Al sinds het begin vallen de zuivelproducten op door hun smaak en structuur. Lokale kranten schrijven over de yoghurt die ‘anders’ is: steviger, voller, eigenzinniger. Het bedrijf groeit gestaag. Instellingen, ziekenhuizen en later ook grotere retail- en foodservicepartijen tonen interesse in de volle, karakteristieke yoghurt. De productie breidt zich uit van de boerderijkeuken naar professionelere ruimtes en uiteindelijk naar moderne productielocaties. De kern van het proces blijft echter hetzelfde: de tijd nemen voor het fermentatieproces, met vaste cultuur en constante temperatuur, zorgvuldig bewaakt door mensen die het product door en door kennen.
Moderne blik op kwaliteit
Met de jaren groeit ook de organisatie eromheen. De volgende generatie stapt in het familiebedrijf en brengt weer nieuwe ideeën mee. De Twentse nuchterheid van hun ouders wordt gecombineerd met een moderne blik op kwaliteit, duurzaamheid en procesoptimalisatie. De productielocaties ontwikkelen zich verder tot volwaardige high-care omgevingen, ingericht op controle, hygiëne en voedselveiligheid.
Authenticiteit op grote schaal
Inmiddels is de Zuivelhoeve uitgegroeid tot een toonaangevende organisatie die jaarlijks 125 miljoen consumenteneenheden vla en yoghurt produceert en een uitgebreid assortiment aan zuivelproducten levert aan zowel retail als foodservice, in Nederland en daarbuiten. Naast de productie van yoghurt en vla is het familiebedrijf ook actief via de 96 eigen winkels en de ijssalon De Dessert Meesters, die private label-producten ontwikkelt. Zo combineert de zuivelmaker authenticiteit met moderne schaal en professionaliteit.
Schaalvergroting heeft hygiëne bij de Zuivelhoeve nóg belangrijker gemaakt”
Weten wat je eet
Wat na ruim veertig jaar Zuivelhoeve echter nog altijd opvalt, is de vanzelfsprekende transparantie. De afstand tussen koe, maker en consument is letterlijk klein, want het bedrijf blijft trouw aan zijn roots. De rust van de landelijke ligging, de verbondenheid met de boeren en het ambacht komen terug in alle communicatie, terwijl de Zuivelhoeve bij productontwikkeling juist volledig met de tijd meegaat. Door goed te kijken naar trends en behoeften, voldoen de producten aan het verwachtingspatroon van de consument: ze zijn lekker, vol van smaak en afgestemd op gemak.
Goede yoghurt laat zich niet opjagen
Ondanks de groei en schaalvergroting blijft elk proces binnen de productie nauwgezet bewaakt, vertelt André van der Kolk, Operations Manager bij de Zuivelhoeve. “Machines ondersteunen de medewerkers, maar het vakmanschap van de yoghurtmeesters bepaalt wanneer een batch écht ‘goed’ is.” Goede yoghurt laat zich niet opjagen, is de overtuiging van de Zuivelhoeve. Daarom wordt het fermentatieproces, zelfs op grotere schaal, zorgvuldig gevolgd om de herkenbare smaak en structuur te behouden. “De menselijke factor blijft tot op de dag van vandaag belangrijk. Onze zuivel krijgt zijn karakter doordat mensen blijven kijken, ruiken en proeven. Dat hoort bij wie we zijn. We staan met één been in het ambacht en met het andere in de moderne foodproductie.”
Bij schaalvergroting wordt voedselveiligheid automatisch veel meer dan een vereiste”
Ambacht vs. moderne foodproductie
“Investeren in modernisering is een voortdurende zoektocht naar de juiste balans tussen traditie en technologie”, vertelt Van der Kolk. “Waar modernisering nodig is om op grotere schaal veilig en consistent te produceren, blijft ervaring essentieel om de herkenbare smaak te behouden. We moeten voldoen aan de hoogste eisen, maar wél zonder concessies te doen aan wat ons product bijzonder maakt. Dat vraagt elke dag om scherpe keuzes.”
Volumes en verantwoordelijkheid
Groei brengt automatisch nieuwe verantwoordelijkheden met zich mee. Van der Kolk: “Onze afzet heeft zich de afgelopen jaren verspreid over heel Nederland én ver daarbuiten. De Dessert Meesters, onderdeel van de Roerink Food Family, produceert bijvoorbeeld desserts voor tientallen Europese landen. Onze processen zijn daardoor de afgelopen jaren veel complexer geworden. We produceren grotere volumes en bedienen meer afzetmarkten. Dat betekent dat je ook je interne organisatie moet aanscherpen.”
Focus op voedselveiligheid

In zo’n omgeving wordt voedselveiligheid automatisch meer dan een vereiste, vervolgt hij. “Het wordt vanzelfsprekend een dagelijkse discipline. Productieruimtes moeten probleemloos toegankelijk én schoon te houden zijn. Medewerkers gaan van low-care naar high-care zones en weer terug. Machines worden grondig gereinigd en technieken worden steeds verder verfijnd. Dat vraagt om strakke protocollen, voortdurende aandacht en duidelijke verantwoordelijkheden op alle niveaus.”
