Didi de Koning
Redacteur VMT
Didi is sinds 2023 redacteur bij VMT en schrijft onder meer over voedselveiligheid & kwaliteit.
Redacteur VMT
Didi is sinds 2023 redacteur bij VMT en schrijft onder meer over voedselveiligheid & kwaliteit.
Wereldwijd nemen infecties door de bacterie Vibrio in zeedieren toe, constateert de European Food Safety Authority (EFSA). Deze in water voorkomende bacterie ontwikkelt langzamerhand resistentie voor antibiotica. Daarnaast gedijen Vibrio-soorten beter naarmate de aarde opwarmt door klimaatverandering.
Koffieproducerende landen riskeren dat hun export naar de Europese Unie wordt geblokkeerd als Brussel een verbod op producten uit ontboste gebieden niet uitstelt. Daarvoor waarschuwt JDE Peet's, het moederbedrijf van onder meer koffiemerk Douwe Egberts, in zakenkrant Financial Times.
Vanaf deze maand ligt er een nieuw merk vleesvervangers in het schap: Planted. Het van origine Zwitserse bedrijf gebruikt erwteneiwit als basis voor de producten. De vleesvervangers bevatten volgend de producent geen kunstmatige toevoegingen.
Tefal misleidt consumenten over de antiaanbaklaag op hun pannen, zo concludeert de Reclame Code Commissie (RCC). Volgens Tefal zijn de pannen '100% veilig' en 'milieuvriendelijk', maar de pannen bevatten PFAS (poly- en perfluoralkylstoffen) . Dit en dat is niet veilig of én niet milieuvriendelijk, oordeelt de RCC.
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft vrijdagmiddag doorzoekingen gedaan bij eendenslachterij Tomassen Duck-To in het Gelderse Ermelo. Animal Rights beschuldigt het bedrijf ondertussen van voedselfraude door het aanpassen van verstreken houdbaarheidsdatums.
Consumenten in Nederland gaven vorig jaar 12,6 miljard euro uit aan voeding. De totale hoeveelheid verkochte duurzame voedselproducten groeide 3 procent. Het volume van al het verkochte voedsel nam 1 procent toe.
De voedselverspilling van Nederlandse supermarkten is vorig jaar verder gedaald. Van de totale inkoop door supermarkten kwam 0,89 procent vorig jaar niet bij consumenten terecht. Dat percentage lag in 2022 nog boven de 1 procent.
Van ketogeen tot laag in suikers: er zijn verschillende voedingstrends die het koopgedrag van consumenten beïnvloeden.
Het online Informatiecentrum Voedingssupplementen & Gezondheid (IVG-info.nl) voert sinds september 2024 campagne om bekendheid te vergroten voor het supplementenplatform. IVG-info.nl is bedoeld om consumenten te informeren over voedingssuppletie.
Vanaf vandaag staat er een 'kijk-, ruik- en proeflogo' op de verpakkingen van Albert Heijn eigenmerk magere- en volle yoghurt en karnemelk. Het logo moet bewustwording creëren bij de consument. De supermarktketen zet zich in op verschillende manieren om voedselverspilling te verminderen.