Effectief opschalen -van grondstof tot eindproduct- is noodzakelijk voor groei plantaardig

Effectief opschalen -van grondstof tot eindproduct- is noodzakelijk voor groei plantaardig

Als de alternatieve eiwittensector wil blijven groeien, dan zijn investeringen in infrastructuur, diensten en productie noodzakelijk. De Plantbased Protein Manufacturing Summit op 12 en 13 april aanstaande brengt producenten, comanufacturers en machinebouwers in Amsterdam samen om effectief opschalen van plantaardige productie te bespreken.

De afgelopen jaren was de consumentenvraag hoger dan het aanbod van de industrie. Door niet te kunnen voldoen aan de productietargets kan zorgen voor hoger prijzen en een beperkte beschikbaarheid. Verschillende merken kunnen niet meer produceren door gebrek aan capaciteit.

Nieuwe technologie noodzakelijk

Een belangrijke trend binnen vleesvervangers is de ontwikkeling van meer realistische varianten. Consumenten verwachten niet alleen een vergelijkbare smaak maar ook textuur en uiterlijk. Nieuwe technologieën zijn hiervoor nodig.

Onderzoekers en bedrijven ontwikkelen alternatieve technologieën voor de traditionele extrusie zoals shear cell technologie, 3D printing, spinningtechnologie. Deze kunnen huismerken helpen om zich te onderscheiden van de rest van de vleesvervangers.

Plantbased Summit

“Zowel gevestigde producenten die al producten op de markt hebben en willen opschalen als startups die een nieuw product willen lanceren, komen aan hun trekken op dit event,” zegt Stephanie Jaczniakowska-McGirr, programmaleider van het event.

Sprekers zijn onder andere: Planted, Juicy Marbles, Willicroft, La Vie, Wicked Kitchen, Novameat, Naturli and Rival Foods. Ze zullen vertellen hoe effectief op te schalen van ingrediënten tot eindproducten.

Effectief opschalen

Onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Strategieën om effectief op te schalen
  • Futureproof worden door flexibiliteit, automatisering en outsourcing in te bouwen
  • Innovatieve processingmethodes, apparatuur en technologieën om smaakvolle plantaardige producten op de markt te brengen
  • Strategische partners vinden door de hele toeleveringsketen heen

Meer informatie over het event

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire manier om de peulvrucht aan te bieden'

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire...

Ekoplaza heeft lupineballetjes in het assortiment opgenomen. De lupine komt van ecoboerderij Andre Jurrius. "We willen een korte keten hebben met onze telers," vertelt kwaliteitsmanager Steven IJzerman aan VMT.

Nieuwe ingrediënten 2025: natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂ voetafdruk

Nieuwe ingrediënten 2025: natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂...

Dit is een overzicht van nieuwe ingrediënten. Dit zijn de laatste wapenfeiten: natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂ voetafdruk.

Productinnovaties januari: Van Gelder introduceert vegetarische rookworst zonder kunstmatige rookaroma's

Productinnovaties januari: Van Gelder introduceert vegetarische...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van januari: Van Gelder introduceert vegetarische rookworst zonder kunstmatige rookaroma's, Caffo introduceert salmiaklikeur met natuurlijke ingrediënten en Nescafé Espresso Concentrate.

Foodvalley verwacht dat deze eiwittrends de komende vijf jaar bepalend zijn

Foodvalley verwacht dat deze eiwittrends de komende vijf jaar...

Welke trens bepalen het veld van eiwitten? De TPC-community binnen Foodvalley boog zich over dit onderwerp en formuleerde 8 trends waar voedselproducenten of investeerders hun voordeel mee kunnen doen.

Beeld: Shutterstock

Trends voor 2025 in de ogen van jonge QA'ers en R&D'ers

Het nieuwe jaar is net begonnen. Wat staat ons te wachten in 2025? Wat gaat er veranderen in kwaliteitsmanagement en productontwikkeling? VMT vroeg een aantal jonge QA'ers en R&D'ers hoe zij naar de toekomst kijken en wat zij verwachten voor hun vakgebied.

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.