Plukon lijft Vega Insiders in voor eiwittransitie
Pluimveereus Plukon neemt het bedrijf Vega Insiders over en wil daarmee groeien in de markt van plantaardige eiwitten.
Pluimveereus Plukon neemt het bedrijf Vega Insiders over en wil daarmee groeien in de markt van plantaardige eiwitten.
Steeds vaker zien we op verpakkingen van uiteenlopende voedingsmiddelen de claim 'verrijkt met proteïne'. Of het nu gaat om zuivelproducten, sportdrankjes of zelfs chips: producenten spelen in op de toenemende vraag naar eiwitrijke voeding.
Een recente aanbeveling van een voedselveiligheidsagentschap om sojaproducten te weren uit grootschalige cateringvoorzieningen, zorgt voor ophef. Critici vrezen dat het advies de eiwittransitie belemmert en gestoeld is op een eenzijdige interpretatie van gezondheidsrisico's.
Consumptie vlees en zuivel blijft dominant, verschuiving richting meer plantaardig gaat langzaam. Diepgewortelde gewoonten rondom de consumptie van dierlijke producten, weinig kookvaardigheden en een voedselomgeving geënt op dierlijke eiwitten werken niet mee.
Volgens ceo Robert van Ballegooijen (59) van Van Loon Group is het vrijwel onmogelijk voor supermarkten om de doelen van de eiwittransitie te behalen in 2030. Bovendien brengt het inzetten van vleesvervangers of het stoppen met vleesreclames, zoals Jumbo deed, deze transitie niet dichterbij, stelt Van Ballegooijen in gesprek met Distrifood. Meer tijd en andere oplossingen zijn nodig.
De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.
Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.
Ekoplaza heeft lupineballetjes in het assortiment opgenomen. De lupine komt van ecoboerderij Andre Jurrius. "We willen een korte keten hebben met onze telers," vertelt kwaliteitsmanager Steven IJzerman aan VMT.
Ondernemers in precisiefermentatie die willen opschalen in precisiefermentatie kunnen binnenkort terecht bij NIZO. En bedrijven die bezig zijn met celkweek kunnen terecht bij een nieuwe onafhankelijke spinoff van Mosa Meat.
Europese wetgeving vormt soms een obstakel of vertragende factor voor de voedseltransitie. Velen zeggen ook wel dat Europese wetgeving een rem vormt voor innovatie in de voedingsindustrie. Een lezing van Alie de Boer, voedingswetenschapper en universitair docent aan de Universiteit Maastricht.