Groene claim maken? Let op, AFM gaat strenger controleren

Groene claim maken? Let op, AFM gaat strenger controleren
AFM gaat strenger controleren op transparantie rondom duurzaamheid en 'groene' claims

Houden bedrijven, waaronder voedingsproducenten, zich aan de wetgeving op gebied van duurzaamheid? Kloppen de duurzaamheidsclaims die bedrijven maken? Zijn 'groene' beleggingen wel groen? De Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaat strenger toezicht houden op gebied van duurzaamheid. "Paniekvoetbal geeft zelden mooie goals."

Volgens de Autoriteit Financiële Markten (AFM) moeten aanhoudende crises niet afleiden van het maken van lange termijnplannen en -beleid voor onder andere duurzaamheid. “Crises verworden tot een constante en bij de aanpak daarvan ligt de focus terecht op snel en daadkrachtig optreden. Maar wie een duidelijke koers wil varen, heeft een stip op de horizon nodig”, stelt AFM-bestuursvoorzitter Laura van Geest.

‘Paniekvoetbal’ of lange termijn visie

Na het schijnbare einde van de coronapandemie volgden de oorlog in Oekraïne, stijgende inflatie en problemen bij banken in de Verenigde Staten en Zwitserland. De lange termijn is dan ook erg belangrijk volgens AFM. “Voorspelbaarheid draagt bij aan stabiliteit. En stabiliteit geeft vertrouwen en zorgt daarmee ook voor welvaart in ons land. Wie niet nadenkt over de lange termijn, bijvoorbeeld op het gebied van digitalisering, wordt straks verrast door ontwikkelingen. Dan kunnen zaken ineens een probleem worden. En paniekvoetbal geeft zelden mooie goals”, vervolgt Van Geest.

Transparantie over duurzaamheid

In haar jaarverslag heeft AFM veel aandacht voor duurzaamheid. AFM vindt de transparantie van bedrijven over duurzaamheid erg belangrijk, stelt de autoriteit. “Recent bestudeerde AFM de onderbouwing van veel groene claims van bedrijven die hun vervuilende uitstoot compenseren met carbon credits. Deze credits, waarmee ergens anders vervuilende CO2 uit de lucht wordt gehaald, blijken vaak onvoldoende onderbouwd”, stellen onderzoekers van AFM.

‘Nog niet voldoende op gebied van duurzaamheid’

AFM gaat dus strenger toezicht houden op duurzaamheid bij bedrijven. “Uit ons onderzoek blijkt dat bedrijven wel hun best doen, maar dat dat nog niet goed genoeg is. Ze zijn beter in het inschatten van de risico’s die ze zelf lopen, dan de risico’s die ze veroorzaken. En ze zijn beter in het vertellen over zichzelf dan over wat er gebeurt bij hun leveranciers en cliënten”, vertelt Van Geest aan de NOS.

Invoering CSRD

In 2024 gaat de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van kracht. Waar AFM nu enkel nog bedrijven kan aanspreken op hun gedrag, kan zij vanaf volgens jaar wellicht strenger optreden. Door invoering van de CSRD wetgeving moeten bedrijven verplicht en transparant rapporteren over de impact van het bedrijf op mens en klimaat. Beursgenoteerde bedrijven moeten vanaf 2024 rapporteren.

Groene claims duurzaamheid

Uit het jaarverslag blijkt dat AFM de onderbouwing van groene claims van bedrijven streng gaat monitoren. Bedrijven claimen soms groen te zijn omdat ze uitstoot compenseren aan de hand van carbon credits, waarbij bijvoorbeeld bomen worden geplant om CO2 op te nemen. Echter worden deze claims volgens AFM niet goed genoeg onderbouwd. “De markt eromheen, waar dit soort credits worden verhandeld, is niet transparant.” Ook kunnen bedrijven niet eindeloos compenseren, enkel bedrijven die hun uitstoot echt niet naar nul kunnen brengen zouden gebruik mogen maken van compensatie, stelt AFM. “Dit besef is er nog niet genoeg bij bedrijven.”

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

  1. Niet naleven regels statiegeld leidt tot dwangsom voor Heineken
  2. Producenten reageren op krimpflatie: 'De conclusie 'dat doen ze stiekem' is volstrekt onterecht'
  3. Zo voorkom je misleiding bij duurzaamheidsclaims: gouden tips van experts
  4. Is plantaardige melk limonade? Wederom discussie rondom belastinginvoering
  5. Foodwatch: 'We worden nog steeds dagelijks geconfronteerd met misleiding' (podcast)
  6. Afschaffing btw groente en fruit aan zijden draadje? Onderzoek laat kabinet twijfelen
  7. NVWA: 'Allergeneninformatie moet beter bij horeca, supermarkt en bakker'
  8. 10 belangrijke wettelijke aandachtspunten voor startups in de foodsector
  9. Einde aan misleidende duurzaamheidsclaims? Deze gids en checklist moeten duidelijkheid geven
  10. Statiegeldsysteem voor blikjes gaat van start
  1. Tip van jouw advocaat: Een zwaluw maakt nog geen zomer. Een grutto maakt wel een milieuclaim.
  2. Geen EU-merkinschrijving als er 'fucking' in het merk staat
  3. Oprichter Picnic reageert op beschuldiging overtreden wet: 'Er wordt een spel gespeeld met etikettering in Europa'
  4. Verordening 1169/2011 'op de schop': dit betekent het voor de voedingsindustrie
  5. Europese Commissie doet voorstel voor aanpakken misleidende milieuclaims
  6. Verleiden of misleiden met voedingsclaims: waar regelgeving en marketing botsen
  7. QA'ers over 3 bottlenecks bij etikettering: 'Interpretatieverschillen veruit grootste probleem'
  8. Agitatie om allergenenregels? Praktische tips om ermee te dealen
  9. Stappenplan: zo minimaliseer je het risico op kruisbesmetting van allergenen in grondstoffen
  10. Gratis whitepaper Nutri-Score: belangrijkste punten van A tot E op een rij