NWO geeft subsidie voor AI-onderzoek in food

NWO geeft subsidie voor AI-onderzoek in food

NWO opent een nieuwe KIC-call 'AI voor landbouw, horticultuur, water en voedsel'. Consortia van onderzoekers, bedrijven en maatschappelijke organisaties kunnen de toepassing van bestaande en vernieuwende artificiële intelligentie (AI)-technieken onderzoeken voor bovengenoemde domeinen.

NWO ziet dat er binnen de land- en tuinbouw-, water- en voedingssector steeds meer automatisch verkregen data beschikbaar is. Echter, AI wordt nauwelijks benut, ondanks de belangrijke rol van digitalisering in deze domeinen. Volgens de organisatie ligt een grote potentie in het gebruik van AI. Artificial Intelligence kan patronen in grote en complexe datasets herkennen.

Voedselveiligheid

De technologieën moeten zich richten op urgente kwesties zoals klimaatverandering, welzijn van mens en dier en water- en voedselveiligheid. Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan op AI-gebaseerde voorspellende modelleringen van de bodem of andere biologische systemen, waterkeringen, voedingstoffenbalansen of andere processen. Volgens de NWO zijn de enorme mogelijkheden van AI-technologie voor deze toepassingen zijn nog lang niet allemaal verkend. Dat moet met deze call gebeuren.

Ook ethische kwesties

Beoordelaars kijken inhoudelijk naar vier criteria:

  1. Probleemstelling en -analyse (25%)
  2. Verwachte impact en route naar impact (25%)
  3. Kwaliteit van het consortium  (30%)
  4. Kwaliteit van het onderzoek (20%)

Twee onderstaande drie topics moeten in criteria 1 voorkomen:

1) Verbeteren of uitbreiden van AI in het domein landbouw-horticultuur-water-voedsel

2) Interactie tussen mens en AI

3) Ethische, maatschappelijke en wettelijke aspecten

Informatiebijeenkomst

Binnen deze call for proposals is in totaal € 8,5 miljoen beschikbaar. Indieners kunnen minimaal € 800 duizend en maximaal € 2 miljoen per project aanvragen. De deadline voor het indienen van een intentieverklaring is 7 november 2023. De deadline voor het indienen van aanvragen is 5 maart. De maximale looptijd van de projecten is 6 jaar. Meer informatie is hier te vinden.

Op 12 oktober organiseert NWO een informatie- en matchmakingbijeenkomst.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Productinnovaties mei: koffiedrop van Klepper & Klepper

Productinnovaties mei: koffiedrop van Klepper & Klepper

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van mei: dropje koffie, biodivers biertje, plantaardige producten op...

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op...

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van...

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg 

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg

Suiker reduceren in voedingsmiddelen is nog niet zo makkelijk. Het dient niet alleen voor de zoete smaak, maar heeft ook vele functionele...

Foto: Kentaur op Free From Food Expo

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch: 9 spelers die innovatie...

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch. Het zijn consumententrends waar producenten uit de bakkerijsector op hun eigen manier een draai aan kunnen...

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen we de klant maximaal mee?'

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen...

'Als we vegan op de verpakking plaatsen, schoppen we de bal voor de grote massa te ver weg'. Aan het woord is Petra Morssinkhof, manager...

'Groei in plantaardig zit in wraps of pokebowls, niet in nuggets of hamburgers' (podcast)

'Groei in plantaardig zit in wraps of pokebowls, niet in nuggets of...

'Startups in plantaardig hebben een nog langere adem nodig dan die van 10 jaar geleden. Retailers worden steeds kritischer.' Aan het woord is Remko...

foto: shutterstock

Albert Heijn over hybridevlees en CO2-reductie: 'Door rundvlees deels...

Half-om-halfgehakt kennen de meeste producenten wel. Albert Heijn introduceert een nieuw soort hybride product: rundkip. De supermarkt wil met deze...

Productinnovaties april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met smaak van koffiecocktail

Productinnovaties april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met...

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met smaak van...