Column: 3 grote trends in voedsel

Column: 3 grote trends in voedsel
Suzanne van der Pijll, Schuttelaar & Partners

KENNISPARTNER - Aan het begin van het nieuwe jaar ziet Suzanne van der Pijll van Schuttelaar & Partners veel berichten langskomen met de verwachtingen voor het komend jaar. "Gezond leven is vaak het speerpunt. Dat is mooi, maar ik wil duurzaamheid niet vergeten. Op dat onderwerp zie ik gelukkig ook drie trends", schrijft ze in deze column.

1. Plantaardig

Plantaardig is volop in beweging. Er wordt hard gewerkt aan de Green Deal plantaardige eiwitgewassen. Ondertekening wordt verwacht het derde kwartaal. Deze Green Deal zal de teelt van eiwitgewassen in Nederland stimuleren. Ik zie in de retail en de foodservice het aandeel plantaardig in rap tempo toenemen. Het logo vegan verschijnt op steeds meer producten. Het voornemen in het regeerakkoord om het BTW-tarief op groente en fruit te verlagen zal zeker ten goede komen aan een plantaardig menu. Plantaardig voedsel levert een forse bijdrage aan een duurzaam voedselpatroon.

2. Biologisch

Ik verwacht dat biologisch flink gaat groeien, mede gestimuleerd door de Europese Farm to Fork-strategie. Het streven in die strategie is dat van alle Europese landbouwgrond in 2030 een kwart biologisch is. Ik zie veel voorbeelden waar voedselfabrikanten samenwerken met retail aan een groter en breder assortiment biologische producten. Het Ministerie van LNV komt met een Nationale Strategie Biologisch. De biologische sector met een nieuwe consumentencampagne. Mijns inziens mooie stappen richting een duurzamer voedselaanbod.

3. Lokaal

Lokaal voedsel wordt steeds geliefder. Iedereen zat veel thuis. Veel mensen zijn in hun eigen omgeving de boer opgegaan om daar eens te kijken wat er verbouwd wordt. En dat heeft geleid tot een sterke vraag naar lokaal voedsel: huisverkoop, streekboxen en online aanbod. Ook ik heb mijn tomaten gehaald in het Westland en koop de vis rechtstreeks van de afslag. De korte keten staat centraal in het lokale voedselbeleid dat provincies en gemeenten in de komende tijd opstellen. Zeker met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht verwacht ik dat de trend naar lokaal voedsel doorzet.

Kortom; ik ben blij met meer aandacht voor het lokale, biologische en plantaardige product.

Dit artikel komt van Schuttelaar & Partners, kennispartner van VMT.

De King-zalmen zijn met de Sockeye-vangst meegekomen. Dit zijn de grootste en duurste zalmen.

Aan tafel Alaska #1: Is de duurzaamste zalm op aarde wild gevangen?...

Wanneer en op welke manier is zalmconsumptie het meest duurzaam? Een complexe vraag. Een unieke reis naar Alaska en een inkijkje in de lokale...

Een verpakking van La Vache qui rit met het nieuwe houdbaarheidsicoon bij de Jumbo in Den Haag. Foto Marco De Swart

Voedselverpakkingen gaan THT en TGT-data beter uitleggen om...

Fabrikanten en supermarkten gaan duidelijker communiceren over de houdbaarheidsdata op voedingsmiddelen. Er verschijnen extra iconen op verpakkingen....

Ingrediënten uit upcycling het nieuwe normaal? Alleen bij betere afzetmogelijkheden

Ingrediënten uit upcycling het nieuwe normaal? Alleen bij betere...

Foodvalley lanceert UPCycled4Food initiatief om geupcyclede voedselproducten en -ingrediënten het 'nieuwe normaal' te maken voor onder andere...

Meldpunt moet hardnekkige misstanden vleessector met arbeidsmigranten tegengaan

Meldpunt moet hardnekkige misstanden vleessector met arbeidsmigranten...

Nog voor de zomervakantie moet er een meldpunt komen voor misstanden in de vleessector, waarvan vooral arbeidsmigranten het slachtoffer zijn. Dat...

'Liever een beetje greenwashing, dan geen communicatie over duurzaamheid': 6 ontwikkelingen in ecolabeling

'Liever een beetje greenwashing, dan geen communicatie over...

Duurzaamheidsexpert Koen Boone heeft in de afgelopen twee jaar meer dan 50 presentaties gegeven over ecolabeling. Een van daarvan was op de VMT's...

Startup berekent een product-LCA binnen een minuut: 'Communicatie over duurzaamheid moet onwijs simpel zijn'

Startup berekent een product-LCA binnen een minuut: 'Communicatie...

Het verzamelen en communiceren van duurzaamheidsdata wordt steeds belangrijker voor foodproducenten, met name vanwege de opkomende CSRD-wetgeving....

Duurzame dilemma's in cacao, koffie en cashew in Ivoorkust: van ontbossing tot een onvoorspelbaar klimaat

Duurzame dilemma's in cacao, koffie en cashew in Ivoorkust: van...

VMT kreeg de mogelijkheid om met Ofi - een van grootste inkopers van grondstoffen zoals cacao - plantages te bezoeken en met boeren te praten over...

PLMA-exposanten over innovaties en claims: 'Als afnemers het prijskaartje zien, haken er veel af'

PLMA-exposanten over innovaties en claims: 'Als afnemers het...

Op de huismerkenbeurs PLMA (Private Label Manufacturers Association) in Amsterdam waren talloze verpakkingsinnovaties en duurzaamheidsclaims te zien....