Gesponsord

Normec SenseView: slimme inzichten voor succesvolle producten

Normec SenseView: slimme inzichten voor succesvolle producten

De markt verandert razendsnel: consumenten vragen steeds vaker om plantaardige opties, gemak en internationale smaken, en verwachten tegelijkertijd dat producten betaalbaar blijven. Normec Foodcare, dat duizenden producten per jaar test via consumentenonderzoek, speelt hierop in met het aanvullende SenseView.

Sinds 1989 voert Normec Foodcare consumentenonderzoek uit. Met duizenden geteste producten per jaar heeft het bedrijf een schat aan kennis opgebouwd over smaak, textuur, verpakking en aankoopgedrag. Waar Normec Sensory, actief in Nederland en België, zich vooral richt op diepgaand consumentenonderzoek voor de voedingsindustrie, gaat Normec SenseView nog een stap verder.

Deze nieuwe service combineert die jarenlange ervaring met sensorisch onderzoek, consumenteninzichten en data-analyse, zodat producenten en retailers producten kunnen ontwikkelen die zowel volume draaien als waarde opleveren.

Maak waar wat je claimt

Tinka Alaerds, strategy & insights lead bij Normec Foodcare.
Tinka Alaerds, strategy & insights lead bij Normec Foodcare.

De nieuwe service brengt verschillende disciplines samen in één advies: van productdesign en smaakoptimalisatie tot go-to-marketstrategie en kwaliteitsborging. Het resultaat? Een holistisch inzicht dat brand owners ondersteunt bij het maken van data-gedreven keuzes. ‘We helpen klanten ontdekken hoe ze presteren ten opzichte van concurrenten en wat consumenten écht vinden’, legt Tinka Alaerds uit, strategy & insights lead bij Normec Foodcare. ‘Met SenseView kunnen we A-merken concreet laten zien wat hun product uniek maakt en hoe ze daadwerkelijk kunnen waarmaken wat ze claimen.’

Meerwaarde voor retailers

Met SenseView krijgen brand owners inzicht in welke productkenmerken écht meetellen voor hun klanten, vertelt Alaerds. ‘Van smaak tot verpakking en positionering in het schap. Door technieken als VR-schapsimulaties kunnen zij virtueel testen hoe consumenten reageren op verschillende prijspunten, schapindelingen en productpresentaties. Het effect? Snellere en beter onderbouwde beslissingen bij productontwikkeling, minder faalrisico en een hogere conversie aan de kassa.’

SenseView helpt hen om keuzes te maken die zowel volume als kwaliteit garanderen, benadrukt ze. ‘Om af te stappen van het onderbuikgevoel en te kunnen varen op feiten.’

Met deze nieuwe service helpen we de voedingsindustrie om waar te maken wat ze claimen”

Meerwaarde voor brand owners

Voor A-merken draait het om doelgroepgericht ontwikkelen en het versterken van merkwaarde, weet Alaerds als geen ander. ‘SenseView combineert consumenteninzichten, laboratoriumdata en sensorische analyses om producten te optimaliseren op smaak, textuur en concept, en geeft inzicht in hoe claims en marketinguitingen resoneren bij de doelgroep. Met deze data kunnen brand owners zowel hun huidige portfolio verbeteren als nieuwe concepten ontwikkelen die aansluiten bij consumententrends, zoals gemak, wereldkeukens en proteïnerijke producten.’

Voor fabrikanten ligt de focus op het laten aansluiten van producten bij de specifieke wensen van hun doelgroep. ‘SenseView ondersteunt hen bij integraal werken, van productontwikkeling tot marketing, zonder dat dit ten koste gaat van de adviserende rol richting retailers. Zo kunnen private labels en A-merken elkaar versterken binnen een succesvol totaalaanbod.’

Normec Foodcare speelt in op de razendsnel veranderende markt.
Normec Foodcare speelt in op de razendsnel veranderende markt.

Van data naar actie

SenseView onderscheidt zich door labdata en sensorische inzichten te integreren in praktisch advies. ‘Naast traditionele sensorische tests zetten we innovatieve technieken in, waaronder VR-schapsimulaties, eye tracking en AI-analyse van consumentenvoorkeuren, die momenteel in pilotprojecten worden getest. Zo kunnen bedrijven virtueel testen welke verpakking het meest opvalt, welk prijspunt optimaal is en hoe de productpresentatie in het schap het aankoopgedrag beïnvloedt.’

Deze integrale aanpak vertaalt complexe data naar concrete aanbevelingen. Product, smaak, concept en plaatsing worden getest en geoptimaliseerd om de consument daadwerkelijk tot aankoop te laten overgaan. ‘Zo kan een fabrikant bijvoorbeeld ontdekken dat een kleine aanpassing in textuur of verpakking al een groot effect heeft op de acceptatie van een hybride “zuivel- of vleesproduct”.’

Het verschil maken

De voedingsindustrie staat aan de vooravond van een fundamentele verschuiving. Plantaardige en hybride producten winnen steeds meer terrein, terwijl consumenten tegelijkertijd gemak, variatie en transparantie verwachten. Dit brengt uitdagingen met zich mee: hoe ontwikkel je producten die niet alleen innovatief zijn, maar ook betaalbaar, smaakvol en herkenbaar voor de consument?

Normec Foodcare ziet dat de markt nog veel onzekerheid kent bij consumenten. ‘SenseView helpt daarom deze kloof te overbruggen, door te laten zien wat werkt, waar consumenten op letten en welke
elementen het verschil maken in smaak, concept en merkbeleving.’

SenseView is een volledige partner in productontwikkeling”

Belang van integraal werken

Waar vroeger productontwikkeling vaak losstond van marketing en consumenteninzichten, biedt SenseView nu een integraal startpunt, verduidelijkt Alaerds. ‘Onze experts starten bij de vraag van de klant en vertalen deze naar concrete adviezen en acties. Zo combineren we labmetingen, data, sensorisch onderzoek en advies in één proces, waarmee bedrijven gericht producten kunnen ontwikkelen die zowel betaalbaar als succesvol zijn in de markt.’

SenseView is daarmee niet alleen een verdieping van consumentenonderzoek, benadrukt ze, ‘maar een volledig partner in productontwikkeling. Het helpt zowel retailers als brand owners om feiten en data leidend te maken, in plaats van te blijven afgaan op dat eerdergenoemde onderbuikgevoel.’

Data-gedreven keuzes

In een tijd waarin consumententrends snel veranderen en de eiwittransitie nieuwe kansen biedt, is het voor zowel retailers als A-merken belangrijk om data-gedreven keuzes te maken die succes helpen garanderen op de lange termijn. Normec SenseView biedt de tools en inzichten om producten optimaal af te stemmen op consumentbehoeften, van smaak en verpakking tot marketingstrategie en schapplaatsing.

SenseView combineert techniek, advies en ervaring om bedrijven te helpen succesvoller en zekerder te opereren. ‘Met deze integrale aanpak transformeren we consumenteninzichten van losse data naar een strategisch wapen in de productontwikkeling.’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Normec.

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.