volgens Jumbo een leefbaar inkomen voor hun traceerbare bonen.

Volgend jaar op de markt

Tony’s Chocolonely is de afgelopen jaren veel samenwerkingen met andere merken aangegaan rondom zijn missie. Partijen als HEMA, Albert Heijn, Plus, Aldi en Ben & Jerry’s maakten al eerder de overstap naar Tony’s Open Chain. Nu is ook Jumbo missiepartner geworden. "Verduurzaming van onze ketens vinden we al jaren belangrijk, ook voor cacao. Nu zetten we een volgende stap en kiezen we voor samenwerking met Tony’s Open Chain", Boukje Staring, Senior Lead Assortimentsmanager van Jumbo. De eerste producten liggen vanaf de zomer 2024 in de winkel. Vanaf volgend jaar zijn de nieuwe huismerkchocoladerepen, chocoladeletters en kerstkransjes verkrijgbaar in de (online) winkels van Jumbo. Daarna volgt ook de paaschocolade.

Tony’s Open Chain

De Tony’s Open Chain kent vijf samenwerkingsprincipes waar missiepartners aan moeten voldoen. Eén daarvan is het betalen van een hogere cacaoprijs, zodat boeren een leefbaar inkomen kunnen verdienen. Verder moeten alle ingekochte cacaobonen traceerbaar zijn en verwacht Tony’s dat Jumbo de boeren helpt bij de productie hiervan. Het volgende principe van Tony’s Open Chain luidt dat chocoladeproducenten langdurige samenwerkingsverbanden aangaan. Na één jaar proefdraaien kunnen boeren rekenen op een samenwerkingscontract dat zekerheid biedt voor de komende vijf jaar. Tot slot moeten missiepartners investeren in direct contact met professionele cacaoboeren en aangesloten landbouwcoöperaties.

Didi de Koning

Didi de Koning

Redacteur VMT

Didi is sinds 2023 redacteur bij VMT en schrijft onder meer over voedselveiligheid & kwaliteit. 

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Beeld: Shutterstock

Nieuwe versie Handboek Etikettering: dit zijn de 4 grootste...

De NVWA publiceerde recent versie 9 van het Handboek Etikettering van Levensmiddelen. In deze nieuwe versie voerde de NVWA enkele wijzigingen door. Onder andere op gebied van kruisbesmetting, uiterste consumptiedatum en etikettering van chocolade. In dit artikel de belangrijkste wijzigingen op een rij.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Edamameboontjes telen in de Hollandse klei, vanaf volgend jaar bij Jumbo in het schap

Edamameboontjes telen in de Hollandse klei, vanaf volgend jaar bij...

Op een regenachtige dag eind september is een klein gezelschap welkom op Harry's Farm in Flevoland. Op dat moment zitten de edamamepeultjes nog aan de plant, maar het zal niet lang meer duren voordat de boontjes worden geoogst. En deze vinden in het eerste kwartaal van 2025 hun weg naar het vriesversschap van Jumbo.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.

Laurens Hoedemaker, voorzitter van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en onderzoeker Klaas Dijkstra van Zest (rechts) deelden tijdens de presentatie hun inzichten over de vleesconsumptie en de perceptie ervan in Nederland.

'Vleesindustrie moet meer lef tonen om identiteit en kwaliteit te...

De grote aandacht die er is voor negatieve gevolgen van vleesconsumptie, heeft niet geleid tot minder vleeseters in Nederland. Nog altijd 95% van de Nederlanders eet vlees. Opvallend genoeg schatten Nederlanders dat zelf veel lager in: gemiddeld 74%. "Een grote discrepantie tussen realiteit en perceptie die laat zien dat de vleessector veel te voorzichtig is geworden."

foto: Kalver-Liefde.nl

Diervriendelijk zuivel? Jumbo verkoopt melk van start-up Kalverliefde

Jumbo heeft vanaf vandaag melk van start-up Kalverliefde opgenomen in het assortiment.

VMT 6 (2024): Wetgeving duurzaamheid

VMT 6 (2024): Wetgeving duurzaamheid

Duurzaamheid is voor voedselproducenten geen keuze meer, maar onderdeel van wetgeving. Hoe ga je om met reststroomverwerking? Wat is de laatste stand van zaken voor verpakkingen? En wat zijn tips voor de aankomende CSDDD-wetgeving? Dit en meer in dit themanummer.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.