Lidl zet peulvruchten in de spotlight om eiwittransitie te bevorderen
Supermarktketen Lidl breidt het assortiment peulvruchten uit en geeft de productgroep extra aandacht.
Supermarktketen Lidl breidt het assortiment peulvruchten uit en geeft de productgroep extra aandacht.
De Nederlandse overheid heeft ambitieuze doelstellingen als het gaat om eiwittransitie. Het vordert echter maar langzaam. Het spreekwoordelijke laaghangende fruit is inmiddels door de retailers geplukt. De obstakels bestaan uit gewoontes en overtuigingen bij zowel de supermarkt als de consument. Zonder pijnlijke keuzes gaat het niet. En waar blijft de overheid? Floris de Graad, directeur van de Vegetariërsbond somt 7 redenen op waarom het zo traag verloopt.
Een populaire strategie in de eiwittransitie is de ontwikkeling van vleesvervangers. Toch stagneert de daling van vleesconsumptie al jaren. Promovenda Anna-Louisa Peeters onderzocht welke strategieën er nog meer worden ingezet om de eiwittransitie naar meer plantaardig te bevorderen. Maar haar analyse heeft geleid tot de realisatie dat er belangrijke routes zijn die we nog niet bewandelen. Bewust afbouwen is daarvan een van de meest essentiële. "We moeten het over de olifant in de kamer hebben en leren los te laten."
Pluimveereus Plukon neemt het bedrijf Vega Insiders over en wil daarmee groeien in de markt van plantaardige eiwitten.
Steeds vaker zien we op verpakkingen van uiteenlopende voedingsmiddelen de claim 'verrijkt met proteïne'. Of het nu gaat om zuivelproducten, sportdrankjes of zelfs chips: producenten spelen in op de toenemende vraag naar eiwitrijke voeding.
Een recente aanbeveling van een voedselveiligheidsagentschap om sojaproducten te weren uit grootschalige cateringvoorzieningen, zorgt voor ophef. Critici vrezen dat het advies de eiwittransitie belemmert en gestoeld is op een eenzijdige interpretatie van gezondheidsrisico's.
Consumptie vlees en zuivel blijft dominant, verschuiving richting meer plantaardig gaat langzaam. Diepgewortelde gewoonten rondom de consumptie van dierlijke producten, weinig kookvaardigheden en een voedselomgeving geënt op dierlijke eiwitten werken niet mee.
Volgens ceo Robert van Ballegooijen (59) van Van Loon Group is het vrijwel onmogelijk voor supermarkten om de doelen van de eiwittransitie te behalen in 2030. Bovendien brengt het inzetten van vleesvervangers of het stoppen met vleesreclames, zoals Jumbo deed, deze transitie niet dichterbij, stelt Van Ballegooijen in gesprek met Distrifood. Meer tijd en andere oplossingen zijn nodig.
De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.
Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.