Albert Heijn wil sneller CO2 reduceren in keten

Albert Heijn wil sneller CO2 reduceren in keten

Supermarktketen Albert Heijn wil in 2030 45% CO2-reductie bereiken in de keten tov 2018. Eerst was de doelstelling nog 15%. Ze hebben intussen de exacte uitstoot in de kip- en varkensketen in kaart gebracht.

De winkels, distributiecentra en kantoren van Albert Heijn zijn klimaatneutraal. Dit heeft het bedrijf bereikt door begin 2021 over te stappen op 100% Hollandse windenergie. De resterende uitstoot in de eigen bedrijfsvoering compenseren ze door bij te dragen aan VCS-gecertificeerde klimaatprojecten.

Samen met toeleveranciers

“We scherpen onze ambitie aan samen met al onze toeleveranciers. Ik ben ervan overtuigd dat het  stap voor stap haalbaar is,” zegt ceo Marit van Egmond.

De retailketen heeft CO2-reductie meegenomen in de samenwerkingen die ze hebben met boeren en telers. "Doordat we nu exact weten wat de CO2-impact voor kip- en varkensproducten is, kunnen we nog gerichter actie nemen om CO2-uitstoot te verminderen. Bijvoorbeeld door duurzamer veevoer. Zo is in de varkensketen veevoer verantwoordelijk voor 50% van de totale uitstoot en bij kip zelfs voor 77%. Daarom stimuleren we het gebruik van circulair voer en ontbossingsvrije soja in onze ketens", legt Van Egmond uit.

Om verder inzicht te krijgen in andere ketens, is Albert Heijn ook bezig om primaire, exacte data te verzamelen voor onder meer rund, zalm, eieren, vleesvervangers en groente en fruit.  

Andere acties

Midden 2022 hebben alle grootste eigen merk-leveranciers voor het eerst hun volledige CO2-voetafdruk in kaart gebracht, inclusief een reductieplan en reductiedoelstellingen. Albert Heijn samen met alle A-merk leveranciers de CO2-reductie in de keten verminderen. Dit moet bijdragen aan de 45% reductie in 2030.

Albert Heijn werkt daarnaast aan klimaatneutrale producten waaronder Perla koffie en alle eigen merk-bananen klimaatneutraal. Deze zijn klimaatneutraal van plantage tot en met de winkel.

Ook minder voedselverspilling draagt bij aan het reduceren van de CO2-voetafdruk. Doelstelling is om 50% minder te verspillen in 2030. De AH Overblijvers en dynamisch afprijzen in alle winkels moet hierbij helpen.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

De King-zalmen zijn met de Sockeye-vangst meegekomen. Dit zijn de grootste en duurste zalmen.

Aan tafel Alaska #1: Is de duurzaamste zalm op aarde wild gevangen?...

Wanneer en op welke manier is zalmconsumptie het meest duurzaam? Een complexe vraag. Een unieke reis naar Alaska en een inkijkje in de lokale...

Een verpakking van La Vache qui rit met het nieuwe houdbaarheidsicoon bij de Jumbo in Den Haag. Foto Marco De Swart

Voedselverpakkingen gaan THT en TGT-data beter uitleggen om...

Fabrikanten en supermarkten gaan duidelijker communiceren over de houdbaarheidsdata op voedingsmiddelen. Er verschijnen extra iconen op verpakkingen....

Ingrediënten uit upcycling het nieuwe normaal? Alleen bij betere afzetmogelijkheden

Ingrediënten uit upcycling het nieuwe normaal? Alleen bij betere...

Foodvalley lanceert UPCycled4Food initiatief om geupcyclede voedselproducten en -ingrediënten het 'nieuwe normaal' te maken voor onder andere...

Meldpunt moet hardnekkige misstanden vleessector met arbeidsmigranten tegengaan

Meldpunt moet hardnekkige misstanden vleessector met arbeidsmigranten...

Nog voor de zomervakantie moet er een meldpunt komen voor misstanden in de vleessector, waarvan vooral arbeidsmigranten het slachtoffer zijn. Dat...

'Liever een beetje greenwashing, dan geen communicatie over duurzaamheid': 6 ontwikkelingen in ecolabeling

'Liever een beetje greenwashing, dan geen communicatie over...

Duurzaamheidsexpert Koen Boone heeft in de afgelopen twee jaar meer dan 50 presentaties gegeven over ecolabeling. Een van daarvan was op de VMT's...

Startup berekent een product-LCA binnen een minuut: 'Communicatie over duurzaamheid moet onwijs simpel zijn'

Startup berekent een product-LCA binnen een minuut: 'Communicatie...

Het verzamelen en communiceren van duurzaamheidsdata wordt steeds belangrijker voor foodproducenten, met name vanwege de opkomende CSRD-wetgeving....

Duurzame dilemma's in cacao, koffie en cashew in Ivoorkust: van ontbossing tot een onvoorspelbaar klimaat

Duurzame dilemma's in cacao, koffie en cashew in Ivoorkust: van...

VMT kreeg de mogelijkheid om met Ofi - een van grootste inkopers van grondstoffen zoals cacao - plantages te bezoeken en met boeren te praten over...

PLMA-exposanten over innovaties en claims: 'Als afnemers het prijskaartje zien, haken er veel af'

PLMA-exposanten over innovaties en claims: 'Als afnemers het...

Op de huismerkenbeurs PLMA (Private Label Manufacturers Association) in Amsterdam waren talloze verpakkingsinnovaties en duurzaamheidsclaims te zien....