
Fresh Recruitment

Van AI tot functionele smoothies, van Koreaanse smaken tot vleesvervangers met een eigen identiteit. Aan het eind van elk jaar zijn er vele foodtrends. Reden voor de redactie om deze foodtrends op een rij te zetten. Lees 7 trendartikelen en luister naar 1 trendpodcast.

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch. Het zijn consumententrends waar producenten uit de bakkerijsector op hun eigen manier een draai aan kunnen geven. Uiteraard kwamen deze trends voorbij op de Free From Food beurs in Amsterdam. VMT sprak op de beurs, eind november in de RAI. Negen bedrijven viel VMT op. In dit artikel aandacht aan de innovaties.
Voor abonneesHet einde van het jaar nadert en 2024 staat voor de deur. Elk jaar leiden de ontwikkelingen in de industrie tot veranderingen en trends. Hoe kijken jonge managers naar de toekomst? Wat is hun kijk op 2024 en wat gaat er veranderen in hun vakgebied? VMT vroeg het aan jonge productontwikkelaars en kwaliteitsmanagers.

Volgens Innova Market Insights reageren consumenten - ondanks de inflatie - positief als de ingrediënten eiwit of paddenstoel voor op de verpakking staat. Lees meer over de 10 trends voor 2024.

Consumenten zijn steeds meer op zoek naar duidelijke informatie over (ultra)bewerkte voedingsmiddelen. Ook het verlengen van de 'gezonde jaren' wordt voor consumenten steeds belangrijker. Technologie kan consumenten tenslotte helpen om koken gemakkelijker te maken. In dit artikel 3 consumententrends die Mintel voorspelt voor 2024.

GLP-1 specifiek en gewichtsmanagement in het algemeen was een belangrijk thema op de Food Ingredients Europe. Ondanks dat het momenteel vooral een groot item is in de Verenigde Staten, beïnvloedt het ook de productontwikkeling in Europa. Wat moeten productontwikkelaars weten over deze ontwikkeling? Dit zeggen 3 experts.
Voor abonneesDit is het laatste nummer van 2025 en daarom is er in deze editie extra veel aandacht voor trends. Wat is trendy bij consumenten in 2026 volgens voedingsmiddelenbedrijven? De focus in dit themanummer ligt op mogelijke trends in het komende jaar.

Wat mensen op hun bord willen, verandert snel. Wat zijn de achterliggende motivaties achter trends? Weet je dat als productontwikkelaar, dan weet je welke maaltijden, concepten, ingrediënten en claims aanslaan bij de hedendaagse consument. Het trendburo Tastewise volgt miljarden consumptiemomenten van de Amerikaanse consument tot retail en gebruikt AI om na te gaan waar de groei zit.

Elk jaar komen ingrediëntenleveranciers groot en klein samen op de internationale beurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje. Deze ingrediënten vielen op.

Waar moet een productontwikkelaar nu mee bezig zijn om voorbereid te zijn op de toekomst? Op het Food R&D Event op 19 maart 2026 komen onderwerpen als AI, innovatie, stakeholdermanagement aan bod.

Bij een etiket controle constateerde de NVWA dat onder andere Vivera de benaming 'gehakt' gebruikt voor plantaardig gehakt. De autoriteit tikte de producent op de vingers en gaf een waarschuwing. Uiteindelijk dreigde er zelfs een boete, maar die werd na een telefoongesprek met de producent weer ingetrokken. VMT vroeg Vivera en de NVWA om een reactie op de situatie.

Time-travelling Milkman ontvangt samen met partners NIZO en Duynie Europese financiering voor de ontwikkeling van duurzame plantaardige ingrediënten. Het gaat om versnelde ontwikkeling van duurzame en circulaire ingrediënten uit zonnebloempitten.

Fibermaxxing verschuift razendsnel van hype naar richtinggevende trend. De grote vraag: worden vezels de nieuwe eiwitten? Achter die ontwikkeling schuilen concrete kansen voor productontwikkelaars. Van nieuwe structuren tot prebiotische verrijkingen. Drie deskundigen schetsen waar de grootste bewegingen plaatsvinden.
