Voormalig kwaliteitsman Jumbo: 'Meer transparantie betekent meer incidenten, maar ook een veiliger product' (podcast)

Voormalig kwaliteitsman Jumbo: 'Meer transparantie betekent meer incidenten, maar ook een veiliger product' (podcast)
Johan Hulleman en Marjan de Bock-Smit van Impacy Buying

Johan Hulleman was tien jaar lang verantwoordelijk voor de voedselkwaliteit en integriteit van de voedingsmiddelen die bij 's Neerlands tweede supermarktketen in de schappen lagen. Bij Impact Buying gaat hij foodbedrijven helpen om duurzamer in te kopen en hoe de oorlog in Oekraïne daarbij roet in het eten kan gooien. In deze podcast hoor je hoe Hulleman zijn Jumbo-ervaringen voor de hele foodmarkt 'beschikbaar' wil maken.

Marjan de Bock-Smit, mede-ceo en oprichter van Impact Buying en Johan Hulleman, nu Chief Innovation Officer bij het bedrijf hoor je aan het woord over de roerige tijdingen op de wereldwijde inkoopmarkt. De stijgende grondstofprijzen, de oorlog in Oekraïne, de pandemie en andere wereldwijde onzekerheden hebben veel gevolgen voor de voedselindustrie. Welke precies en hoe werkt dat uit op duurzaamheidsambities, lokaal produceren, integriteit en voedselveiligheid, hoor je in de podcast.

Beluister hier de podcast:

Willem Paul de Mooij, VMT

Belangrijke boodschap: Zorg ervoor dat je alle schakels in de keten voor je haarscherp in beeld hebt. En houd deze ook scherp bij de zoektocht naar alternatieven. Hulleman: "Wat we daarvoor bij Jumbo hebben gedaan is productdata combineren met leveranciersdata. Als je dat goed combineert met elkaar dan kun je van het hele assortiment wereldkaarten maken om te zien waar alles vandaan komt. En wat daarvan de volumes zijn. Je zit je volume aan olijfolie vanuit Spanje en je weet wat de Spaanse markt als geheel produceert. Dan kun je je leverage bepalen en kijken of je samen die keten kunt verbeteren. Vanuit voedselveiligheid zijn we daarmee begonnen, daar is voedselkwaliteit later aan toegevoegd. Daar kun je weer smaaktest aan koppelen en klachten van klanten. En uiteraard incidenten. Het gevolg is veel meer transparantie. Een Jumbo-collega zei tegen me: voordat jij er was hadden we nooit recalls en nu regelmatig. Door de mate van transparantie die je met elkaar creëert, zorg je ervoor dat leveranciers zaken durven melden. Dan krijg dat je wellicht publiekelijk wat meer incidenten hebt, maar daarmee zorg er wel voor dat je een veiliger product op de markt zet."

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Foto: Shutterstock

Duurzaamheid opnemen in standaarden voor voedselveiligheid?

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar consument wil er nauwelijks voor betalen'

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar...

Steeds meer grote internationale zuivelverwerkers willen de CO2-uitstoot van de productie van melk omlaag brengen. Ze worstelen hoe ze de hogere...

Johan Hamster & Jos Jennissen openen de emissievrije mouterij

Holland Malt opent eerste emissievrije mouterij: 'We hopen een zaadje...

Holland Malt gaat volledig van het gas af. Zo opent het bedrijf naar eigen zeggen 's werelds eerste emissievrije mouterij. Door het dichtdraaien van...

Kan ik ervoor zorgen dat de verpakking goed gerecycled kan worden, is een cruciale vraag voor voedselfabrikanten. (Foto: Shutterstock)

Verpakkingsdilemma's: laveren tussen duurzaamheid, recyclebaarheid en...

Het kiezen van de juiste verpakking voor voedingsmiddelen is een complexe puzzel. Het is laveren tussen duurzaamheid, recyclebaarheid, houdbaarheid,...

Nederlanders kritischer op duurzaamheid bedrijven: Tony's Chocolonely wederom duurzaamste bedrijf

Nederlanders kritischer op duurzaamheid bedrijven: Tony's Chocolonely...

Nederlandse consumenten zijn het afgelopen jaar kritischer geworden op de duurzaamheid van bedrijven. Dat blijkt uit de Sustainable Brand Index. Het...

De nieuwe hub. Foto: Jumbo

Jumbo stopt met vleesadvertenties

Vleesadvertenties zijn verleden tijd bij Jumbo. De supermarkt stopt met aanbiedingen in de productcategorie vers vlees. Jumbo hoopt hiermee een...

Absorptiepad met koolstoflaag gaat geur en voedselverspilling tegen 

Absorptiepad met koolstoflaag gaat geur en voedselverspilling tegen

Er is een nieuw type absorbtiepad op de markt voor onderin vleesschaaltjes dat onaangename geurtjes en voedselverspilling tegengaat. Vleesproducenten...

'De eiwittransitie betekent niet dat we allemaal van het vlees af moeten' (podcast)

'De eiwittransitie betekent niet dat we allemaal van het vlees af...

Schuift het gesprek over de eiwittransitie teveel naar de achtergrond nu andere grote thema's zoals CO2-reductie vooral de overhand krijgen in de...