
FreshRecruitment
Van AI tot functionele smoothies, van Koreaanse smaken tot vleesvervangers met een eigen identiteit. Aan het eind van elk jaar zijn er vele foodtrends. Reden voor de redactie om deze foodtrends op een rij te zetten. Lees 7 trendartikelen en luister naar 1 trendpodcast.
FreshRecruitment
FreshRecruitment
FreshRecruitment
Vitals Voedingssupplementen BV
Cornelis Vrolijk Seafood
Glutenvrij, suikervrij en veganistisch. Het zijn consumententrends waar producenten uit de bakkerijsector op hun eigen manier een draai aan kunnen geven. Uiteraard kwamen deze trends voorbij op de Free From Food beurs in Amsterdam. VMT sprak op de beurs, eind november in de RAI. Negen bedrijven viel VMT op. In dit artikel aandacht aan de innovaties.
Het einde van het jaar nadert en 2024 staat voor de deur. Elk jaar leiden de ontwikkelingen in de industrie tot veranderingen en trends. Hoe kijken jonge managers naar de toekomst? Wat is hun kijk op 2024 en wat gaat er veranderen in hun vakgebied? VMT vroeg het aan jonge productontwikkelaars en kwaliteitsmanagers.
Volgens Innova Market Insights reageren consumenten - ondanks de inflatie - positief als de ingrediënten eiwit of paddenstoel voor op de verpakking staat. Lees meer over de 10 trends voor 2024.
Consumenten zijn steeds meer op zoek naar duidelijke informatie over (ultra)bewerkte voedingsmiddelen. Ook het verlengen van de 'gezonde jaren' wordt voor consumenten steeds belangrijker. Technologie kan consumenten tenslotte helpen om koken gemakkelijker te maken. In dit artikel 3 consumententrends die Mintel voorspelt voor 2024.
In dit overzicht de belangrijkste functiewisselingen van het jaar 2025 op een rij. Laatste wapenfeiten Ronald Man in 't Veld en Peter Hamaker nieuwe directeuren bij AMfish, topvrouw Marit van Egmond vertrekt bij Albert Heijn, en Anne Arink en Marie Dobenesque nieuwe leden RvT Next Food Collective.
Steeds vaker zien we op verpakkingen van uiteenlopende voedingsmiddelen de claim 'verrijkt met proteïne'. Of het nu gaat om zuivelproducten, sportdrankjes of zelfs chips: producenten spelen in op de toenemende vraag naar eiwitrijke voeding.
VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van april: Gastronology brengt Dysphalicious-producten nu ook voor thuisgebruik op de markt, Solar Foods introduceert Solein Shake, eiwitpoeder op basis van microbieel eiwit, en Vivera introduceert verse Plantaardige Signature Burger.
Hoe kun je als producent kwalitatieve, innovatieve producten ontwikkelen, wanneer de wetgeving nog niet volledig is uitgekristalliseerd of zelfs ontbreekt? Hoe gaan producenten van kweekvlees en precisiefermentatie om met deze ontbrekende/trage wetgeving? Tijdens het Food Law Event op 10 juni vertellen Karin Verzijden (Axon), Tim van de Rijdt (Mosa Meat) en Marcel Wubbolts (Vivici) meer over dit actuele onderwerp.
Flora Food Group had de doelstelling om een papieren verpakking voor de plantaardige boter te ontwikkelen. Een papieren verpakking voor een vettig product is niet makkelijk. Om dit voor elkaar te krijgen, werkte Flora samen met verschillende partners. Hoe loopt de verpakking een jaar na introductie?
"Clean label - dat betekent geen additieven zoals de veelgebruikte methylcellulose, een goede bite en een hoog eiwitgehalte." Volgens Lukas Böni, mede-oprichter van Planted onderscheiden de vleesvervangers van zijn bedrijf zich door deze 3 aspecten. Nu de vraag naar minder bewerkte vleesvervangers toeneemt, is het Zwitserse bedrijf al voorgesorteerd om hieraan te voldoen.
Een recente aanbeveling van een voedselveiligheidsagentschap om sojaproducten te weren uit grootschalige cateringvoorzieningen, zorgt voor ophef. Critici vrezen dat het advies de eiwittransitie belemmert en gestoeld is op een eenzijdige interpretatie van gezondheidsrisico's.
Consumptie vlees en zuivel blijft dominant, verschuiving richting meer plantaardig gaat langzaam. Diepgewortelde gewoonten rondom de consumptie van dierlijke producten, weinig kookvaardigheden en een voedselomgeving geënt op dierlijke eiwitten werken niet mee.