Startup vervangt verdikkingsmiddel in plantaardige sauzen door citrusvezel

Startup vervangt verdikkingsmiddel in plantaardige sauzen door citrusvezel
Startup Mayoneur vervangt haar verdikkingsmiddel door citrusvezel van Peel Pioneers

Startup Mayoneur vervangt het verdikkingsmiddel in haar plantaardige sauzen voor citrusvezel van weggegooide sinaasappelschillen. De startup gebruikt hiervoor het eindproduct van PeelPioneers. Hiermee wil de startup haar sauzen naar eigen zeggen verder verduurzamen.

Met de overstap naar citrusvezel van weggegooide sinaasappelschillen wil Mayoneur naar eigen zeggen bijdragen aan een circulaire economie. “Onze mayo’s waren vanaf onze start in 2019 al plantaardig, halal, glutenvrij en lactosevrij. Wij vinden het belangrijk om – waar mogelijk – het beter te kunnen doen dan de gevestigde orde, zonder in te leveren op smaak”, vertellen Geert Kranendonk en Glenn Kruisselbink, oprichters van Mayoneur.

Verdikkingsmiddel vervangen

De heren besluiten nu om hun ‘traditionele’ verdikkingsmiddel in te wissen voor het volgens hen duurzamere citrusvezel van PeelPioneers. “Toen we erachter kwamen dat de citrusvezel van PeelPioneers een uitstekende vervanging is voor traditionele verdikkingsmiddelen, zijn we gelijk gaan testen met onze receptuur om ook op dat vlak duurzaamheidsstappen te zetten”, vervolgen de oprichters van de sausstartup.

Bindende eigenschappen

Volgens Sytze van Stempvoort, medeoprichter van PeelPioneers, heeft de citrusvezel van het bedrijf ‘uitstekende bindende eigenschappen en textuureigenschappen’. Hierdoor is het product volgens Van Stempvoort zeer geschikt voor gebruik in sauzen.

Minder E-nummers

Ook vermindert de startup hiermee naar eigen zeggen het gebruik van E-nummers. “Traditionele verdikkingsmiddelen zijn over het algemeen E-nummers. Inspelens op de consumentenbehoefte om meer clean label producten te eten, was dit voor ons een logische stap. Hierdoor gebruiken wij 40% minder E-nummers dan de gemiddelde traditionele mayo in het schap”, aldus Kranendonk. De oprichters gaan de komende jaren meer grondstoffen onder de loep nemen om te kijken of dit te vervangen is door producten van bij- en reststromen.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

'Over plantaardige eiwitten is nog zoveel te leren, er zijn zoveel verschillende soorten'

'Over plantaardige eiwitten is nog zoveel te leren, er zijn zoveel verschillende soorten'

Deze podcast is de eerste van drie podcasts waar redacteur Dionne Irving met eiwitexpert Jeroen Willemsen terugblikt en vooruitkijkt op de plantaardige sector. In elke podcast schuift een gast aan. In deze eerste editie schuift wetenschapper Fred van de Velde aan. Hij was de eerste lector eiwittransitie in Nederland bij de HAS Green Academy. Bij NIZO zet hij zijn kennis van dierlijke eiwitten in om de kwaliteit van plantaardige te verbeteren.

Beeld: Rival Foods

Rival Foods opent nieuwe productielocatie om productie plantaardige kipfilet op te schalen

Rival Foods opent deze zomer een nieuwe productielocatie. Met de nieuwe locatie is het volgens de producent mogelijk om de distributie van de plantaardige kipfilets in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk op te schalen.

Van Gelder introduceert plantaardig assortiment: 'Een laag zoutgehalte is belangrijk' (+ fotoreportage)

Van Gelder introduceert plantaardig assortiment: 'Een laag zoutgehalte is belangrijk' (+ fotoreportage)

Van Gelder introduceert een nieuw plantaardig assortiment van vlees- en visvervangers en groenteproducten. De AGF-leverancier produceert burgers, gehaktballen, soepballetjes, lamsvlees en broodbeleg. Van Gelder experimenteerde anderhalf jaar, met als doel de optimale mix te vinden voor het plantaardige assortiment. "Uiteindelijk willen we helemaal van soja af."

Producenten werken samen aan verdere innovatie plantaardige visalternatieven door subsidie

Producenten werken samen aan verdere innovatie plantaardige visalternatieven door subsidie

Een Brabants-Zeeuwse samenwerking ontvangt een subsidie van meer dan een miljoen. Een aantal Zeeuwse en Brabantse bedrijven, waaronder Meatless, Coroos, Enough en Monkeys by the Sea, gebruiken de subsidie om verder te innoveren op gebied van visalternatieven. De focus ligt volgens de startup op verbetering van voedingswaarde, houdbaarheid, smaak en textuur.

Upfield verandert naam naar Flora Food Group

Upfield verandert naam naar Flora Food Group

Upfield Group B.V., producent van merken als Becel en Blue Band, kondigt aan haar naam te veranderen naar Flora Food Group. In Nederland gaat de naamswijziging per direct in. Buiten Nederland verandert het bedrijf de naam in fases.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

Beeld: Schouten Europe

Vezeltechnologie biedt alternatief voor getextureerde plantaardige eiwitten

Schouten Europe introduceert een zelfontwikkelde vezel. Hiermee wil de producent een alternatief bieden voor getextureerde eiwitten. De vezeltechnologie zorgt volgens de producent voor een betere textuur en lagere milieu-impact. Schouten Europe lanceert haar eerste product gemaakt van de vezel: een plantaardige schnitzel.

Danone stopt met Nutri-Score op drinkyoghurts

Danone stopt met Nutri-Score op drinkyoghurts

Zuivelgigant Danone zegt het Nutri-Score-logo vanaf september 2024 geleidelijk af te schaffen van hun zuivel- en plantaardige drinkproducten.

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en nieuwe verkoopkanalen zoals Tiktok-shops beïnvloeden de productontwikkeling van snacks en de keuze voor ingrediënten. Dit zeggen 2 experts en 3 startups in snacks.

Productinnovaties augustus: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep en plantaardig visassortiment

Productinnovaties augustus: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep en plantaardig visassortiment

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De nieuwe producten: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep en plantaardig visassortiment.

Afbeelding:

Derde dodelijk slachtoffer in Listeria-uitbraak door plantaardige dranken

Een derde persoon is overleden als gevolg van een Listeria-uitbraak in Canada, veroorzaakt door plantaardige gekoelde dranken van de merken Silk en Great Value.

Vlaamse voedingstechnologen vinden focus op ultrabewerkte voeding misplaatst

Vlaamse voedingstechnologen vinden focus op ultrabewerkte voeding misplaatst

Voedingstechnologen en voedingsgezondheidsdeskundigen kijken anders naar voeding, zo bleek tijdens een levendig debat van Fevia in Antwerpen. De gezondheidsdeskundigen vinden dat de voedingstechnologen te weinig oog hebben voor de gezondheidseffecten van de voedingsmatrix en voedingspatronen. Voedingstechnologen vinden de focus op ultrabewerkte voeding misplaatst.