Food Future Event: Dit is belangrijk bij de ontwikkeling van foodconcepten

Food Future Event: Dit is belangrijk bij de ontwikkeling van foodconcepten

Van concept naar succesvolle introductie: daar zitten vele stappen tussen. Op het Food Future Event besteden we daarom in verschillende sessies aandacht aan dit belangrijke onderwerp voor productontwikkelaars.

Wat wil de consument of zegt hij te willen en wat koopt hij daadwerkelijk? Het verschil hiertussen heet de “intention-behaviour gap”. Hoe ontwikkel je een concept wat beter aansluit op menselijk gedrag? Hoe verleid je de consument tot een gezonde of duurzame aankoop? Hoe gezond en duurzaam een food concept ook is, als het niet verleidelijk genoeg is zal het niet aanslaan. Dan is het één van de 9 uit 10 innovaties die niet succesvol is.

Verleidingstoolbox

Om dit tegen te gaan gebruikt de HAS Green Academy de Verleidingstoolbox. Dit is een verzameling van de belangrijkste methoden en aspecten waarmee een foodconcept zo verleidelijk mogelijk kan worden ontworpen, ontwikkeld en vermarkt.

Antien Zuidberg, Lector Design Methodes in food, HAS Green Academy zal op het Food Future Event vertellen over de methode empathy mapping. Deelnemers gaan zelf aan de slag met een verleidelijk redesign van een bestaand plantaardig foodconcept uit de supermarkt.

Conceptontwikkeling in de praktijk

‘Als we hen eerder bij het project betrokken hadden, was het concept misschien wel tot ontwikkeling gekomen,” memoreert conceptontwikkelaar Eveline van Dam in de podcast. Ze ontwikkelde in haar tijd bij het innovatieteam van Albert Heijn - Food Rebels - een ‘maaltijdmuur’ gevuld met gezonde snacks en maaltijden voor bijvoorbeeld ziekenhuizen. “Iedereen was enthousiast maar de mensen die het moesten groot maken, kwamen er pas later bij. Daardoor kwam het niet van de grond.” Dat was een belangrijke learning voor Eveline: 'Betrek mensen die het concept groot moeten maken, vroeg bij het ontwikkeltraject.'

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Food Future Event: met Meatable, Verstegen Spices&Sauces en Phycom praten over risico's nemen in productontwikkeling

Food Future Event: met Meatable, Verstegen Spices&Sauces en Phycom praten over risico's nemen in productontwikkeling

Wat is nodig om succesvol duurzame en/of gezonde ingrediënten in te zetten in productontwikkeling? Hoe ontwikkel je een product voor een heel nieuwe categorie? Risico's nemen in productontwikkeling, hoe doe je dat?

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor productontwikkelaars

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor productontwikkelaars

Nieuwe concepten ontwikkelen, die ook nog gezond zijn. Creatief blijven maar toch voldoen aan de wetgeving. Wat wil de consument nu echt? Hoe gaan andere productontwikkelaars om met de meest prangende thema's in de foodsector? In dit artikel zetten we 6 op een rij die aan bod komen tijdens het Food Future Event.

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om?

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om?

Wetgeving is duidelijk, maar een productontwikkelaar/marketeer kan het op verschillende manieren uitleggen. En al voldoe je met een nieuw product aan de wetgeving, kan de consument er anders over denken. Voor je het weet zegt Foodwatch er wat van of hangt de Keuringsdienst van Waarde aan de telefoon.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

Productinnovaties september: warme chocolademelk, desembol en sandwich, plantaardige chocopasta

Productinnovaties september: warme chocolademelk, desembol en...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van september: Productinnovaties september: warme...

Beeld: PeelPioneers

Zo bouwt PeelPioneers een nóg grotere schillenfabriek: 'Uiteindelijk...

Sinds PeelPioneers in 2021 verhuisde naar de huidige fabriek in Den Bosch, groeide het bedrijf hard. Na een investeringsronde waarin het bedrijf €4...

Beeld: Luiten vleeswaren

R&D'er over ervaringen wetgeving: 'Ga niet over-reguleren waardoor...

VISIE OP WETGEVING - Wetgeving verschilt hier en daar voor grote voedselproducenten en kleine ambachtelijke bedrijven als bakkers en slagers. Wel...

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse...

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en...

Productinnovaties augustus: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep en plantaardig visassortiment

Productinnovaties augustus: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De nieuwe producten: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep en plantaardig...

Ben and Jerry’s fabriek in Hellendoorn
foto:Arie Kievit

Checklist van 7 punten: 'Voedselveiligheid in de hele organisatie...

Dat voedselveiligheidsbeleid effectief moet zijn, spreekt vanzelf. Maar hoe zorg je voor een goede evaluatie van je voedselveiligheidsbeleid om te...

Optimaal allergenen management? Deze artikelen helpen je verder

Optimaal allergenen management? Deze artikelen helpen je verder

Hoe zit het precies met de wet- en regelgeving op het gebied van allergenen? Hoe gaan andere producenten om met allergenenmanagement? Welke tips...

Vlaamse voedingstechnologen vinden focus op ultrabewerkte voeding misplaatst

Vlaamse voedingstechnologen vinden focus op ultrabewerkte voeding...

Voedingstechnologen en voedingsgezondheidsdeskundigen kijken anders naar voeding, zo bleek tijdens een levendig debat van Fevia in Antwerpen. De...