ACM vernieuwt leidraad duurzaamheidsclaims: 5 vuistregels

ACM vernieuwt leidraad duurzaamheidsclaims: 5 vuistregels
ACM publiceert de nieuwe leidraad duurzaamheidsclaims

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) publiceert de geactualiseerde versie van de Leidraad Duurzaamheidsclaims. Consumenten moeten volgens ACM de juiste informatie krijgen om een duurzame keuze te kunnen maken. In de leidraad staan 5 vuistregels voor het maken van goede duurzaamheidsclaims.

Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben consumenten recht op duidelijke, volledige en concrete informatie over duurzaamheid van producten en diensten. “Termen als klimaatneutraal, duurzaam of milieubewust zijn te vaag en daarmee snel misleidend”, stelt de autoriteit. Om consumenten eerlijke en duidelijke informatie te geven heeft ACM de leidraad duurzaamheidsclaims uit 2021 vernieuwd.

‘Duurzaamheidsclaims moeten kloppen’

“Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat claims over duurzaamheid kloppen. Alleen dan kunnen ze een duurzame keuze maken. Met deze vernieuwde leidraad bieden we ondernemers praktisch advies voor de formulering en onderbouwing van hun duurzaamheidsclaims. Juiste en duidelijke duurzaamheidsclaims zijn ook in het belang van bedrijven om een eerlijk speelveld te creëren”, vertelt Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM.

Oneerlijke concurrentie

De nieuwe leidraad is aangepast naar aanleiding van ervaringen, reacties en Europese ontwikkelingen in wet- en regelgeving. De leidraad moet volgens de ACM bedrijven die zich inspannen voor duurzaamheid beschermen tegen bedrijven die oneerlijk concurreren door misleidende claims te gebruiken. Daarnaast moet de leidraad consumenten beschermen en het mogelijk maken een duurzame keuze te maken.

5 vuistregels

De vernieuwde leidraad van de ACM bevat vijf vuistregels. De eerste twee gaan over claims, de overige vuistregels zijn extra eisen voor het gebruik van vergelijkende claims, claims over duurzaamheidsambities van bedrijven en visuele claims en keurmerken. De vuistregels luiden als volgt:

  1. Gebruik juiste, duidelijke, specifieke en volledige duurzaamheidsclaims
  2. Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
  3. Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten
  4. Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar
  5. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend
Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om deze stoffen gaat het

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om...

De Europese Unie verbiedt een aantal rookaroma's die producten als rookworst en barbecuesaus een rooksmaak geven. De smaakstoffen zijn ongezond,...

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie 

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA...

Lisette Brouwers -  Product Manager Food bij Fairtrade Original

Visie R&D'er: 'Voldoen aan wetgeving stopt niet als je product in de...

VISIE OP WETGEVING - Bij het ontwikkelen van een nieuw product is wetgeving zeer belangrijk. Voldoet het product niet aan de wetgeving, zal je...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Op 1 april 2024 is de gewijzigde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) in werking getreden. De vorige versie van deze code stamt uit 2014....

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

Sinds 1 januari 2024 is de Nutri-Score het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Het logo kan consumenten helpen om producten met een betere...

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom zelfregulering

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom...

De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van...

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit: dit zijn de ins en outs

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit:...

Half maart is binnen de EU na lang onderhandelen een nieuwe Richtlijn op duurzaamheid aangenomen: de Corporate Sustainability Due Diligence Directive...