Onderzoek: Consument wil wel meer betalen voor biologisch als ze weten wat het is

Onderzoek: Consument wil wel meer betalen voor biologisch als ze weten wat het is

Het aantal consumenten dat meer wil betalen voor biologische producten stijgt na uitleg wat biologisch is.

Zo blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute, in opdracht van Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector. Het onderzoek toont volgens Bionext een duidelijk verband aan tussen ‘weten’ wat biologisch is en het daadwerkelijk kopen. Consumenten moeten de meerwaarde van biologisch begrijpen, om de meerprijs te betalen.

Hogere prijs

Biologische producten zijn vaak duurder, omdat de werkwijze intensiever is. Dit komt onder meer omdat biologische boeren geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest gebruiken. Een andere reden voor de hogere prijs is omdat dieren meer ruimte krijgen. Uit het onderzoek blijkt dat 75% van de respondenten na deze uitleg een positieve houding heeft ten opzichte van biologische levensmiddelen, tegenover 52% van de controlegroep.

Meer kennis over biologisch

Meer dan de helft van de consumenten (56%) geeft aan geen goed beeld te hebben van het verschil tussen biologische en niet-biologische producten. De belangrijkste drie redenen om consumenten te  overtuigen om voor biologisch te kiezen zijn: geen chemische bestrijdingsmiddelen (43%), dierenwelzijn (27%) en op de derde plek geen toevoeging van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (26%).

Vaker communiceren

“Zolang we niet uitleggen wat biologisch is, verandert er niets. Dat doen we al, maar dus nog niet genoeg. Dit onderzoek bevestigt dat we als sector nog beter en vaker moeten communiceren wat biologisch is. We zullen als hele keten aan de slag moeten om de consument mee te nemen in de meerwaarde van biologisch,” aldus Michaël Wilde, directeur Bionext.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beyond Meat over herstructurering en schulden: verkoop vegetarisch valt tegen

Beyond Meat over herstructurering en schulden: verkoop vegetarisch...

Beyond Meat kampt met een tegenvallende vraag naar zijn vegetarische alternatieven voor burgers en worstjes. De Amerikaanse producent van...

Bedrijfsovernames in voeding 2024: dsm-firmenich verkoopt visolie-activiteiten

Bedrijfsovernames in voeding 2024: dsm-firmenich verkoopt...

Binnen de voedingsindustrie vinden regelmatig bedrijfsovernames plaats. In dit artikel enkele opvallende bedrijfsovernames van dit jaar op een rij....

Handig overzicht: 3x duurzaamheid en 3x gezondheid bij Albert Heijn

Handig overzicht: 3x duurzaamheid en 3x gezondheid bij Albert Heijn

Zeker in supermarkten zoeken consumenten naar eten dat lekker en betaalbaar is, maar ook gezond en als het even kan duurzaam. Op het Food Future...

Handig overzicht: productontwikkeling met reststromen

Handig overzicht: productontwikkeling met reststromen

Geupcyclede ingrediënten gebruiken als productontwikkelaar. Duurzaam zijn ze zeker. Maar waar lopen productontwikkelaars tegen aan als ze met deze...

Koffieproducenten mogen samen capsules recyclen, zegt ACM

Koffieproducenten mogen samen capsules recyclen, zegt ACM

Koffieproducenten mogen samen investeren in sorteermachines waarmee koffiecapsules beter uit afval kunnen worden gehaald. De samenwerking tussen de...

Oogst van suikerwier. (Foto: Noble Ocean Farms)

Aan tafel Alaska #2: Straks allemaal aan de zeewier in plaats van een...

In de afgelegen wateren van Alaska speelt zich een stille evolutie af. Verschillende (ex-)vissers en andere ondernemers in deze afgelegen Amerikaanse...

Voedselproducenten willen met 'Wortel Collectief' regeneratieve landbouw zetje in de rug geven

Voedselproducenten willen met 'Wortel Collectief' regeneratieve...

Unilever, Jumbo, Agrifirm en Ardo willen regeneratieve landbouwpraktijken in Nederland ruim baan geven. De vier partijen werken samen in 'Het Wortel...

Ook Picnic en Spar maken werk van minder dierlijk en meer plantaardig

Ook Picnic en Spar maken werk van minder dierlijk en meer plantaardig

Supermarkten Picnic en Spar slaan een nieuwe koers in; eiwittransitie is het sleutelwoord. Volgens Wakker Dier beloven de supers vanaf volgend jaar...