NVWA: 'Allergeneninformatie moet beter bij horeca, supermarkt en bakker'

NVWA: 'Allergeneninformatie moet beter bij horeca, supermarkt en bakker'
De NVWA stelt vast dat het geven van allergeneninformatie vaak ontbreekt in de horeca, bij bakkers en in de retail

Ambachtsbedrijven zoals bakkers en slagers, horecagelegenheden en supermarkten informeren hun klanten vaak niet goed over welke allergenen er in gerechten of producten zitten. Volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) blijkt uit inspecties in 2022 bij bijna 13.000 bedrijven dat pakweg 60 procent niet voldoet aan de voorwaarden voor allergeneninformatie.

Bedrijven zijn verplicht hun klanten te informeren over allergenen in onverpakte levensmiddelen. In de sector ambacht (bakkers, slagers en ijssalons) blijkt iets meer dan de helft van de 2256 in 2022 bezochte bedrijven de consument niet altijd op de juiste manier te informeren. Dat komt overeen met de inspectieresultaten in 2021, zo meldt ANP.

‘Beperkte kennis over allergenen’

Bij 9407 horecabedrijven (restaurants, hotels en cafetaria’s) ging het iets beter dan een jaar eerder, daar voldeed 41 procent tegen 35 procent in 2021. Ondanks die verbetering zegt de toezichthouder dat bij het doorvragen van wat er in het eten zit ‘de kennis van allergenen doorgaans beperkt blijkt’. Dat is verontrustend, want ‘het kan voor mensen met een allergie of intolerantie gevaarlijk zijn als zij niet goed worden geïnformeerd over wat er in eten is verwerkt’, aldus de NVWA.

Retail gaat achteruit

Is in de horeca verbetering zichtbaar, bij de retailsector (supermarkten en toko’s) ziet de NVWA juist een forse achteruitgang op gebied van allergeneninformatie. In 2021 voldeed 59 procent nog aan de regels, een jaar later is dat percentage gedaald tot 38 procent. Bij zorginstellingen (ziekenhuizen en verpleeghuizen) voldoet ongeveer twee derde van de geïnspecteerde instellingen.

‘Nauwelijks verbetering in allergeneninformatie’

De NVWA concludeert dat er nauwelijks verbetering zichtbaar is over hoe bedrijven hun klanten informeren over allergenen en zegt ‘in gesprek’ te gaan ‘met de branches hoe zij dit beter onder de aandacht kunnen brengen’. Alle bedrijven waar gebreken zijn geconstateerd hebben een schriftelijke waarschuwing of een boete gekregen. De resultaten van de horeca-inspecties worden gepubliceerd op de website van de NVWA.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen studeerde aan de Hotel Management School Maastricht. Tijdens de Hotel Management School volgde ze de minor Foodservice en werd haar duidelijk dat ze meer wilde leren over het voedingssysteem. Na de Hotel Management School deed ze een Master Gastronomie in Italië aan de University of Gastronomic Sciences. Hier leerde ze alles over de gehele voedselketen van boer tot bord. Daarna startte Carmen als Product Manager/Product Ontwikkelaar bij Sanday’s Bakeries. In 2019 maakte Carmen de overstap naar VMT, waar ze schrijft over onder andere de thema’s Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

  1. 10 belangrijke wettelijke aandachtspunten voor startups in de foodsector
  2. Einde aan misleidende duurzaamheidsclaims? Deze gids en checklist moeten duidelijkheid geven
  3. Statiegeldsysteem voor blikjes gaat van start
  4. Tip van jouw advocaat: Een zwaluw maakt nog geen zomer. Een grutto maakt wel een milieuclaim.
  5. Geen EU-merkinschrijving als er ‘fucking’ in het merk staat
  6. Oprichter Picnic reageert op beschuldiging overtreden wet: ‘Er wordt een spel gespeeld met etikettering in Europa’
  7. Verordening 1169/2011 ‘op de schop’: dit betekent het voor de voedingsindustrie
  8. Europese Commissie doet voorstel voor aanpakken misleidende milieuclaims
  9. Verleiden of misleiden met voedingsclaims: waar regelgeving en marketing botsen
  10. QA’ers over 3 bottlenecks bij etikettering: ‘Interpretatieverschillen veruit grootste probleem’
  1. Agitatie om allergenenregels? Praktische tips om ermee te dealen
  2. Stappenplan: zo minimaliseer je het risico op kruisbesmetting van allergenen in grondstoffen
  3. Gratis whitepaper Nutri-Score: belangrijkste punten van A tot E op een rij
  4. Europese Commissie over Farm to Fork: ‘De transitie naar een duurzaam voedselsysteem is urgent’
  5. Is krimpflatie misleiding? ‘Producenten moeten transparanter zijn’
  6. Dit zijn de verschillen tussen de Nederlandse en Europese initiatieven voor verantwoord ondernemen
  7. Importcontroles: dit zijn aandachtspunten voor levensmiddelenproducenten en importeurs
  8. Startup Upfront start verkoop bij Albert Heijn: ‘In supermarkten vindt meeste misleiding plaats’
  9. Oproep aan VWS: ‘Nutri-Score eerst aanpassen, dan invoeren’
  10. Onderzoekers: ‘Voor 30% van de consumenten leidt Nutri-Score mogelijk niet tot gezondere keuzes’