Toenemende suikerprijs door tekorten leidt tot duurder snoep

Toenemende suikerprijs door tekorten leidt tot duurder snoep

Snoep, koek en chocoladeproducten zijn de afgelopen weken duurder geworden. Dit komt door de gestegen prijs van suiker. Deze gestegen prijzen worden doorberekend in de prijzen van de eindproducten. Tekorten aan suikerbieten vormen de oorzaak van de toenemende suikerprijs.

Twee weken geleden betaalden handelaren op de wereldmarkt €1 per kilo suiker, dus €1000 per 1000 kilogram. Dit is meer dan het dubbele dan een jaar geleden. Deze toenemende prijzen hebben gevolgen voor snoep-, koek- en chocoladefabrikanten.

Stijgende prijzen suiker

“Onze leden betalen ongeveer 30-40% meer voor grondstoffen. In bijvoorbeeld chocolade zit meer suiker dan in koekjes, dus er zijn veel verschillen. Maar de kostenstijgingen komen niet alleen door suiker, ook andere grondstoffen zijn duurder. Daarnaast stijgen ook de loon- en energiekosten”, vertelt Theo Heere, directeur van de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten (VBZ), aan het AD.

Snoep, koekjes en chocolade duurder

Uit cijfers van het CBS blijkt dat consumenten in juni gemiddeld 13% meer betaalden voor voedingsmiddelen dan vorig jaar. De prijs voor snoep steeg daarentegen zelfs met 21%. Ook de website Supermarktscanner concludeert volgens het AD dat snoep duurder is geworden. Zo kost volgens de site een dropmix van Venco (475 gram) bij de Jumbo momenteel €2.66. In december vorig jaar kostte hetzelfde product volgens de vergelijkingssite nog €1.93. Een chocoladereep van Côte d’Or kost nu bij de Jumbo €2.86, tegenover €2.32 in december vorig jaar.

Cacao- en suikerprijzen

Chocolatier Niels Koenen vertelt aan het AD dat de chocolade nog nooit zo’n hoge inkoopprijs had als nu. Volgens Koenen is een zak melkchocolade nu 50% duurder dan 18 maanden geleden. Ondanks de gestegen cacao – en dus chocolade – prijzen, is de gestegen suikerprijs de belangrijkste factor voor prijsstijgingen. Koenen heeft zijn bonbon prijzen niet met 50% verhoogd. “Natuurlijk niet, niemand zou het dan nog kopen”, zegt hij tegenover AD.

20 procent van boodschappenmandje duurder

Ook Fred van Tienen, eigenaar van dextrose-snoepjesfabriek Promosweets, heeft last van de stijgende suikerprijzen. “Ik baal ervan dat wij als fabrikanten nu als grote graaiers worden gezien. Het zijn de makers van grondstoffen die met de echte prijsstijgingen zijn gekomen”, vertelt Van Tienen aan de krant. Nadia Menkveld, onderzoeker bij ABN Amro, schat in dat ongeveer 20% van het Nederlandse boodschappenmandje beïnvloed wordt door de stijgende suikerprijs. “Hier horen frisdranken, sauzen, banket, snoep, koek, ijs, sommige zuivelproducten en jam bij. Maar bij zuivelproducten is de prijs van zuivel belangrijker dan de prijs van suiker.”

Tekort aan suikerbieten

Hoewel de stijgende suikerprijs voor producenten en consumenten minder fijn is, zijn de boeren er wel blij mee. Volgens het AD kregen de bietenboeren van Cosun in 2022 de op twee na hoogste bietenprijs ooit: €68.75 per 1000 kilogram. Europa produceerde in 2017 volgens de krant nog 20 miljoen ton suikerbieten, en nu nog maar 15 miljoen ton, waardoor in Europa een tekort is. Dit vullen we aan met suikerbieten vanuit India. En daar is nu vanwege een tegenvallende oogst een tekort ontstaan, waardoor de prijzen toenemen. Ook de aanlevering vanuit Pakistan en Thailand viel tegen. Of en wanneer de prijzen weer zullen dalen, is nog de vraag.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Productinnovaties mei: koffiedrop van Klepper & Klepper

Productinnovaties mei: koffiedrop van Klepper & Klepper

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van mei: dropje koffie, biodivers biertje, plantaardige producten op...

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op...

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van...

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg 

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg

Suiker reduceren in voedingsmiddelen is nog niet zo makkelijk. Het dient niet alleen voor de zoete smaak, maar heeft ook vele functionele...

Foto: Kentaur op Free From Food Expo

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch: 9 spelers die innovatie...

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch. Het zijn consumententrends waar producenten uit de bakkerijsector op hun eigen manier een draai aan kunnen...

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen we de klant maximaal mee?'

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen...

'Als we vegan op de verpakking plaatsen, schoppen we de bal voor de grote massa te ver weg'. Aan het woord is Petra Morssinkhof, manager...

'Groei in plantaardig zit in wraps of pokebowls, niet in nuggets of hamburgers' (podcast)

'Groei in plantaardig zit in wraps of pokebowls, niet in nuggets of...

'Startups in plantaardig hebben een nog langere adem nodig dan die van 10 jaar geleden. Retailers worden steeds kritischer.' Aan het woord is Remko...

foto: shutterstock

Albert Heijn over hybridevlees en CO2-reductie: 'Door rundvlees deels...

Half-om-halfgehakt kennen de meeste producenten wel. Albert Heijn introduceert een nieuw soort hybride product: rundkip. De supermarkt wil met deze...

Productinnovaties april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met smaak van koffiecocktail

Productinnovaties april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met...

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met smaak van...