Belang van goede partners
Er ontstaan nieuwe vragen: Hoe zorg je dat moderne processen veilig, hygiënisch én praktisch blijven? Hoe voorkom je dat verontreinigingen van buitenaf een high-care proces binnendringen? Hoe borg je überhaupt hygiëne in een omgeving waar dagelijks grondstoffen, materialen én mensen zich verplaatsen? “We hoeven dit gelukkig niet allemaal zelf te bedenken”, reageert Van der Kolk nuchter. “Goede partners helpen ons om processen slimmer en veiliger te maken.”
Oplossingen voor desinfectie
Een van die partners is Flexxolutions. Het bedrijf levert duurzame producten van technisch textiel en is onder meer gespecialiseerd in desinfectieoplossingen. Een voorbeeld is de Flexxomat, inzetbaar voor personen, intern transport en voertuigen. Alles wat eroverheen gaat, van heftruckbanden en trolleywielen tot de schoenzolen van medewerkers, wordt effectief gedesinfecteerd. De matten zijn verkrijgbaar in standaardmaten, maar kunnen ook op maat worden gemaakt, zodat ze precies passen bij de specifieke situaties in bijvoorbeeld productieruimtes of fabrieken.
Schone productie
“Bij ons draait het om het buitenhouden van de ‘kwade beestjes’”, vertelt Van der Kolk. “Voornamelijk de listeriabacterie. Een paar jaar geleden zijn we in contact gekomen met Flexxolutions. Samen hebben we gekeken waar standaardoplossingen volstonden en waar een maatwerkmat nodig was. Zo liggen er Flexxomatten bij de ingangen van de aftap-afdeling en voor de trap richting het gedeelte waar trays worden gevouwen en waar veel kruisverkeer plaatsvindt. Ze liggen ook bij de geautomatiseerde palletlocatie. Voor die laatste locatie hebben we een mat op maat laten maken om het zware gewicht en de specifieke looproutes veilig op te vangen.”
Stevig en praktisch

Deze mat is opgebouwd uit een stevige anti-sliponderzijde, een goed absorberende vulling en een slijtvast bovenoppervlak, waardoor hij intensief gebruikt kan worden zonder dat de werking afneemt. “Er gaat soms 500 tot 1000 kilo overheen”, benadrukt Van der Kolk, “dus de mat moet écht stevig zijn, en tegelijk praktisch voor medewerkers.” Het roestvaste staal in het ontwerp zorgt dat de mat op zijn plek blijft liggen, de randen niet oprollen en er geen struikelgevaar ontstaat. Tegelijkertijd kan hij eenvoudig worden verplaatst wanneer dat nodig is, zodat de productie flexibel kan verlopen zonder dat de hygiëne in gevaar komt.
Betere workflow
De Flexxomat is daarnaast bestand tegen de meest gangbare desinfectiemiddelen. Van der Kolk: “Dat is prettig, want zo kunnen we onze eigen, goedgekeurde reinigingsproducten blijven gebruiken. De mat past volledig in onze workflow. Met de optionele accessoires wordt hij automatisch bijgevuld, zodat hij continu zijn werk doet, zonder dat onze medewerkers hun routine hoeven te onderbreken.”
Voorkomen van nabesmetting
“Het systeem werkt in alle zones van onze fabriek, ‘low care’ voor de rauwe melk, ‘medium care’ bij de afvulafdeling, en ‘high care’ bij de machines waar het product het laatste moment in contact komt met lucht”, legt Van der Kolk uit. “De desinfectiematten helpen bij het voorkomen van nabesmetting, zowel door mensen als door transportmiddelen.”
De desinfectiematten helpen bij het voorkomen van nabesmetting, zowel door mensen als door transportmiddelen”
Betere resultaten
Omgevingsonderzoek toont aan dat de resultaten duidelijk zijn verbeterd. Zowel bij het lopend verkeer van medewerkers als bij het intern transport van pallets en trolleys is de blootstelling aan verontreinigingen merkbaar afgenomen. “We zien dat de risico’s op contaminatie fors zijn beperkt”, zegt Van der Kolk. “Dat geeft ons niet alleen meer zekerheid over de hygiëne, maar maakt het ook makkelijker om de productie soepel en veilig te laten verlopen.”
Nieuwe pasteurlijn
Momenteel is de Zuivelhoeve bezig met een uitbreiding van de fabriek, vertelt Van der Kolk. “We krijgen een tweede pasteurlijn, zodat de productie van vla en yoghurt volledig gescheiden kan worden. Dit is een verdere verbetering van de hygiëne en workflow. Deze uitbreiding betekent dat er op nieuwe plekken regelmatig medewerkers moeten werken, en ook daar willen we de hygiëne goed borgen. Daarom zijn we ook op deze locaties de mogelijkheden met Flexxomatten aan het bekijken, in overleg met Flexxolutions.”
De samenwerking met Flexxolutions laat zien dat schaalvergroting en modernisering hand in hand kunnen gaan met vakmanschap en voedselveiligheid. Terwijl de Zuivelhoeve de authentieke smaak en structuur van haar zuivelproducten behoudt, zorgen de Flexxomatten ervoor dat de hygiëne en workflow in de fabriek optimaal blijven. Het resultaat is een productieomgeving waarin kwaliteit, veiligheid en efficiëntie elkaar versterken. Van der Kolk: “Een win-win-winsituatie, dus!”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Flexxolutions.









