FreshRecruitment
Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.
Jaarlijks bespreekt VMT met een aantal partners de grote trends binnen de voedingsindustrie. In deze serie interviews onder de noemer 'Trending in 2023' komen de belangrijkste ontwikkelingen volgens KTBA, IFS, Bilfinger Tebodin, Normec Foodcare, Eurofins en Siemens aan de orde. Een overzicht.
In dit overzicht de belangrijkste functiewisselingen van het jaar 2025 op een rij. Laatste wapenfeiten: Jesper Højer is per 1 januari 2026 de nieuwe ceo van Jumbo. De Deen is daarmee de opvolger van interim-ceo Tom Heidman.
Voeding en microbiologie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Uitvergroot ziet de wereld van ons voedsel er namelijk af en toe niet zo florissant uit, met alle gevolgen voor de voedselveiligheid van dien. Hoe vinden we een weg in het spanningsveld tussen veiligheid, houdbaarheid en voorkomen van verspilling?
VMT organiseert elk jaar verschillende webinars. Tot nu toe verschenen webinars over de authenticiteit van biologische producten, ultrabewerkte voeding, EUDR wetgeving en het NVWA Handboek Microbiologie. In dit artikel de 4 webinars op een rij om deze zomer snel up-to-date te zijn.
Wat zijn aandachtspunten bij het voldoen aan de PPWR? Welke tips geeft de NVWA in haar handboeken? Hoe maak je een juiste voedingswaardetabel? En welke tips geven R&D'ers om juist om te gaan met wetgeving? In dit overzicht een reeks VMT artikelen met tips van experts op het gebied van levensmiddelenwetgeving.
Welke pathogenen kunnen voorkomen in de fabriek? Hoe voorkom je besmettingen? En hoe kun je hier als kwaliteitsmanager het beste mee omgaan? In dit overzicht een reeks VMT On Topic artikelen met tips voor het beheersen van de meest voorkomende pathogenen.
Meer bezoekers en meer exposanten. De groeiende populariteit van huismerken gafde PLMA-beurs in Amsterdam weer een impuls. Meer dan 30.000 bezoekers dompelden zich onder in het grote aanbod aan private label-producten.
Binnen de voedingsmiddelenindustrie zijn claims en etikettering onlosmakelijk met elkaar verbonden. Termen als 'rijk aan eiwitten' of 'duurzaam geproduceerd' moeten producten onderscheiden, maar roepen ook vragen op. Achter iedere claim schuilt complexe, veranderende wetgeving die per land verschilt. Wie vanaf het begin de juiste kennis inzet, voorkomt fouten en brengt met vertrouwen een wettelijk correct én onderscheidend product op de markt.
Steeds vaker zien we op verpakkingen van uiteenlopende voedingsmiddelen de claim 'verrijkt met proteïne'. Of het nu gaat om zuivelproducten, sportdrankjes of zelfs chips: producenten spelen in op de toenemende vraag naar eiwitrijke voeding.