Europese Commissie doet voorstel voor aanpakken misleidende milieuclaims

Europese Commissie doet voorstel voor aanpakken misleidende milieuclaims
De Europese Commissie komt met een voorstel om 'greenwashing' in duurzaamheidsclaims tegen te gaan

De Europese Commissie wil af van misleidende beweringen van bedrijven over hoe groen hun producten of diensten zijn. Volgens de commissie is meer dan de helft van de milieu-informatie op labels op bijvoorbeeld kleding, cosmetica of voeding misleidend, vaag of ongegrond. Ze stelt nieuwe regels voor om dit zogeheten groenwassen tegen te gaan en consumenten beter te beschermen.

Het dagelijks EU-bestuur wil dat dergelijke milieuclaims in de EU voortaan voldoen aan dezelfde minimumnormen, wetenschappelijk zijn onderbouwd en onafhankelijk zijn gecheckt. Als op een verpakking bijvoorbeeld staat 'gemaakt uit 30 procent gerecycled plastic' moet dat ook echt zo zijn. Ook beweringen over de gevolgen voor het milieu van een bedrijf of product, zoals 'dit bedrijf verminderde zijn ecologische voetafdruk met 20 procent sinds 2015', moeten onderbouwd en transparant zijn, zo meldt ANP.

Misleidende labels

De commissie nam in 2020 de milieuclaims van een hele reeks producten en diensten onder de loep en vond vooral bij textiel en schoenen veel 'greenwashing' praktijken. Bijna een kwart (24 procent) van de beweringen op de labels was misleidend. Bij cosmetica en producten voor de persoonlijke zorg was dat in 17 procent van het labelen het geval en bij huishoudelijke apparatuur 14 procent. Tot ongenoegen van de commissie is er ook een wildgroei aan verschillende milieulabels.

Groene claims zijn overal”

Te weinig bewijs

Vicevoorzitter Frans Timmermans: "Groene claims zijn overal: oceaanvriendelijke T-shirts, koolstofneutrale bananen, bijenvriendelijke sappen, 100 procent CO2-gecompenseerde leveringen enzovoort. Helaas worden deze beweringen veel te vaak gedaan zonder enige vorm van bewijs en rechtvaardiging. Dit zet de deur open voor 'greenwashing' en benadeelt bedrijven die echt duurzame producten maken."

Vertrouwen in claims

"Veel Europeanen willen met hun aankopen bijdragen aan een duurzamere wereld. Ze moeten de ingediende claims kunnen vertrouwen", stelt de Nederlander, die verantwoordelijk is voor klimaatbeleid. "Met dit voorstel geven we consumenten de zekerheid dat wanneer iets als groen wordt verkocht, het ook daadwerkelijk groen is."

Vrijwillige milieuclaims

De commissie wijst erop dat milieuclaims die al betrouwbare Europese milieukeurmerken als EU Eco-Label hebben niet onder de beoogde nieuwe regels zullen vallen. Milieuclaims zijn hoe dan ook vrijwillig voor bedrijven. Het voorstel moet eerst nog door de lidstaten en het Europees Parlement worden goedgekeurd.

Food Sustainability Update

VMT organiseert op 11 april 2023 een nieuw live online event: Food Sustainability Update. Met dit online event willen we het onderwerp duurzaamheid bij de kop pakken. Meer weten of aanmelden? Bekijk de site.

Onderdeel van de collectie

Claims

Consumenten worden dagelijks blootgesteld aan talloze claims op de verpakkingen van voedingsmiddelen. Deze claims kunnen helpen bij het maken van gezonde en duurzame keuzes, maar voor producenten het is belangrijk om te weten welke claims wel en niet zijn toegestaan. In deze collectie gaan we in op de wetgeving en het toezicht met betrekking tot gezondheidsclaims, voedingsclaims en duurzaamheidsclaims op levensmiddelen. Mis je iets in deze collectie of kun je iets toevoegen, laat het de redactie van VMT weten via redactie.vmt@vmnmedia.nl

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

  1. Oprichter Picnic reageert op beschuldiging overtreden wet: 'Er wordt een spel gespeeld met etikettering in Europa'
  2. Verordening 1169/2011 'op de schop': dit betekent het voor de voedingsindustrie
  3. Verleiden of misleiden met voedingsclaims: waar regelgeving en marketing botsen
  4. QA'ers over 3 bottlenecks bij etikettering: 'Interpretatieverschillen veruit grootste probleem'
  5. Agitatie om allergenenregels? Praktische tips om ermee te dealen
  6. Stappenplan: zo minimaliseer je het risico op kruisbesmetting van allergenen in grondstoffen
  7. Gratis whitepaper Nutri-Score: belangrijkste punten van A tot E op een rij
  8. Europese Commissie over Farm to Fork: 'De transitie naar een duurzaam voedselsysteem is urgent'
  9. Is krimpflatie misleiding? 'Producenten moeten transparanter zijn'
  10. Dit zijn de verschillen tussen de Nederlandse en Europese initiatieven voor verantwoord ondernemen
  1. Importcontroles: dit zijn aandachtspunten voor levensmiddelenproducenten en importeurs
  2. Startup Upfront start verkoop bij Albert Heijn: 'In supermarkten vindt meeste misleiding plaats'
  3. Oproep aan VWS: 'Nutri-Score eerst aanpassen, dan invoeren'
  4. Onderzoekers: 'Voor 30% van de consumenten leidt Nutri-Score mogelijk niet tot gezondere keuzes'
  5. Pas op met duurzaamheidsclaims: vanaf nu aangescherpte regels
  6. Peel-off labels op voedingsmiddelen: toegestaan of toch niet?
  7. NVWA: Picnic overtreedt wet door leveren A-merken uit Duitsland
  8. Zo minimaliseer je het risico op kruisbesmetting van allergenen in grondstoffen: tips vanuit de industrie
  9. On Topic: dit zijn de NAPV-criteria per productgroep
  10. Eyeopener voor producenten zuigelingenvoeding: rechter ziet 'groeimelk' als gezondheidsclaim