Boermarke: 'Met plantaardig blokje kaas in salade pak je ook de veganist mee'

Boermarke: 'Met plantaardig blokje kaas in salade pak je ook de veganist mee'

Familiebedrijf Boermarke heeft na de geslaagde introductie van de rasp en plantaardige plakken met Gouda-smaak het assortiment flink uitgebreid. Voor de toekomst ziet het bedrijf veel kansen bijvoorbeeld in kaassoufflés, kaaskroketten en andere vegetarische snacks. "De smaak en structuur van onze plantaardige kaas is al goed, maar we willen de voedingswaarde nog verder verbeteren", vertellen salesdirector Wessel van Setten en senior productmanager retail internationaal Andrea Kamphuis.

Boermarke is de eerste plantaardige kaasproducent van Nederland die op grote schaal harde en halfzachte plantaardige kaasalternatieven kan produceren, versnijden en verpakken. Acht jaar geleden is het familiebedrijf begonnen met de ontwikkeling van plantaardige yoghurt op basis van kokos, amandel en soja. Vier jaar later werd de eerste plantaardige kaas geproduceerd. Doordat de onderneming al veel ervaring had opgedaan met de productie van plantaardige yoghurt, is het ontwikkelingstraject vrij snel verlopen. Voor yoghurt wordt onder andere kokos gebruikt. Dit is ook de basis geworden voor de plantaardige kaas. Verder wordt onder meer zetmeel toegevoegd.

Volgende stap

Begin 2021 startte Boermarke met de ontwikkeling van nieuwe smaakvarianten. “Dit heeft geleid tot een groot aanbod van plantaardige kaassoorten in klein- en grootverpakking. Veel van deze smaken zijn inmiddels verkrijgbaar in de retail, industrie en foodservice in zowel binnen- als buitenland”, blikt Andrea Kamphuis terug. Daarom is het volgens Wessel van Setten tijd voor de volgende stap. “Er komt steeds meer vraag naar plantaardige snackproducten. Dat biedt kansen."

Wij helpen ondernemers graag om te ‘veganiseren’”

Dat merkte hij destijds ook met de plantaardige yoghurt. "Toen werden we benaderd door producenten van smoothies, die graag plantaardige yoghurt wilden gebruiken. Het is natuurlijk niet nodig om in dranken, zoals vruchtensappen, dierlijke producten te verwerken." Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor de blokjes kaas in een salade. Producenten kunnen een veel grotere doelgroep aanspreken als ze plantaardige blokjes gebruiken. Wij helpen ondernemers graag om te ‘veganiseren’.”

Zelfs verpompbare kaas

Zodoende heeft Boermarke gastroblokken ontwikkeld voor de industrie. “Deze zijn gemakkelijk te versnijden en voor allerlei verschillende toepassingen te gebruiken, zoals geraspte kaas op pizza’s, vulling voor vegan vleesalternatieven en blokjes voor tapas en borrelgemak. We kunnen zelfs verpompbare kaas leveren.” Hij ziet nog veel meer mogelijkheden. “Denk bijvoorbeeld aan kaassoufflés, kaaskroketten en andere vegetarische snacks, maar ook bijvoorbeeld aan de kaas op kaasbroodjes. Zo kunnen bedrijven op een gemakkelijke manier hun producten plantaardig maken.”

Voedingswaarde verbeteren

Qua voedingswaarde willen we hetzelfde uitkomen als kaas op dierlijke basis.”

Voor de komende tijd is het de uitdaging om de voedingswaarde van de plantaardige kaas verder te verbeteren, vertelt Kamphuis. “We willen de verzadigde vetzuren nog verder naar beneden brengen en meer eiwit, vitamines en mineralen toevoegen. Qua voedingswaarde willen we hetzelfde uitkomen als kaas op dierlijke basis. Het lastige is dat als we extra eiwit toevoegen, dit invloed heeft op de smaak. Maar we zijn juist zo trots op deze smaak. Die moet gelijk blijven. Zodoende ligt de lat heel hoog.”

Van Setten vergelijkt dit met de verdere verbetering van plantaardige hamburgers. “De eerste hamburgers die op de markt kwamen, hadden een goede smaak en structuur. Pas later werden er eiwitten en andere functionele ingrediënten toegevoegd, die ervoor zorgen dat het inmiddels volwaardige vleesvervangers zijn.”

