Gesponsord

Webinar over de toekomst van foodproductie

Webinar over de toekomst van foodproductie

Op 17 september geeft softwareleverancier Aptean opnieuw een webinar met inzichten over de toekomst van de voedings- en drankenindustrie. Joris Kolff licht de inhoud en het belang ervan toe.

Aptean is een wereldwijde softwareleverancier, met een sterke focus op de voedings- en drankenindustrie. Aptean levert oplossingen in Enterprise Resource Planning (ERP), Transportation Management Systems (TMS) en Manufacturing Execution Systems (MES). Bedrijfskritische software voor inkoop, logistiek en productie, specifiek voor deze branche. Daarnaast biedt het OEE-toepassingen, voor Overall Equipment Effectiveness.

“We leveren de softwareondersteuning van kantoor tot werkvloer”, stelt Joris Kolff, Senior Regional Account Director Food & Beverage (UK en Benelux) bij Aptean.

Bijpraten tijdens een webinar

Voor de vierde maal komt Aptean nu met een webinar om voedings- en drankenproducenten bij te praten over technologische ontwikkelingen. Kolff: “Jaarlijks doen we een wereldwijd trendonderzoek, waarmee we in kaart brengen wat er op de voedings- en drankenindustrie afkomt. Welke nieuwe kansen, risico’s en voorwaarden gaan er komen? De laatste tijd gaan daarbij veel nieuwe ontwikkelingen een rol spelen, op het gebied van Artificial Intelligence, wet- en regelgeving, et cetera. Met deze webinars willen we onze kennis en ervaring op deze gebieden delen met de markt, en in gesprek gaan met onze huidige en toekomstige klanten. Van de feedback leren wij zelf ook weer.”

Jaarlijks doen we een wereldwijd trendonderzoek, waarmee we in kaart brengen wat er op de voedings- en drankenindustrie afkomt”

Voor elke bedrijfstak heeft Aptean specifieke toepassingen. Groothandels hebben andere wensen dan producenten, en AGF-, vis- en vleesleveranciers, bakkerijen en drankenleveranciers hebben elk hun eigen vakgebied.

Foodbedrijf van de toekomst

Kolff: “Het webinar draagt de titel ‘Het Food & Beverage bedrijf van de Toekomst’. We zien dat er nu veel zaken tegelijk op producenten afkomen. Hierdoor worden ze behoorlijk op de proef gesteld. Door externe druk van inflatie, grondstoffenschaarste, watergebruik en EU-wetgeving. Veel kleinere producenten denken dat die EU-wetgeving voor hen niet zo bepalend is, maar het is de klant die hierin bepalend is, en dat is de retailer. En al die ontwikkelingen zijn wél relevant voor de retailer, en daardoor dus ook voor elke producent. Daarnaast is er interne druk, door bijvoorbeeld personeelstekorten of veel handmatige processen. En er zijn de technologische ontwikkelingen zoals AI- en cloud-toepassingen. Van die drie kanten groeit de druk op de levensmiddelenproducent, terwijl het zaak is hierin niet te veel achter te blijven.”

Technologie adopteren

Te ver achterblijven kan ertoe leiden dat een bedrijf niet langer competitief is in zijn markt. “De industrie is kapitaal-gedreven, marges zijn niet hoog en arbeid is schaars, dus zul je een manier moeten vinden om met minder mensen méér te doen. En het lastige met technologie is dat je het wel kunt kopen, maar dat dat op zich niet voldoende is: je moet het adopteren, opnemen in je bedrijfsstructuur en ermee leren werken.”

Wat heeft Aptean in dit proces te bieden? 

“De fundering begint met een goed cloud ERP-systeem waarmee je alle bedrijfssystemen kunt ondersteunen. Dat systeem is gebaseerd op Microsoft Business Central. Daarbovenop hebben wij branche-specifieke apps ontwikkeld, een modulair systeem voor de hele F&B-branche, dat altijd up-to-date is.

We hebben daarin twee werkwijzen. De eerste is een ‘foundation-aanpak’ voor leveranciers aan de retail met alleen boekhoudsoftware en wat kleine andere oplossingen, die nu de stap willen maken naar een volwaardig foodbedrijf. Die bedrijven hikken vaak aan tegen de hoge projectkosten en alles wat daarbij komt kijken. Voor die bedrijven is dit een soort instappakket voor een foodspecifiek ERP-systeem. Bij zo’n implementatie moet je denken aan ongeveer zes maanden.

Daarnaast bieden we voor grotere bedrijven, die soms al aan een tweede of derde ERP-oplossing toe zijn, een uitgebreidere aanpak, een project op maat dat we in negen tot twaalf maanden implementeren. En naast ERP-oplossingen zien we dat foodbedrijven steeds vaker automatiseren op de werkvloer. Daarvoor kunnen we ook MES-oplossingen aandragen, om de productie verder in te ondersteunen. De OEE-oplossingen gaan nog een stap verder door productiedata realtime te monitoren.”

De fundering begint met een goed cloud ERP-systeem waarmee je alle bedrijfssystemen kunt ondersteunen”

Hoe ziet die samenwerking eruit?

“Het gaat erom goed te kijken wat de klant nodig heeft. Vervolgens kijken we wat de beste oplossing is voor het probleem. En als dat een product van Aptean is, dan is dat leuk voor ons, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.”

Wat heeft het webinar te bieden?

“Het informeert je over de ontwikkelingen die jouw bedrijf te wachten staan, en het geeft inzicht in de mogelijkheden die er zijn om die toekomst zekerder tegemoet te treden. Als dat een aanleiding is om verder met elkaar in gesprek te gaan, dan kan dat. En misschien is deze informatie voorlopig voldoende om er volgend jaar verder naar te kijken.”

Dit artikel is gesponsord door Aptean.

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.