3 manieren om jouw bedrijfsstrategie te verduurzamen

3 manieren om jouw  bedrijfsstrategie te verduurzamen

De aandacht van de consument gaat steeds meer uit naar duurzamere voedingskeuzes. Daarom is het van vitaal belang om een duurzame strategie in al je bedrijfsactiviteiten door te voeren. Maar waar begin je en wat heeft de hoogste prioriteit?

Een volledig duurzaam voedselproductie- en distributieproces is gemakkelijker te behalen wanneer deze uitdaging is opgesplitst in een strategie met verschillende stappen. Hieronder ontdek je hoe je stapsgewijs een aantal belangrijke veranderingen kunt aanbrengen in jouw foodbedrijf, onder andere op het gebied van productie, sourcing en de supply chain.

Strategie 1: inkoop en supply chain

Voedselproducenten die afhankelijk zijn van externe leveranciers, kunnen op verschillende manieren duurzaam inkopen. Moderne supply chains zijn opgezet met het oog op snelheid en kostenefficiëntie, maar dat leidt vaak tot grote hoeveelheden goederen die vanuit het buitenland worden ingevoerd omdat de arbeids- en productiekosten daar lager zijn.

Echter, inkoop bij lokale leveranciers kan het aantal voedselkilometers drastisch verminderen, vooral als je bij leveranciers koopt die in ethische, duurzame landbouw- en veeteeltpraktijken hebben geïnvesteerd. Maar het is niet altijd zo eenvoudig. Alleen door samen te werken met telers die investeren in vooruitstrevende technieken zoals verticale landbouw, kunnen lokale klimaatbeperkingen worden overwonnen.

Inkoop bij lokale leveranciers kan het aantal voedselkilometers drastisch verminderen.
Inkoop bij lokale leveranciers kan het aantal voedselkilometers drastisch verminderen.

Tip! Geef prioriteit aan duurzaamheid in je inkoopproces en werk waar mogelijk samen met nearshore-leveranciers die hun klimaatvoetafdruk actief verkleinen door hun keuze voor energiebronnen en productiemethoden.

Strategie 2: productie

Het optimaliseren van het productieproces is goed voor het milieu en voor het bedrijfsresultaat van voedingsmiddelenbedrijven. Snellere processen, strategisch gebruik van water en ingrediënten en minder verspilling beschermen je merk tegen vermijdbare verliezen en verkleinen je ecologische voetafdruk en directe CO2-uitstoot. Maar om de productie slimmer te maken, is operationele zichtbaarheid van cruciaal belang.

Efficiënte productieprocessen zijn afhankelijk van nauwkeurige, up-to-date gegevens ”

Efficiënte productieprocessen zijn afhankelijk van nauwkeurige, up-to-date gegevens om prognoses, planning en productiemogelijkheden te ondersteunen. Met een compleet, realtime overzicht van de voorraad kan je bedrijf bijvoorbeeld overstappen op een FEFO-model of FIFO-model voor het gebruik van beperkt houdbare ingrediënten. Deze methoden dragen ook bij aan de kwaliteit en versheid van je eindproducten doordat je beter zicht hebt op de houdbaarheidsdatum.

Maar meer operationele zichtbaarheid en transparantie kunnen de productie ook op andere manieren verbeteren: het beheer van batchcontrole, beperking van het risico op en de gevolgen van productverontreiniging en het bijhouden van meer informatie dan standaard op voedseletiketten kan worden afgedrukt. Al deze zaken helpen bedrijven om voedselverspilling tot een minimum te beperken.

Strategie 3: distributie en consumptie

Hoewel consumentengedrag een belangrijke oorzaak van voedselverspilling is, worden steeds meer mensen zich bewust van hun bijdrage hieraan. Milieuoverwegingen spelen dan ook een steeds belangrijkere rol bij de keuze voor bepaalde voedingsmiddelen en dranken. Klanten willen dat duurzaamheid meer inhoudt dan een groen vinkje op de verpakking. Ze willen weten wat de daadwerkelijke voetafdruk is, hoe je deze wilt verlagen en hoe je zorgt voor ethische en milieuvriendelijke praktijken in je hele waardeketen.

Om echt betrouwbare relaties met milieubewuste consumenten op te bouwen, moeten voedselproducenten streven naar complete transparantie in het hele productieproces. Maar ook traceerbaarheid van boer tot bord is een volgende grote mijlpaal in de duurzame voedselbeweging, als ook een slimmere routeplanning die de uitstoot tijdens het vervoer aanzienlijk kan verminderen.

Optimaliseer je duurzaamheidsstrategie

Om je te helpen een haalbare duurzaamheidsstrategie te ontwikkelen, hebben we voor elk bedrijfsgebied een paar goede-, betere en beste strategieën gecreëerd. Deze vind je terug in het volledige eBook. Eigenlijk heeft je bedrijf slechts één strategie nodig om alle duurzame mogelijkheden te ontsluiten en dat is zorgen dat er een enkele bron van waarheid is ingesteld, waarmee je milieubewuste beslissingen kunt nemen.

Dit artikel is gesponsord door Aptean.

Oxfam: Cacaoboeren profiteren niet van hoge cacaoprijzen, grote chocoladebedrijven en handelaren wel

Oxfam: Cacaoboeren profiteren niet van hoge cacaoprijzen, grote...

Oxfam deed onderzoek naar het huidige cacaohandelssysteem. Ze presenteren het rapport tijdens de Wereldcacaoconferentie in Brussel. Conclusie:...

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

'Doelen Farm-to-Fork en Green Deal hebben impact op voedselzekerheid'

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Unilever zwakt duurzaamheidsdoelen af

Unilever zwakt duurzaamheidsdoelen af

Unilever zwakt een aantal duurzaamheidsdoelen af, waaronder de belofte om vanaf volgend jaar het verbruik van nieuw plastic te hebben gehalveerd. Nu...

Duurzaamheid in kaart brengen? Dit levert een LCA op

Duurzaamheid in kaart brengen? Dit levert een LCA op

Een levenscyclusanalyse (LCA) brengt de milieueffecten van de gehele levenscyclus van een product of proces in kaart, beginnende bij de grondstoffen,...

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

De Belgische zuivelverwerker Milcobel investeerde 19 miljoen euro in een membraan-installatie die het eiwit filtert uit de weistroom die vrijkomt bij...

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn CO2-uitstoot verminderen

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn...

Albert Heijn introduceert half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier...

Joep Rats, NZO: "Er is een verdedigende houding ontstaan, omdat de sector zich aangevallen voelt. Dat is logisch. Maar het is belangrijk om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van tegenover elkaar te staan."

NZO-directeur: 'In een meer plantaardig voedingspatroon hebben we...

De zuivelsector wordt vaak neergezet als 'heel vervuilend' en zou daarom sterk moeten worden teruggedrongen. Dat steekt Joep Rats, nu sinds enkele...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...