Keurmerken
Ook keurmerken helpen bij het in kaart brengen van duurzaamheid. Vooral Frankrijk maakt flinke stappen.

Data
Om de duurzaamheid van een product in kaart te brengen, zijn betrouwbare data en robuuste modellen nodig.
Rekenen aan duurzaamheid is complex. Er zijn verschillende tools op de markt om onderdelen van duurzaamheid uit te rekenen. Eco-Score probeert meerdere aspecten in 1 keurmerk te vangen. Dit artikel biedt een overzicht van een aantal tools op de markt en het belang van data.
Ook keurmerken helpen bij het in kaart brengen van duurzaamheid. Vooral Frankrijk maakt flinke stappen.
Om de duurzaamheid van een product in kaart te brengen, zijn betrouwbare data en robuuste modellen nodig.
Waterschaarste is een van de belangrijkste beperkende factoren voor voedingsmiddelenbedrijven de komende jaren. De vraag naar drinkwater stijgt, maar de beschikbaarheid van oppervlaktewater daalt. Zuinigere machines en watermeters alleen zijn niet genoeg.
Droogte, mislukte oogsten en ziektes in cacaoplantages drijven de prijs van chocolade naar recordhoogte. Consumenten zien de repen in het schap steeds duurder en kleiner worden. Maar er is licht aan het einde van de tunnel: een prijsdaling wordt verwacht.
Hak is naar eigen zeggen wél een groot merk, maar geen groot bedrijf. Zustervakblad Distrifood spreekt met directeur Nicole Freid over haar bezoek aan de Tweede Kamer, de enorme uitdagingen rond de transities rond biologisch en plantaardige eiwitten, de verhoudingen met supermarkten en hoe het Hak lukt om zich te onderscheiden van private label. "Niet achter ieder A-merk gaat een multinational schuil."
Duurzaam ondernemen is geen vrijblijvende optie meer, ook niet voor kleine en middelgrote bedrijven. Bij Lavetan groeit duurzaamheid sinds twee jaar uit tot een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering. Door strategische keuzes, data-analyse, interne workshops en externe samenwerking bouwt het team aan een toekomstbestendig beleid — toegankelijk voor elke mkb/kmo.
Consumenten met twijfels over de houdbaarheid van voedsel staren zich vaak blind op de THT-datum, met voedselverspilling tot gevolg. De Coalitie Houdbaarheid wil dit tegengaan met onder andere een speciaal icoon op de verpakking. Nieuwe deelnemer GranFood vertelt hoe zij voedselverspilling terugdringen.
Thai Union gaat de inkoop van makreel diversifiëren. Het moederbedrijf van onder meer blikgigant John West hoopt zo de druk op overbeviste Atlantische makreel te verlichten.
Met versuikering krijgt overgebleven brood van bakkers een tweede leven. Deze broodpasta is toepasbaar in producten zoals muffins. Onderzoek van Hogeschool Van Hall Larenstein laat zien dat deze broodpasta veel potentie heeft, mits de smaak en prijs aansluiten bij de verwachtingen. Heldere communicatie op de verpakking is daarbij cruciaal.
De PPWR-wetgeving ging recent in. Vanaf 2026 gaan de eisen in fasen gelden. Geen enkele producent ontkomt aan deze nieuwe verpakkingswetgeving, vertelt Taco Kingma, manager circulaire economie bij FNLI. Door deze wetgeving wordt de verpakking een essentieel onderdeel van het R&D-proces voor voedselproducenten. VMT sprak met de expert over verpakkingswetgeving. "De PPWR gaat zeker niet soepeler worden."
Voeding en microbiologie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Uitvergroot ziet de wereld van ons voedsel er namelijk af en toe niet zo florissant uit, met alle gevolgen voor de voedselveiligheid van dien. Hoe vinden we een weg in het spanningsveld tussen veiligheid, houdbaarheid en voorkomen van verspilling?
Coca-Cola werkt aan nieuwe flessen waar geen etiket meer op zit. De informatie wordt in plaats daarvan op de verpakking gelaserd. Het is een van de manieren waarop de frisdrankgigant zijn CO2-uitstoot terug wil brengen. Ook strategische samenwerkingen met grote retailers moeten daarbij helpen. Met Carrefour heeft Coca-Coca al zo'n partnerschap.
Vanaf 2026 moeten producenten in fasen aan verschillende verpakkingseisen van de PPWR-wetgeving voldoen. Hoewel de wet is aangenomen, is nog niet alles volledig duidelijk. Tegen welke bottlenecks lopen producenten aan? En welke stappen hebben zij al genomen? VMT vroeg het aan zeven producenten.
Steeds meer voedselproducenten krijgen vragen van afnemers over hun klimaatbeleid. Dat komt niet uit de lucht vallen. Retailers zoals Albert Heijn, Lidl, Jumbo en Delhaize hebben zich gecommitteerd aan het Science Based Targets initiative (SBTi) en verwachten nu hetzelfde van hun leveranciers. Het initiatief is allesbehalve eenvoudig. In dit artikel vijf stappen ter voorbereiding.