De foodindustrie verkeert in zwaar weer dat ook in 2023 nog zal aanhouden. Consumenten hebben door de torenhoge inflatie steeds minder te besteden in de supermarkt, digitalisering loopt achter, de uitstroom van ervaren arbeidskrachten zal groter worden en de aanwas van jongere werknemers vindt onvoldoende plaats.
“In de gemiddelde fabriek in de voedingsindustrie is de leeftijd hoog en de piek is nog niet bereikt”, zo zegt Chiel Spruit. “Voor onze klanten is dat een groot probleem, want er komen dus minder nieuwe mensen op de arbeidsmarkt en een nog kleiner gedeelte daarvan gaat techniek studeren. Met een nu al krappe arbeidsmarkt wordt dat probleem dus alleen maar groter, ondanks allerlei initiatieven vanuit het bedrijfsleven en het onderwijs.”
Energiecrisis
En dan is er nog de energierekening die een wissel trekt op de industrie. “Bij consumenten zie je dat terug in het inflatiecijfer maar voor fabrikanten zijn hele andere natuurwetten van kracht. Voor hen is de prijs voor energie sinds maart 2022 vervijftienvoudigd. Ze hebben dus te maken met consumenten die de hand op de knip gaan houden, te weinig personeel en een torenhoge energierekening.”
Onvoorspelbare energiemarkt
Spruit wijst bij dat laatste op een grafiek waarin de ontwikkeling van de gasprijs te zien is. Recent is daarin een plotse piek naar beneden te zien. “Op die dag kreeg je ineens zestien euro toe op een megawattuur gas. Producenten weten in deze markt totaal niet meer waar ze aan toe zijn. Het zou toch fantastisch zijn als je daar als bedrijf real-time op weet in te springen?"
"Als je weet dat de prijs voor energie op een bepaald moment erg laag is, dat je meteen kunt overstappen op fabricage van een product dat erg energie-intensief is? Het probleem is echter dat de gemiddelde voedselfabriek in Nederland meer dan twintig jaar oud is, en ook de automatisering is niet heel erg modern. Men weet het dus niet en kan daarom ook de stap niet maken naar dat snelle switchen in productie.”
Oplossingen
Om al die uitdagingen het hoofd te bieden ziet Spruit maar één oplossing, en dat is digitaliseren. “Als je daar nu niet serieus mee aan de slag gaat, kun je je afvragen of je bedrijf over een paar jaar nog wel bestaat.”
Bij Siemens, maar ook collega-bedrijven in de branche, heeft men verschillende oplossingen om bedrijven te helpen de belangrijkste stappen te zetten. Spruit: "Ze doen dat met behulp van digitale modellen (digital twins genaamd) die verschillende onderdelen van de productie digitaliseren en in een model zetten, waardoor een hoger voorspellend vermogen ontstaat. En dat is wat je wil zodat je je klanten tevreden kunt houden en de juiste keuzes kunt maken."
Processen optimaliseren
Spruit geeft enkele voorbeelden. “Zo zijn er oplossingen om R&D en de Nieuw Product Introductie-processen te optimaliseren en met wel een derde te versnellen. Op die manier kun je als voedingsmiddelenproducent veel sneller nieuwe producten op de markt brengen. Ook is er imulatiesoftware waarmee een nieuwe productie- of verpakkingslijn in een fabriek 24 procent sneller opgezet kan worden. Zo’n project wordt een kwart korter en je bespaart er zo’n 6 procent aan investeringen mee. Als je ziet dat een nieuwe lijn al gauw miljoenen euro’s kost, is dat toch een behoorlijk bedrag.”
On Time In Full Delivery
Maar Siemens kan met zijn software ook helpen om het maximale uit bestaande assets te halen, aldus Spruit. “We kunnen tot wel 8 procent meer productie uit bestaande assets halen met onze oplossingen.”
Spruit wijst verder op OTIF, On Time In Full Delivery. “Vroeger was dat een vanzelfsprekendheid maar door de huidige volatiele supply-chains is het een stuk lastiger geworden. Je weet niet wat en hoeveel er aan de voorkant van je fabriek binnenkomt en dus ook niet hoeveel en wat je precies wanneer kunt leveren. Met de juiste software kun je dat hele proces in een digitaal model gieten en er veel gemakkelijker op sturen. Je klanten krijgen dus meer zekerheid.”
Tot slot is er de First Time Right productie. “Zeker met de huidige energieprijzen en grondstofprijzen wil je zo min mogelijk productiefouten maken. Om dat kwaliteitsproces te borgen en te sturen is ook speciale software beschikbaar.”
Actie is nodig
Spruit wijst nogmaals op het gevaar van het niet op tijd in actie komen. “Als je de teugels nu niet aantrekt en serieus met digitalisering aan de slag gaat, verlies je de grip op je productieproces. Klanten eisen meer flexibiliteit, ze eisen meer en sneller informatie over hun bestellingen. Bovendien blijven kosten maar stijgen en wordt het personeelstekort nijpender. Je belandt op een glijdende schaal."
Vruchten plukken
Aan de andere kant lopen bedrijven die nu voorop lopen ook wel tegen extra kosten aan doordat niet meteen alles goed gaat, weet Spruit. "In die eerste fase zullen faalkosten dus zeker een rol spelen. Maar zodra die periode achter de rug is en je je productieproces onder controle hebt, zul je daar de vruchten dubbel en dwars van plukken. Die bedrijven zullen er over een jaar of vijf nog zijn, anderen lopen groot gevaar om te vallen.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Siemens. Meer van Siemens op VMT vind je hier.