
Fresh Recruitment

Van AI tot functionele smoothies, van Koreaanse smaken tot vleesvervangers met een eigen identiteit. Aan het eind van elk jaar zijn er vele foodtrends. Reden voor de redactie om deze foodtrends op een rij te zetten. Lees 7 trendartikelen en luister naar 1 trendpodcast.
Fresh Recruitment
FreshRecruitment
VOMAR
Zwanenberg Oss

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch. Het zijn consumententrends waar producenten uit de bakkerijsector op hun eigen manier een draai aan kunnen geven. Uiteraard kwamen deze trends voorbij op de Free From Food beurs in Amsterdam. VMT sprak op de beurs, eind november in de RAI. Negen bedrijven viel VMT op. In dit artikel aandacht aan de innovaties.
Voor abonneesHet einde van het jaar nadert en 2024 staat voor de deur. Elk jaar leiden de ontwikkelingen in de industrie tot veranderingen en trends. Hoe kijken jonge managers naar de toekomst? Wat is hun kijk op 2024 en wat gaat er veranderen in hun vakgebied? VMT vroeg het aan jonge productontwikkelaars en kwaliteitsmanagers.

Volgens Innova Market Insights reageren consumenten - ondanks de inflatie - positief als de ingrediënten eiwit of paddenstoel voor op de verpakking staat. Lees meer over de 10 trends voor 2024.

Consumenten zijn steeds meer op zoek naar duidelijke informatie over (ultra)bewerkte voedingsmiddelen. Ook het verlengen van de 'gezonde jaren' wordt voor consumenten steeds belangrijker. Technologie kan consumenten tenslotte helpen om koken gemakkelijker te maken. In dit artikel 3 consumententrends die Mintel voorspelt voor 2024.

In het innovatieproces zijn niet alleen productontwikkelaars actief bezig met AI. VMT sprak met fooddesigner Marielle Bordewijk, innovatieconsultant en docent Jeanette Cameron en foodinnovator Eveline van Dam over de rol van AI in hun werk met productontwikkelaars.
Voor abonneesHoewel de kritiek op eiwitrijke producten in de media aanzwelt, blijven eiwitrepen en -poeders een robuuste megatrend. Prinsen Berning zit als producent van eiwitrijke producten op de 'flow' van deze golf en investeert daarom flink in R&D. De categorie vraagt om constante doorontwikkeling en de kern van de innovatie zit op smaak en textuur. Henrico Drent (CCO) en Petra den Dikken (Director R&D-, Quality- & Sustainability) vertellen hoe zij productontwikkeling aanpakken.

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van oktober: Ferrero lanceert plantaardige Nutella in Nederland, en Spar University introduceert nieuwe productlijn Bewlicious.

Wat betekent AI voor productontwikkeling en productinnovatie? Die vraag stond centraal tijdens verschillende sessies op het Food Matters Live-event. VMT destilleerde er vijf lessen uit waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Het Australische Nourish Ingredients opent een Europees innovatiecentrum voor vet-ingrediënten geproduceerd via precisiefermentatie. Ondanks de trage Europese wetgeving voor dit soort ingrediënten, strijkt het bedrijf in Leiden neer: 'Hier zitten onze klanten', vertelt CTO en mede-oprichter Anna El Tahchy aan VMT.

Het assortiment vegan producten in het (online) supermarktkanaal wordt steeds omvangrijker. Zo heeft Picnic het afgelopen jaar alleen al 20 nieuwe varianten toegevoegd. Ketens werken hard aan de doelstellingen van de eiwittransitie en streven er naar in 2030 60 procent van de verkochte eiwitten plantaardig te laten zijn. Producenten verwachten een sterke groei van tofu de komende jaren.

Jumbo vernieuwt de vriesversafdeling. Dit betekent een nieuwe indeling en meer dan 100 nieuwe producten. De inrichting richt zich op herkenbare eetmomenten.
Voor abonneesIn Frankrijk zijn de afgelopen maanden minstens vijfhonderd mensen ziek geworden na het eten van wilde paddenstoelen. De Franse vergiftigingscentra registreren sinds juli een opvallende toename van meldingen, met een piek die naar verwachting in oktober zal plaatsvinden.
