Albert Heijn wil van Beter voor Natuur & Boer een topkeurmerk maken

Albert Heijn wil van Beter voor Natuur & Boer een topkeurmerk maken

Supermarkt Albert Heijn verandert het privat Beter voor Natuur & Boer programma in een keurmerk. Daarmee is het keurmerk beschikbaar voor andere supermarktketens om zo 'samen beter eten bereikbaar te maken.'

De supermarkt streeft ernaar dat het Beter voor Natuur & Boer keurmerk een topkeurmerk van Milieu Centraal wordt. De tien huidige topkeurmerken voor voeding in de Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal zijn: ASC, Beter Leven 2 en 3-sterren, Demeter, EKO, EU-biologisch keurmerk, Fairtrade, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ.

Samenwerking essentieel

Door het beschikbaar stellen van het Beter voor Natuur & Boer keurmerk voor andere supermarktketens, wil Albert Heijn bijdragen aan de verandering van het huidige voedselsysteem.

Marit van Egmond, directeur van Albert Heijn: "Samenwerking in een gesloten keten van land tot klant is essentieel om stappen te zetten op weg naar meer dierenwelzijn, een beter klimaat en een gezond verdienmodel voor boeren en telers. Deze manier van werken doen wij al jaren via Beter voor Natuur & Boer. Door deze programma’s nu open te stellen voor andere partijen dragen we actief bij aan een nieuw voedselsysteem.”

Over Beter voor Natuur & Boer

Albert Heijn is in 2017 gestart met de Beter voor Natuur & Boer programma’s. De inhoud van deze programma’s is samen met de boeren en telers ontwikkeld. In totaal zijn 1100 boeren en telers aangesloten. Albert Heijn stelt hiermee te werking aan de verbetering van dierenwelzijn, natuur en het verdienvermogen van de boer. De Beter voor Natuur & Boer programma’s zijn:

  • Beter voor Natuur & Boer met melkveehouders
  • Beter voor Natuur & Boer met pluimveehouders
  • Beter voor Natuur & Boer met varkenshouders
  • Beter voor Natuur & Boer met groente- en fruittelers

Elk jaar worden deze programma’s onafhankelijk gecontroleerd door Milieu Centraal.

  1. Verpakken 2030: Alleen nog plastic als het echt niet anders kan
  2. Europa zet met nieuwe verpakkingsregels in op hergebruik, minder verpakkingen en meer recyclecapaciteit
  3. Meten en communiceren van duurzaamheid: hoe doen foodbedrijven dat?
  4. Waterlinzen of bierdraf duurzaam drogen? Met microgolven kan het efficiënt en CO2-neutraal
  5. Stappenplan: Zo breng je de CO2-uitstoot in kaart
  6. Producten ontwikkelen met ge-upcyclede ingrediënten? Dit zijn 5 tips van experts
  7. Dit doen Verstegen, Colzaco en Dutch Cuisine om  biodiversiteit te bevorderen
  8. Hoe pak je duurzaamheid praktisch aan? Foodbedrijf Vezet vertelt hoe ze met experts CO2-emissies in kaart bracht
  9. 5 supermarktketens doen wegwerpzakjes voor groente en fruit in de ban
  10. Blik buitenlandse sperziebonen of verse Nederlandse wortelen? Europees ecolabel moet consument helpen bij deze keuze
  1. Dit moeten foodbedrijven weten over duurzaamheidskeurmerken
  2. Nieuw collectief plan van Wageningen Universiteit moet eiwittransitie versnellen
  3. Ook Albert Heijn stopt met het invliegen van groente en fruit
  4. Sunt gaat van verspilde banaan naar duurzame puree: 'We zijn de eerste in Europa die deze bananenpuree produceert'
  5. Voedselonzekerheid grootste thema komende jaren: 3 zaken die foodindustrie moet regelen
  6. Zelfs taart kan in herbruikbare verpakking, denken winnende HAS-studenten
  7. Melkverspilling reduceren? Slimme technologie kan zuivelbedrijven helpen
  8. Reststroom van pastaproductie is rijk aan eiwit en vezel: 'De stroom wordt stabiel doordat we het snel ontvetten'
  9. CO2 uit de lucht omzetten in verpakkingsmateriaal? Coca-Cola steunt onderzoeksproject Universiteit Twente
  10. Restpartijen goed tegen voedselverspilling: 'Sommige producten na houdbaarheid nog te eten'