Statiegeldsysteem voor blikjes gaat van start

Statiegeldsysteem voor blikjes gaat van start

Het statiegeldsysteem voor blikjes gaat van start. Vanaf 1 april kunnen consumenten statiegeldblikjes bij meer dan 27.000 innamepunten inleveren. Dit moet ervoor zorgen dat er minder blikjes bij het zwerfafval terechtkomen.

Consumenten betalen vanaf 1 april €0,15 statiegeld voor blikjes waar het statiegeldlogo op staat. Als consumenten de blikjes inleveren bij supermarkten of tankstations krijgen zij het statiegeld terug. Bij andere innamepunten, waaronder sportverenigingen en bioscopen, wordt het statiegeld aan het goede doel gedoneerd. Het is belangrijk dat consumenten de blikjes zoveel mogelijk ongedeukt inleveren, anders kunnen de innameapparaten de barcode niet scannen.

‘Kringloop van verpakkingen kan gesloten worden’

De invoering van het statiegeldsysteem is een grote operatie geweest, aldus Statiegeld Nederland. Dat heeft te maken met de grote hoeveelheid innamepunten, de 400 betrokken producenten en ruim 2,5 miljard blikjes. Hester Klein Lankhorst, algemeen directeur Stichting Afvalfonds Verpakking: “Het is een zeer intensief proces geweest. Alle betrokken bedrijven en Statiegeld Nederland hebben hard gewerkt aan het statiegeldsysteem voor blikjes.” Lankhorst vult aan dat met statiegeld op blikjes de kringloop van verpakkingen gesloten kan worden. Zwerfafval moet minder worden.

Huidige voorraad

Producenten kopen lege, voorbedrukte blikjes in grote volumes in. Hierdoor is er grote voorraad, soms van enkele maanden. Produceten maken de huidige voorraden eerst op, zodat er geen blik en drank wordt verspild. Dat betekent dat er naar verloop van tijd steeds meer blikjes met het statiegeld logo bij de verkooppunten bijkomen.

Landelijke campagne statiegeld

Om de consumenten te informeren dat het statiegeldsysteem ingaat, start Statiegeld Nederland zaterdag 1 april met een grote landelijke campagne. Zo hoopt de organisatie mensen aan te sporen om de blikjes in te leveren. De campagne is online en op tv te zien, en op de radio te horen.

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om deze stoffen gaat het

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om...

De Europese Unie verbiedt een aantal rookaroma's die producten als rookworst en barbecuesaus een rooksmaak geven. De smaakstoffen zijn ongezond,...

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie 

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA...

Lisette Brouwers -  Product Manager Food bij Fairtrade Original

Visie R&D'er: 'Voldoen aan wetgeving stopt niet als je product in de...

VISIE OP WETGEVING - Bij het ontwikkelen van een nieuw product is wetgeving zeer belangrijk. Voldoet het product niet aan de wetgeving, zal je...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Op 1 april 2024 is de gewijzigde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) in werking getreden. De vorige versie van deze code stamt uit 2014....

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

Sinds 1 januari 2024 is de Nutri-Score het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Het logo kan consumenten helpen om producten met een betere...

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom zelfregulering

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom...

De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van...

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit: dit zijn de ins en outs

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit:...

Half maart is binnen de EU na lang onderhandelen een nieuwe Richtlijn op duurzaamheid aangenomen: de Corporate Sustainability Due Diligence Directive...