Food Future Event: Dit is belangrijk bij de ontwikkeling van foodconcepten

Food Future Event: Dit is belangrijk bij de ontwikkeling van foodconcepten

Van concept naar succesvolle introductie: daar zitten vele stappen tussen. Op het Food Future Event besteden we daarom in verschillende sessies aandacht aan dit belangrijke onderwerp voor productontwikkelaars.

Wat wil de consument of zegt hij te willen en wat koopt hij daadwerkelijk? Het verschil hiertussen heet de “intention-behaviour gap”. Hoe ontwikkel je een concept wat beter aansluit op menselijk gedrag? Hoe verleid je de consument tot een gezonde of duurzame aankoop? Hoe gezond en duurzaam een food concept ook is, als het niet verleidelijk genoeg is zal het niet aanslaan. Dan is het één van de 9 uit 10 innovaties die niet succesvol is.

Verleidingstoolbox

Om dit tegen te gaan gebruikt de HAS Green Academy de Verleidingstoolbox. Dit is een verzameling van de belangrijkste methoden en aspecten waarmee een foodconcept zo verleidelijk mogelijk kan worden ontworpen, ontwikkeld en vermarkt.

Antien Zuidberg, Lector Design Methodes in food, HAS Green Academy zal op het Food Future Event vertellen over de methode empathy mapping. Deelnemers gaan zelf aan de slag met een verleidelijk redesign van een bestaand plantaardig foodconcept uit de supermarkt.

Conceptontwikkeling in de praktijk

‘Als we hen eerder bij het project betrokken hadden, was het concept misschien wel tot ontwikkeling gekomen,” memoreert conceptontwikkelaar Eveline van Dam in de podcast. Ze ontwikkelde in haar tijd bij het innovatieteam van Albert Heijn - Food Rebels - een ‘maaltijdmuur’ gevuld met gezonde snacks en maaltijden voor bijvoorbeeld ziekenhuizen. “Iedereen was enthousiast maar de mensen die het moesten groot maken, kwamen er pas later bij. Daardoor kwam het niet van de grond.” Dat was een belangrijke learning voor Eveline: 'Betrek mensen die het concept groot moeten maken, vroeg bij het ontwikkeltraject.'

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Productinnovaties mei: koffiedrop van Klepper & Klepper

Productinnovaties mei: koffiedrop van Klepper & Klepper

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van mei: dropje koffie, biodivers biertje, plantaardige producten op...

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op...

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van...

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg 

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg

Suiker reduceren in voedingsmiddelen is nog niet zo makkelijk. Het dient niet alleen voor de zoete smaak, maar heeft ook vele functionele...

Foto: Kentaur op Free From Food Expo

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch: 9 spelers die innovatie...

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch. Het zijn consumententrends waar producenten uit de bakkerijsector op hun eigen manier een draai aan kunnen...

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen we de klant maximaal mee?'

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen...

'Als we vegan op de verpakking plaatsen, schoppen we de bal voor de grote massa te ver weg'. Aan het woord is Petra Morssinkhof, manager...

'Groei in plantaardig zit in wraps of pokebowls, niet in nuggets of hamburgers' (podcast)

'Groei in plantaardig zit in wraps of pokebowls, niet in nuggets of...

'Startups in plantaardig hebben een nog langere adem nodig dan die van 10 jaar geleden. Retailers worden steeds kritischer.' Aan het woord is Remko...

foto: shutterstock

Albert Heijn over hybridevlees en CO2-reductie: 'Door rundvlees deels...

Half-om-halfgehakt kennen de meeste producenten wel. Albert Heijn introduceert een nieuw soort hybride product: rundkip. De supermarkt wil met deze...

Productinnovaties april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met smaak van koffiecocktail

Productinnovaties april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met...

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met smaak van...