Geen verschil

Ook voor Boermarke is een goede smaak en structuur het allerbelangrijkste. “Dat is de enige manier om je product voor een groot publiek toegankelijk te maken”, benadrukt Van Setten. “De plantaardige variant moet net zo goed zijn als de dierlijke. Als wij aan consumenten onze kruidenkazen en een dierlijke kaas laten proeven, dan merken ze geen verschil. Een kaasplakje moet flexibel zijn; je moet het kunnen buigen, maar het mag niet breken. De nasmaak moet romig zijn. We zijn heel trots op onze kazen, maar desondanks is onze R&D-afdeling iedere dag bezig om ze verder te verbeteren.” Daarnaast wil het bedrijf in de toekomst nog meer smaakvariaties op de markt brengen en er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van plantaardige spreads.  

Hypermoderne fabriek

Speciaal voor de productie van de plantaardige kaas is bijna twee jaar geleden een hypermoderne productiefaciliteit geopend. Deze is voorzien van de beste kook-, rasp-, en snijlijnen. Van Setten: “In deze fabriek worden uitsluitend plantaardige kazen ontwikkeld. Daardoor kunnen de producten zonder claims zoals ‘kan sporen van’ verkocht worden. Wij voeren ook snijddiensten uit voor andere bedrijven en zij vinden dit erg prettig.”

Als familiebedrijf is het belangrijk om te durven investeren, weet hij. “Dat hebben we twee jaar geleden gedaan. We kunnen nu al in grote volumes produceren, maar desgewenst zijn er genoeg mogelijkheden om verder op te schalen.”

Toekomst

Voor de toekomst ziet hij veel kansen. “We krijgen steeds meer aanvragen van grote zuivelbedrijven die ook plantaardige kaasalternatieven willen aanbieden. Ze zien de verschuiving en willen graag met de trend meegaan. In Amerika wordt verwacht dat de vraag naar plantaardige kaasalternatieven tot 2030 met 12% per jaar groeit. Vooral vanwege de duurzaamheid en de wens om de wereld te willen verbeteren. Met name de millennials kiezen massaal voor plantaardig.”

Plantaardige kaas is momenteel goedkoper dan dierlijke kaas”

Ook voor andere generaties wordt het eten van plantaardige kaas steeds aantrekkelijker. “In de supermarkten zijn de prijzen van kaas enorm gestegen, terwijl dat bij plantaardige kaas minder snel gaat. Daardoor is deze nu goedkoper dan dierlijke kaas. Zodoende is een kantelpunt ontstaan, waardoor consumenten ook om prijstechnische redenen voor plantaardig kiezen.”

Onderdeel van de collectie

Alternatieve eiwitten

Duurzame alternatieven voor dierlijke eiwitten kunnen plantaardig zijn, maar ook mycoproteinen timmeren aan de weg. In deze collectie staat de informatie over deze duurzame alternatieven op een rij. Mis je iets of kun je iets toevoegen, laat het de redactie van VMT weten via redactie.vmt@vmnmedia.nl

Blue Band Heerlijk Romig

Flora Food Group verandert naam Blue Band Roombeter naar Blue Band...

Flora Food Group (voorheen Upfield) verandert de naam van Blue Band Roombeter naar Blue Band Heerlijk Romig. Dit doet de producent nadat een...

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet onmogelijk'

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet...

Producenten bieden producten graag aan in de supermarktschappen. Maar de weg van het bedenken van een product tot het daadwerkelijk in de schappen...

Productinnovaties september: pistache- en kardamom buns

Productinnovaties september: pistache- en kardamom buns

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van september: pistache- en kardamom buns,...

Beeld: Marmir

Startup wil met chocolade 'rust creëren in drukte': 'Er is oneindig...

STARTUP BELICHT - Tijd nemen om van de kleine dingen te genieten, dat doen we in de huidige drukke wereld te weinig, stelt Danny Casimir. Hij wil met...

Van cacao-alternatieven tot magnesiumzout: ingrediëntentrends spotten op Intrafood:24

Van cacao-alternatieven tot magnesiumzout: ingrediëntentrends spotten...

Tijdens de ingrediëntenvakbeurs Intrafood:24 op 25 en 26 september ontmoetten vooral ingrediëntenleveranciers en voedingsbedrijven in Kortrijk Xpo....

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in een hecht duo

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in...

Steeds meer consumenten weten dat een gezond microbioom goed is voor de gezondheid. Ze zien ook de positieve rol van vezels hierin. DSM-Firmenich...

Foodproducenten uiten kritiek op Nutri-Score bij tv-programma Kassa: 'Weghalen logo was lastige, maar weloverwogen keuze'

Foodproducenten uiten kritiek op Nutri-Score bij tv-programma Kassa:...

Tv-programma Kassa vroeg aan levensmiddelenfabrikanten of ze van plan zijn om Nutri-Score op hun verpakking te plaatsen. Meerdere grote...

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van...

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en...