GfK: Supermarktketen PLUS is meest duurzaam volgens consument

GfK: Supermarktketen PLUS is meest duurzaam volgens consument

Volgens de klanten uit het GfK consumentenpanel is supermarktketen PLUS het meest duurzaam. 'Wat PLUS onderscheidt is dat we regelmatig de duurzame variant tot de standaard maken. Zo is al onze dagverse melk en yoghurt standaard biologisch,' vertelt duurzaamheidsmanager Marlijn Simons. Ze is keynote spreker op het online event Food Sustainability Update op 11 april.

Elk jaar beoordelen klanten uit het GfK consumentenpanel Nederlandse supermarktketens op negen duurzame aspecten:

1 klanten en maatschappij

2 gezondheid*

3 duurzame handel*

4 klimaat*

5 lokale betrokkenheid*

6 eerlijke handel*

7 voedselverspilling

8 dierenwelzijn*

9 medewerkers

PLUS krijgt van consumenten de hoogste waardering op zes van de negen aspecten (zie hierboven welke).

“PLUS scoort jaar in jaar uit hoog op lokale betrokkenheid. Ondernemers en supermarktmanagers weten goed wat er rondom hun winkel speelt en maken in de buurt het verschil”, aldus Simons.

Vervangingsstrategie

Volgens Simons helpt daarnaast de vervangingsstrategie om grote stappen te zetten in duurzaamheid. “We stellen voor een product of categorie een nieuwe ondergrens vast voor duurzaamheid. Voorbeelden zijn de fairtrade banaan of de vrije uitloop eieren. Ook is alle cacao in huismerkproducten altijd fairtrade.”

Dit principe – de enige variant is de duurzame keuze – geldt ook voor alle dagverse melk, karnemelk en yoghurt. Deze is standaard biologisch. Voor de consument is de prijs gelijk gebleven. De supermarktketen legt het verschil bij.

Vogelvriendelijke kaas

Een ander voorbeeld is Klaverland Boerenbuiten. Volgens Plus is het een vogelvriendelijke kaas die duurzaam wordt geproduceerd door Friese kaasboeren. De supermarkt betaalt de boeren een premie bovenop de reguliere melkprijs. Hierdoor kunnen de kaasboeren zich inzetten voor meer biodiversiteit. De koeien en de natuur krijgen de ruimte, met als doel om weidevogels zoals de grutto en de kievit te behouden.

Alle verse zalm ASC en GlobalGAP gecertificeerd

Een recent voorbeeld van de vervangingsstrategie is die van verse zalm. Sinds eind maart is alle verse zalm bij PLUS afkomstig uit het Noorse Skjerstadfjord. Hier kweken twee families  Nordic Blu zalm.Ze beheren de volledige keten: van eitje tot zalm van 5,5 kilo.

De zalmen krijgen volgens PLUS zorgvuldig samengesteld duurzaam visvoer zonder chemicaliën, verontreinigende stoffen, hormonen en pesticiden. De kweek- en voedermethoden dragen bij aan een lagere CO2-voetafdruk. De zalm is onder meer ASC en GlobalG.A.P. gecertificeerd.

Greenteams

PLUS werkt met zogeheten Greenteams aan duurzaamheid. Simons: “In deze teams werken we multidisciplinair aan onze duurzaamheidsambities.” Simons coördineert deze teams vanuit corporate communicatie & MVO. Ze is al haar hele werkzame leven actief in de retail. Ze begon zich in 2007 al bij het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL) bezig te houden met duurzaamheid.

Van klimaat tot biologisch

De supermarkt verduurzaamt in de breedte en focust op vier specifieke gebieden. Daarbij gaat het om klimaat en CO2-reductie, verduurzaming van het assortiment – onder andere meer biologisch en plantaardig – lokale betrokkenheid en het versterken van insights op basis van data.

PLUS op Food Sustainability Update

Tijdens het online event Food Sustainability Update op 11 april aanstaande zal Simons dieper ingaan op deze onderwerpen en dan met name de eerste twee.

Bekijk het hele programma of meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut...

HAK verlaagt prijzen peulvruchten

HAK verlaagt prijzen peulvruchten

HAK wil dat consumenten vaker peulvruchten eten Daarom verlagen ze de consumentenadviesprijs van het merendeel van haar producten.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder...

Food Safety Event: de rol van pseudoregelgeving voor voeding

Food Safety Event: de rol van pseudoregelgeving voor voeding

Er is bij wet- en regelgeving voor levensmiddelen veel ruimte voor interpretatie. Bijna geen sector is zo gereguleerd als de levensmiddelensector....

foto: Shutterstock

Overzicht: regels voor contaminanten in supplementen en botanische...

Wanneer zijn kruiden en andere grondstoffen die bijvoorbeeld worden verwerkt in voedingssupplementen veilig en schoon genoeg om te kunnen verkopen?...

Natuurlijke energiedrank gemaakt van matcha, guarana en groene thee zonder toegevoegd suiker - Elixir

Rondje innovaties SIAL: vooral eiwitverrijking, functionele...

VMT bezoekt de SIAL in Parijs en liep een rondje op het innovatieplein. Hier zet de beursorganisatie dé in hun ogen innovaties van dit jaar...

Consumentenbond ziet meer volkoren granen in kant-en-klaarmaaltijden van huismerken

Consumentenbond ziet meer volkoren granen in kant-en-klaarmaaltijden...

In kant-en-klare maaltijden zijn steeds vaker volkorengranen verwerkt, concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek naar 400...

Laurens Hoedemaker, voorzitter van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en onderzoeker Klaas Dijkstra van Zest (rechts) deelden tijdens de presentatie hun inzichten over de vleesconsumptie en de perceptie ervan in Nederland.

'Vleesindustrie moet meer lef tonen om identiteit en kwaliteit te...

De grote aandacht die er is voor negatieve gevolgen van vleesconsumptie, heeft niet geleid tot minder vleeseters in Nederland. Nog altijd 95% van de...