Keurmerken
Ook keurmerken helpen bij het in kaart brengen van duurzaamheid. Vooral Frankrijk maakt flinke stappen.

Data
Om de duurzaamheid van een product in kaart te brengen, zijn betrouwbare data en robuuste modellen nodig.
Rekenen aan duurzaamheid is complex. Er zijn verschillende tools op de markt om onderdelen van duurzaamheid uit te rekenen. Eco-Score probeert meerdere aspecten in 1 keurmerk te vangen. Dit artikel biedt een overzicht van een aantal tools op de markt en het belang van data.
Ook keurmerken helpen bij het in kaart brengen van duurzaamheid. Vooral Frankrijk maakt flinke stappen.
Om de duurzaamheid van een product in kaart te brengen, zijn betrouwbare data en robuuste modellen nodig.
Naast CO2-reductie is behoud van biodiversiteit belangrijk om klimaatverandering tegen te gaan. Maar dat vereist flexibiliteit van de foodindustrie. Dit en meer in deze uitgave van VMT.
Duurzaam ondernemen is geen vrijblijvende optie meer, ook niet voor kleine en middelgrote bedrijven. Bij Lavetan groeit duurzaamheid sinds twee jaar uit tot een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering. Door strategische keuzes, data-analyse, interne workshops en externe samenwerking bouwt het team aan een toekomstbestendig beleid — toegankelijk voor elke mkb/kmo.
Dit artikel biedt een overzicht van een aantal tools waarmee foodbedrijven een duurzaamheidsscore kunnen berekenen. Dit is geen uitputtende lijst maar een overzicht van een aantal tools die op dit moment in de foodsector worden gebruikt.
Door het gebruik van plastic verpakkingen, komen er ook steeds microplastics voor in het milieu. De impact van deze kleine deeltjes is nog geen onderdeel van duurzaamheidsanalyses. TNO ontwikkelde een methode om deze omissie aan te pakken.
MaGie Creations verwaardt brouwgraan - een restproduct dat overblijft na het brouwen van bier - tot natuurlijke voedingsingrediënten. Ditmaal introduceert de startup een emulgator op basis van brouwgraan.
Jaarlijks gaat wereldwijd bijna een vijfde van al het voedsel dat bestemd is voor consumptie verloren, goed voor meer dan een miljard ton, zo blijkt uit cijfers van het VN-Milieuprogramma. Uit het onlangs gepubliceerde internationale ViewPoint-onderzoek van DNV blijkt dat organisaties in de voedingsmiddelenindustrie het probleem wel herkennen, maar het lang niet altijd als topprioriteit behandelen.
Wereldwijd heeft minder dan een kwart van de organisaties in de voedingsmiddelenindustrie voedselverspilling hoog op de strategische agenda staan. En vier van de tien organisaties ziet verlies en verspilling van voedsel als belangrijk probleem.
De PPWR wetgeving ging recent in. Vanaf 2026 gaan de eisen in fasen gelden. Geen enkele producent ontkomt aan deze nieuwe verpakkingswetgeving, vertelt Taco Kingma, Manager circulaire economie bij FNLI. Door deze wetgeving wordt de verpakking een essentieel onderdeel van het R&D-proces voor voedselproducenten. VMT sprak met de expert over verpakkingswetgeving. "De PPWR gaat zeker niet soepeler worden."
Dossche Mills wil een duurzamere tarweketen ontwikkelen met het zelf opgezette Terah Footprint Program. Wat houdt dat programma in en wat zijn de inzichten tot dusverre? Laura Jonckheere, duurzaamheidsmanager: "De complete tarweketen is in ons programma vertegenwoordigd: van boer tot bakker."
Afgelopen februari was het zover: de richtlijn verpakkingen en verpakkingsafval, die in 1994 voor het eerst in werking ging, is herzien en gewijzigd naar de Verordening (EU) 2025/40 betreffende Verpakkingen en Verpakkingsafval, ook bekend als de PPWR. In de nieuwe verordening worden verschillende doelstellingen beschreven die geleidelijk in gaan. Elianne Martis, consultant regulatory affairs bij Précon Consulting Group B.V. vertelt waar je rekening mee moet houden.
De Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR) is al in werking getreden, maar is pas vanaf 12 augustus 2026 van toepassing. De verordening zorgt nu al voor veel commotie. In dit artikel staan 3 aandachtspunten bij de nieuwe verplichte etiketteringseisen voor verpakkingen.
Nestlé lanceerde in februari de KitKat® Tablets. Deze chocoladerepen worden geproduceerd in een nieuwe fabriek van Nestlé in Bulgarije. VMT kreeg de gelegenheid om de fabriek te bezoeken en sprak onder andere met Louise Barrett, Head of R&D bij Nestlé, over de ontwikkeling van het product.