NVWA: 'Allergeneninformatie moet beter bij horeca, supermarkt en bakker'

NVWA: 'Allergeneninformatie moet beter bij horeca, supermarkt en bakker'
De NVWA stelt vast dat het geven van allergeneninformatie vaak ontbreekt in de horeca, bij bakkers en in de retail

Ambachtsbedrijven zoals bakkers en slagers, horecagelegenheden en supermarkten informeren hun klanten vaak niet goed over welke allergenen er in gerechten of producten zitten. Volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) blijkt uit inspecties in 2022 bij bijna 13.000 bedrijven dat pakweg 60 procent niet voldoet aan de voorwaarden voor allergeneninformatie.

Bedrijven zijn verplicht hun klanten te informeren over allergenen in onverpakte levensmiddelen. In de sector ambacht (bakkers, slagers en ijssalons) blijkt iets meer dan de helft van de 2256 in 2022 bezochte bedrijven de consument niet altijd op de juiste manier te informeren. Dat komt overeen met de inspectieresultaten in 2021, zo meldt ANP.

'Beperkte kennis over allergenen'

Bij 9407 horecabedrijven (restaurants, hotels en cafetaria's) ging het iets beter dan een jaar eerder, daar voldeed 41 procent tegen 35 procent in 2021. Ondanks die verbetering zegt de toezichthouder dat bij het doorvragen van wat er in het eten zit 'de kennis van allergenen doorgaans beperkt blijkt'. Dat is verontrustend, want 'het kan voor mensen met een allergie of intolerantie gevaarlijk zijn als zij niet goed worden geïnformeerd over wat er in eten is verwerkt', aldus de NVWA.

Retail gaat achteruit

Is in de horeca verbetering zichtbaar, bij de retailsector (supermarkten en toko's) ziet de NVWA juist een forse achteruitgang op gebied van allergeneninformatie. In 2021 voldeed 59 procent nog aan de regels, een jaar later is dat percentage gedaald tot 38 procent. Bij zorginstellingen (ziekenhuizen en verpleeghuizen) voldoet ongeveer twee derde van de geïnspecteerde instellingen.

'Nauwelijks verbetering in allergeneninformatie'

De NVWA concludeert dat er nauwelijks verbetering zichtbaar is over hoe bedrijven hun klanten informeren over allergenen en zegt 'in gesprek' te gaan 'met de branches hoe zij dit beter onder de aandacht kunnen brengen'. Alle bedrijven waar gebreken zijn geconstateerd hebben een schriftelijke waarschuwing of een boete gekregen. De resultaten van de horeca-inspecties worden gepubliceerd op de website van de NVWA.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Lisette Brouwers -  Product Manager Food bij Fairtrade Original

Visie R&D'er: 'Voldoen aan wetgeving stopt niet als je product in de...

VISIE OP WETGEVING - Bij het ontwikkelen van een nieuw product is wetgeving zeer belangrijk. Voldoet het product niet aan de wetgeving, zal je...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Op 1 april 2024 is de gewijzigde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) in werking getreden. De vorige versie van deze code stamt uit 2014....

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

Sinds 1 januari 2024 is de Nutri-Score het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Het logo kan consumenten helpen om producten met een betere...

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom zelfregulering

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom...

De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van...

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit: dit zijn de ins en outs

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit:...

Half maart is binnen de EU na lang onderhandelen een nieuwe Richtlijn op duurzaamheid aangenomen: de Corporate Sustainability Due Diligence Directive...

VWS start landelijke publiekscampagne Nutri-Score

VWS start landelijke publiekscampagne Nutri-Score

Vanaf begin dit jaar is de Nutri-Score officieel ingevoerd in Nederland. Nu het voedselkeuzelogo op steeds meer producten te vinden is, start het...

VMT sprak afgelopen maanden verschillende mensen uit de industrie over audits

Handig overzicht: tips voor het doorkomen van de audit

Het goed uitvoeren van audits vormt een belangrijk onderdeel van het werk van de kwaliteitsmanager. Maar hoe pak je zo'n audit nu aan? Welke tips...