FreshRecruitment
Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Verduurzaming is daarbij geen keuze meer. Er komt steeds meer wetgeving op gebied van duurzaamheid. Zo zijn er recent verschillende leidraden gepubliceerd op gebied van duurzaamheidsclaims en komt er vanaf volgend jaar CSRD-wetgeving. In dit artikel een aantal 'must reads' op een rij over deze onderwerpen.
Duurzaamheidswetten zoals de CSRD, CSDDD en de EUDR houden bedrijven bezig. Hoe bereid je je als producent goed voor op deze wetgeving? Hoe verzamel je de juiste data? En hoe zorg je dat het niet té veel tijd kost? VMT sprak met John Bouwman en Vera Wolvekamp van Go-Tan over hoe zij hiermee omgaan. "Een deel van onze voorbereiding voelt als voor niks." Dit is het vierde artikel in een serie.
Duurzaamheidswetten zoals de CSRD, CSDDD en de EUDR houden bedrijven bezig. Hoe bereid je je als producent goed voor op deze wetgeving? Hoe verzamel je de juiste data? En hoe zorg je dat het niet té veel tijd kost? VMT sprak met Richard Gerards en Floris van der Pouw van FrieslandCampina. "Het is lastig om de theorie in de praktijk te brengen." Dit is het derde artikel in een serie.
Duurzaamheidswetten zoals de CSRD, CSDDD en de EUDR houden bedrijven bezig. Hoe bereid je je als producent goed voor op deze wetgeving? Hoe verzamel je de juiste data? En hoe zorg je dat het niet té veel tijd kost? VMT sprak met Laura van Tiel (QA & CSR) en Janna de Geus (Senior Marketeer) van Schouten Europe over hoe zij hiermee omgaan. "Je kan gewoon niet alles in één keer doen." Dit is het tweede artikel in een serie.
Duurzaamheidswetten zoals de CSRD, CSDDD en de EUDR houden bedrijven druk bezig. Hoe bereid je je als producent goed voor op deze wetgeving? Hoe verzamel je de juiste data? En hoe zorg je dat het niet té veel tijd kost? VMT sprak met Rob Koller (Coffee Director) en Pieter Brokx (CFO) van Euro-Caps over hoe zij hiermee omgaan. "Eigenlijk is het vinkje op vinkje op vinkje." Dit is het eerste artikel in een serie.
Niet de NVWA, maar de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat handhaven op het gebruik van duurzaamheidsclaims in de voedingsindustrie. Duurzaamheidsclaims mogen niet misleidend zijn, en moeten daarbij voldoen aan vele eisen. Maar hoe gaat het handhavingsbeleid van de ACM eruit zien? Waar moeten voedselproducenten op letten? VMT sprak met Willemien Steketee, medewerker toezicht bij de ACM.
KENNISPARTNER - COLUMN - Teffvlokken zijn heerlijk in de muesli of als topping bij je yoghurt. Het is een oergraan uit Ethiopië en glutenvrij. De Zonnatura Teff-verpakking noemt op meerdere plekken teff en laat ook een hoopje teffvlokken zien. De ingrediëntenlijst vermeldt keurig dat het een meergranenontbijt met teff is en dat het product voor uit 40% uit teffvlokken bestaat, aangevuld met maisgries, boekweitmeel en rijst. Toch vindt de voorzitter van de Reclame Code Commissie de verpakking misleidend. Waarom? Omdat de verpakking een verkeerde indruk wekt over de samenstelling van het product. Hoe moet het dan wel? Vermoedelijk had een extra uitleg op de achterzijde al geholpen.
STARTUP BELICHT - Startup We Wonder Company heeft naar eigen zeggen een transparante, hebzuchtvrije keten voor koffie en thee. Volgens het bedrijf verdienen te veel schakels te veel geld aan koffie en thee, maar krijgen boeren te weinig. Hier wil de startup verandering in brengen. VMT sprak met oprichter Ferry Poppegaai over de oprichting en verdere plannen.
In dit overzicht de belangrijkste functiewisselingen van het jaar 2025 op een rij. Laatste wapenfeiten: Benoeming nieuwe President FrieslandCampina Ingredients, en Agrifirm verwelkomt Jan Kippers als Business Unit Director Ruminants.
De Consumentenbond stelt na onderzoek dat Unilever 'op grote schaal misleidende duurzaamheidsclaims gebruikt'. Volgens de bond bevat meer dan de helft van honderden onderzochte producten een niet kloppende duurzaamheidsclaim. De Consumentenbond roept de ACM op om op te treden tegen Unilever.
VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van juni: 3Bears lanceert overnight oats, LocalTea komt met een verpakkingsvrije thee, MamasChai lanceert twee nieuwe concentraten, en Tetra Pak lanceert nieuwe papieren dop.
Het Franse bedrijf Flanquart introduceert puree en meel van zonnebloem- en pompoenpitten. Volgens het bedrijf is het een betaalbaar en duurzaam alternatief voor noten in onder meer chocolade, ijs, sauzen en bakkerijproducten.
Het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ) beantwoorde op 30 april 2025 de vraag of de Claimsverordening (Vo. 1924/2006) in de weg staat van specifieke gezondheidsclaims voor botanicals. In dit artikel de aanleiding van dit arrest en de consequenties voor specifieke gezondheidsclaims voor botanicals.