Albert Heijn rolt AH verpakkingsvrij uit naar 50 winkels

Albert Heijn komt met het nieuwe concept AH Verpakkingsvrij. Dit maakt het mogelijk voor klanten om een herbruikbare zak of pot te vullen met producten als muesli, pasta, broodbeleg, thee en noten. Over een jaar moet de speciale muur met levensmiddelentaps bij ruim 50 winkels te vinden zijn.
Delen:
Foto: Albert Heijn/Yasmin Hargreaves

De lancering van het nieuwe concept, als eerste te zien bij de Albert Heijn XL in Rotterdam, past in de ambitie van de marktleider om in 2025 twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal te gebruiken, zo meldt VMT-zustervakblad Distrifood. Op korte termijn rolt AH Verpakkingsvrij ook uit naar Gelderlandplein in Amsterdam en de XL in Leidschendam. Over een jaar moeten er nog vijftig vestigingspunten zijn toegevoegd.

Wand van zes meter met foodispensers

Het concept AH Verpakkingsvrij bestaat uit zes meter met wat Albert Heijn omschrijft als ‘slimme fooddispensers’. “Klanten wegen eerst de verpakking zonder product, daarna vullen ze die met een van de zeventig producten en vervolgens printen ze een etiket waarmee ze afrekenen bij de kassa.”

Foto: Albert Heijn/Yasmin Hargreaves

Assortiment verpakkingsvrij telt zeventig producten

Het verpakkingsvrije assortiment bestaat uit zeventig producten, van ontbijtgranen en broodbeleg tot ingrediënten voor het avondeten zoals pasta en rijst. Zo’n tachtig procent van het assortiment (55 producten) is biologisch, waaronder een aantal bijzondere producten zoal als Fonio, een Afrikaanse graansoort, en biologische koffiebonen. Bij het reguliere assortiment hangen kaartjes om klanten te attenderen op de optie om het product verpakkingsvrij te kopen.

Van Egmond: Samen zorgen voor minder afval

Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn, ziet het nieuwe concept als een bijdrage van de formule richting een gezonde levensstijl bij klanten en het beter achterlaten van de aarde. “Het mooie van dit concept is dat klanten producten gewoon in een eigen, herbruikbare verpakking kunnen meenemen en dat keer op keer. Ook kun je precies de hoeveelheid pakken die je nodig hebt. Zo zorgen we samen voor minder afval en minder verspilling.”

Albert Heijn werkt samen met SUPZero

Albert Heijn werkt bij de introductie van AH Verpakkingsvrij saemn met SUPZero, een organisatie die bedrijven begeleidt bij de overgang naar afvalvrije concepten. Elisah Pals, oprichter van Zero Waste Nederland is blij met het initiatief van Albert Heijn: “We moeten weg van de wegwerpmaatschappij. Thuis afval scheiden is mooi, voorkomen bij het winkelen nog beter. Dat is directe milieuwinst. Ik hoop dat we binnenkort in meer winkels verpakkingsvrij boodschappen kunnen doen.”

Eerdere experimenten met verpakkingsvrij

De belangrijkste speler op het gebied van verpakkingsvrij in Nederland is op dit moment Pieter Pot, dat afgelopen december nog €9 miljoen aan groeikapitaal aanhaalde. Ook zijn hier en daar experimenten geweest met verpakkingsvrije supermarkten. Hier en daar zijn in Nederland wel fooddispensers te vinden in supermarkten, maar nog niet op de schaal waarop Albert Heijn dit nu doorvoert.