Groene claim maken? Let op, AFM gaat strenger controleren

Groene claim maken? Let op, AFM gaat strenger controleren
AFM gaat strenger controleren op transparantie rondom duurzaamheid en 'groene' claims

Houden bedrijven, waaronder voedingsproducenten, zich aan de wetgeving op gebied van duurzaamheid? Kloppen de duurzaamheidsclaims die bedrijven maken? Zijn 'groene' beleggingen wel groen? De Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaat strenger toezicht houden op gebied van duurzaamheid. "Paniekvoetbal geeft zelden mooie goals."

Volgens de Autoriteit Financiële Markten (AFM) moeten aanhoudende crises niet afleiden van het maken van lange termijnplannen en -beleid voor onder andere duurzaamheid. “Crises verworden tot een constante en bij de aanpak daarvan ligt de focus terecht op snel en daadkrachtig optreden. Maar wie een duidelijke koers wil varen, heeft een stip op de horizon nodig”, stelt AFM-bestuursvoorzitter Laura van Geest.

‘Paniekvoetbal’ of lange termijn visie

Na het schijnbare einde van de coronapandemie volgden de oorlog in Oekraïne, stijgende inflatie en problemen bij banken in de Verenigde Staten en Zwitserland. De lange termijn is dan ook erg belangrijk volgens AFM. “Voorspelbaarheid draagt bij aan stabiliteit. En stabiliteit geeft vertrouwen en zorgt daarmee ook voor welvaart in ons land. Wie niet nadenkt over de lange termijn, bijvoorbeeld op het gebied van digitalisering, wordt straks verrast door ontwikkelingen. Dan kunnen zaken ineens een probleem worden. En paniekvoetbal geeft zelden mooie goals”, vervolgt Van Geest.

Transparantie over duurzaamheid

In haar jaarverslag heeft AFM veel aandacht voor duurzaamheid. AFM vindt de transparantie van bedrijven over duurzaamheid erg belangrijk, stelt de autoriteit. “Recent bestudeerde AFM de onderbouwing van veel groene claims van bedrijven die hun vervuilende uitstoot compenseren met carbon credits. Deze credits, waarmee ergens anders vervuilende CO2 uit de lucht wordt gehaald, blijken vaak onvoldoende onderbouwd”, stellen onderzoekers van AFM.

‘Nog niet voldoende op gebied van duurzaamheid’

AFM gaat dus strenger toezicht houden op duurzaamheid bij bedrijven. “Uit ons onderzoek blijkt dat bedrijven wel hun best doen, maar dat dat nog niet goed genoeg is. Ze zijn beter in het inschatten van de risico’s die ze zelf lopen, dan de risico’s die ze veroorzaken. En ze zijn beter in het vertellen over zichzelf dan over wat er gebeurt bij hun leveranciers en cliënten”, vertelt Van Geest aan de NOS.

Invoering CSRD

In 2024 gaat de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van kracht. Waar AFM nu enkel nog bedrijven kan aanspreken op hun gedrag, kan zij vanaf volgens jaar wellicht strenger optreden. Door invoering van de CSRD wetgeving moeten bedrijven verplicht en transparant rapporteren over de impact van het bedrijf op mens en klimaat. Beursgenoteerde bedrijven moeten vanaf 2024 rapporteren.

Groene claims duurzaamheid

Uit het jaarverslag blijkt dat AFM de onderbouwing van groene claims van bedrijven streng gaat monitoren. Bedrijven claimen soms groen te zijn omdat ze uitstoot compenseren aan de hand van carbon credits, waarbij bijvoorbeeld bomen worden geplant om CO2 op te nemen. Echter worden deze claims volgens AFM niet goed genoeg onderbouwd. “De markt eromheen, waar dit soort credits worden verhandeld, is niet transparant.” Ook kunnen bedrijven niet eindeloos compenseren, enkel bedrijven die hun uitstoot echt niet naar nul kunnen brengen zouden gebruik mogen maken van compensatie, stelt AFM. “Dit besef is er nog niet genoeg bij bedrijven.”

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Beeld: Shutterstock

QA'ers reageren positief op nieuw allergenenbeleid: 'Nu nog een...

Per 1 januari dit jaar is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid van toepassing. Producenten hebben tot 1 januari 2026 om etiketten aan te passen....

Beeld: Shutterstock

Industrie over MOAH: 'Richtlijnen NVWA duidelijk, maar Europese...

De minerale oliën MOAH vormen een lastig risico voor de voedingsindustrie. Per 1 januari handhaaft de NVWA anders op MOAH in levensmiddelen door meer...

Beeld: ©NVWA

NVWA: mogelijk libido verhogende stoffen in honingproducten

De NVWA heeft aanwijzingen over libido verhogende stoffen in honing. De producten worden online verkocht als middel voor een beter seksleven. Volgens...

2036938610

Nieuw per 1 april 2024: Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van...

De 'virgin cocktail', of 'mocktail', en het 0.0 (speciaal) biertje zijn niet meer weg te denken van de menukaart. De keuze is reuze voor wie...

Duurzame verpakkingen gebruiken die aan de wetgeving voldoen? Zo doe je dat  

Duurzame verpakkingen gebruiken die aan de wetgeving voldoen? Zo doe...

Op gebied van verpakkingen komen er wetten als de SUP en PPWR op de voedingsindustrie af. Wat is de laatste stand van zaken? Hoe kunnen producenten...

Food Law Event 2024: van NVWA-inspectie en claims tot plantaardige benamingen en harmonisatie

Food Law Event 2024: van NVWA-inspectie en claims tot plantaardige...

Waar vormt Europese wetgeving een rem voor transitie en innovatie en waar liggen de kansen? Wat zijn de speerpunten van het VWS op gebied van...

Misleiding: Europees Parlement wil controlesysteem voor milieuclaims

Misleiding: Europees Parlement wil controlesysteem voor milieuclaims

Het Europees Parlement wil een controlesysteem invoeren voor milieuclaims. Dit om consumenten te beschermen tegen misleidende milieuclaims. Bedrijven...

V.l.n.r.: Sjoerd Hoornweg, Jan Weide

Auditoren over audits: 'Een recall gaat ook ons niet in de koude...

De industrie kijkt op verschillende manieren naar auditoren. Waar sommige met open armen ontvangen worden, zijn andere minder welkom. Maar hoe...