Albert Heijn wil sneller CO2 reduceren in keten

Albert Heijn wil sneller CO2 reduceren in keten

Supermarktketen Albert Heijn wil in 2030 45% CO2-reductie bereiken in de keten tov 2018. Eerst was de doelstelling nog 15%. Ze hebben intussen de exacte uitstoot in de kip- en varkensketen in kaart gebracht.

De winkels, distributiecentra en kantoren van Albert Heijn zijn klimaatneutraal. Dit heeft het bedrijf bereikt door begin 2021 over te stappen op 100% Hollandse windenergie. De resterende uitstoot in de eigen bedrijfsvoering compenseren ze door bij te dragen aan VCS-gecertificeerde klimaatprojecten.

Samen met toeleveranciers

“We scherpen onze ambitie aan samen met al onze toeleveranciers. Ik ben ervan overtuigd dat het stap voor stap haalbaar is,” zegt ceo Marit van Egmond.

De retailketen heeft CO2-reductie meegenomen in de samenwerkingen die ze hebben met boeren en telers. "Doordat we nu exact weten wat de CO2-impact voor kip- en varkensproducten is, kunnen we nog gerichter actie nemen om CO2-uitstoot te verminderen. Bijvoorbeeld door duurzamer veevoer. Zo is in de varkensketen veevoer verantwoordelijk voor 50% van de totale uitstoot en bij kip zelfs voor 77%. Daarom stimuleren we het gebruik van circulair voer en ontbossingsvrije soja in onze ketens", legt Van Egmond uit.

Om verder inzicht te krijgen in andere ketens, is Albert Heijn ook bezig om primaire, exacte data te verzamelen voor onder meer rund, zalm, eieren, vleesvervangers en groente en fruit.

Andere acties

Midden 2022 hebben alle grootste eigen merk-leveranciers voor het eerst hun volledige CO2-voetafdruk in kaart gebracht, inclusief een reductieplan en reductiedoelstellingen. Albert Heijn samen met alle A-merk leveranciers de CO2-reductie in de keten verminderen. Dit moet bijdragen aan de 45% reductie in 2030.

Albert Heijn werkt daarnaast aan klimaatneutrale producten waaronder Perla koffie en alle eigen merk-bananen klimaatneutraal. Deze zijn klimaatneutraal van plantage tot en met de winkel.

Ook minder voedselverspilling draagt bij aan het reduceren van de CO2-voetafdruk. Doelstelling is om 50% minder te verspillen in 2030. De AH Overblijvers en dynamisch afprijzen in alle winkels moet hierbij helpen.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

  1. 'Roep als voedingsbedrijf niet te snel dat je klimaatneutraal bent'
  2. Duurzaamheidsmanager FNLI over energiecrisis: 'Stoppen is vanwege onze positie in de keten geen optie'
  3. Supermarktketen Lidl stopt met invliegen groente en fruit
  4. Resultaten recycling 2021: Dit is nodig om meer plastic te kunnen recyclen
  5. Chocolatier Vandenbulcke ondertekent Beyond Chocolate Charter
  6. Albert Heijn gaat voedselverspilling tegen door dynamisch afprijzen tot 70 procent korting
  7. Weerribben Zuivel heeft primeur met Tethered Caps
  8. Zijstromen hergebruiken? Intelligente tool schat de processingkosten
  9. Wholy Greens gaat voedselverspilling tegen met groentepasta: 'In pasta viel nog veel te innoveren'
  10. Kraft Heinz gaat voor systeemverandering en levert ontbijtproducten in 'big bags' aan Pieter Pot
  1. Voedselverspilling in de voedingsindustrie: aan deze knoppen kan de QA-manager draaien
  2. Coca-Cola maakt doppen aan fles vast om recycling te stimuleren
  3. WUR: Overstap op plantaardig gaat Nederlander niet gemakkelijk af
  4. Remkes over stikstof rapport: 'Geen ruimte voor feel-good verhalen'
  5. Nestlé investeert miljard euro om koffieketen duurzamer te maken
  6. Telers willen met Food Fellows verspilling tegengaan: 'Het is prachtig dat Bolletje onze lokale tomatenblend gebruikt'
  7. Waarom verduurzaming in food niet meer vrijblijvend is. En 4 tips
  8. Pieter Pot werkt aan circulair verpakkingssysteem: 'We hopen dat iedereen ons gaat nadoen'
  9. Van koffiedik naar oesterzwamvoetjes: 'We willen de umamismaak behouden'
  10. Column: De Verspillingsvrije Week is eindelijk een institutie