'In 2040 bestaat minstens een kwart van alle voedingsmiddelen uit alternatieve eiwitten'

'In 2040 bestaat minstens een kwart van alle voedingsmiddelen uit alternatieve eiwitten'
GEA liet een onderzoek uitvoeren naar de verwachtingen onder chefs aangaande plantaardige eiwitten

GEA deed een onderzoek onder chef-koks uit 11 landen. 43% van de ondervraagde koks denkt dat in 2040 zo'n 26-50% van alle gerechten met alternatieve eiwitten wordt bereid. 23% van de ondervraagde koks denkt dat meer dan de helft van de voedingsmiddelen in 2040 voortkomt uit alternatieve eiwitbronnen.

Machine- en installatieproducent GEA liet het onderzoek in augustus 2022 uitvoeren door het Deense marktonderzoeksbureau Lindberg. De producent presenteerde de resultaten van de enquête vorige week in Frankfurt. Uit de enquête blijkt dat 90% van de ondervraagde chefs nu al alternatieven gebruikt voor vlees en zuivel.

‘Duurzamer en robuuster voedselsysteem’

“Alternatieve eiwitten kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de voedselvoorziening voor een groeiende bevolking met minder hulpbronnen. Zo kunnen we ons voedselsysteem duurzamer en robuuster maken. GEA zet zich in voor de technologische ontwikkeling en commerciële productie van alternatieve eiwitvormen”, vertelt Stefan Klebert, CEO van GEA.

Bron: GEA
Bron: GEA

Openstaan voor alternatieven

Micheal Lindberg, CEO van Lindberg International, vertelt over het onderzoek: “De resultaten van onze enquête tonen aan dat chef-koks overal ter wereld zeer open staan voor alternatieve eiwitten. Velen van hen begrijpen ook dat deze nieuwe producten en ingrediënten een sleutelrol spelen in onze toekomstige voedselvoorziening en willen deze ontwikkeling actief promoten.”

Toenemende belangstelling plantaardig

Uit de enquête blijkt dat 90% van de koks stelt dat de belangstelling voor alternatieve eiwitten toeneemt. De ondervraagden stellen dat ecologische (79%), gezondheid gerelateerde (74%) en dierenwelzijn (50%) de belangrijkste oorzaken zijn van deze ontwikkeling. Zo’n 95% van de ondervraagde chefs denkt dat consumenten de komende 10 jaar meer om plantaardige alternatieven zullen vragen.

Insecten en kweekvlees

Ook voor kweekvlees verwacht de 45% van de chefs een stijging in vraag. Voor insecten verwacht ook nog 36% van de chefs een hogere vraag onder consumenten, zo blijkt uit de enquête. Uit het onderzoek blijkt ook dat 70% van de chefs vindt dat de kwaliteit van alternatieve eiwitten moet verbeteren om de nieuwe alternatieven succesvol te maken.

Voedselzekerheid

De enquête is onderdeel van GEA’s rapport Neuland New Food over de mogelijkheden die nieuwe voedingsmiddelen bieden voor de voedselzekerheid van de groeiende wereldbevolking. Volgens Klebert kan GEA door technologische kennis deze ontwikkeling naar plantaardige eiwitten ‘in aanzienlijke mate vormgeven’.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Upfield verandert naam naar Flora Food Group

Upfield verandert naam naar Flora Food Group

Upfield Group B.V., producent van merken als Becel en Blue Band, kondigt aan haar naam te veranderen naar Flora Food Group. In Nederland gaat de naamswijziging per direct in. Buiten Nederland verandert het bedrijf de naam in fases.

Beeld: Schouten Europe

Vezeltechnologie biedt alternatief voor getextureerde plantaardige eiwitten

Schouten Europe introduceert een zelfontwikkelde vezel. Hiermee wil de producent een alternatief bieden voor getextureerde eiwitten. De vezeltechnologie zorgt volgens de producent voor een betere textuur en lagere milieu-impact. Schouten Europe lanceert haar eerste product gemaakt van de vezel: een plantaardige schnitzel.

Danone stopt met Nutri-Score op drinkyoghurts

Danone stopt met Nutri-Score op drinkyoghurts

Zuivelgigant Danone zegt het Nutri-Score-logo vanaf september 2024 geleidelijk af te schaffen van hun zuivel- en plantaardige drinkproducten.

Foto: shutterstock

Unilever wil met AI productiviteit verhogen

Unilever gaat samenwerken met Accenture, een bedrijf gespecialiseerd in generatieve AI. Accenture ontwikkelde de AI-tool GenWizard, die bedrijven moet helpen om productiviteit te verhogen. GenWizard zal Unilever volgens het bedrijf helpen bij het opschalen van toepassingen die wereldwijd kosten verlagen en operationele efficiëntie verhogen.

Circulaire verpakkingen in 2050? Volgens TNO hebben deze 2 strategieën de meeste potentie

Circulaire verpakkingen in 2050? Volgens TNO hebben deze 2 strategieën de meeste potentie

De Nederlandse overheid wil tegen 2050 alle plastic verpakkingen maken van gerecycled materiaal en hernieuwbare grondstoffen. Uit de analyse van TNO blijkt dat dit niet mogelijk is zonder extra beleid. Circulaire strategieën kunnen de vraag naar virgin-materiaal verlagen maar niet helemaal uitbannen.

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en nieuwe verkoopkanalen zoals Tiktok-shops beïnvloeden de productontwikkeling van snacks en de keuze voor ingrediënten. Dit zeggen 2 experts en 3 startups in snacks.

Afbeelding:

Derde dodelijk slachtoffer in Listeria-uitbraak door plantaardige dranken

Een derde persoon is overleden als gevolg van een Listeria-uitbraak in Canada, veroorzaakt door plantaardige gekoelde dranken van de merken Silk en Great Value.

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van consumenten. In dit artikel staan 5 inzichten waar voedselfabrikanten hun voordeel mee kunnen doen bij innovatie.