Podcasts: meest beluisterd in 2021

Podcasts: meest beluisterd in 2021

In 2021 nam VMT verschillende podcasts op. Deze 5 zijn het meest beluisterd: van biologisch tot de rol van vet in het dieet.

1 'Meer dan de helft van de R&D-ers kijkt gewoon op Google voor nieuwe ingrediënten'

Hoe vind je als R&D-er de juiste ingrediënten voor je nieuwe innovatie? Net die ene unieke suikervervanger waar je mee wilt gaan experimenteren is alleen te koop per pallet in de VS bijvoorbeeld. Dat willen oprichters Jan Klawer en Jasper Schouten van 1-2-Taste makkelijker maken met hun 'Amazon van de ingrediënten', vertellen ze in deze podcast.

2 Hoe Thijs Boer chipsfabrikant werd in Rwanda: 'we trainen boeren om de beste aardappelen te krijgen'

Na zes jaar chips maken in Rwanda, is het voor Thijs Boer, oprichter en general manager van de fabriek Hollanda Fairfoods, tijd om op te schalen en nieuwe machines te gaan installeren. Boer vertelt in deze podcast hoe hij ertoe gekomen is om snacks te gaan produceren in een land waar het gemiddelde inkomen nog geen 2 euro per dag is en een zak chips hetzelfde kost.

3 Fairtrade Original: 'We kunnen ons inmiddels meten met merken als Tesla en Apple'

Toen René Bakker 3,5 jaar geleden bij Fairtrade Original begon, moest het merk eigentijdser worden en de verwarring met het Fairtrade keurmerk verdwijnen. Volgens Bakker is dat gelukt. In deze podcast gaan Bakker en zijn opvolger Steven van Wijk in op de transformatie bij Fairtrade Original en de hobbels die je moet nemen om een keten eerlijk te maken. "Je moet het vertrouwen van de boeren winnen."

4 'Vet is belangrijk voor ontwikkeling van gezonde voeding, Nederland mist urgentie'

Er wordt door veel productontwikkelaars in de voedingsindustrie nog met een 'ouderwetse blik' naar vet en olie in producten gekeken. Behalve naar vetreductie kan er beter ook worden gekeken naar gebruik van betere vetten. Dat komt niet alleen de textuur en smaak ten goede, het is voor veel producten zo ook mogelijk om een beter Nutri-Score-label te krijgen, of het nou om een koekje gaat of een vleesvervanger.

5 Naar 25% biologisch in 2030: een utopie of niet?

De veelbesproken EU Farm to Fork (F2F)-strategie is onderdeel van de Green Deal. Een van de strategische doelen is om de biologische landbouwsector in de EU te helpen groeien tot 25% van de totale landbouwgrond in 2030. Een utopie of niet?

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

Europese voedselstrategie volgens verse EU-politici: voedselzekerheid...

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Joep Rats, NZO: "Er is een verdedigende houding ontstaan, omdat de sector zich aangevallen voelt. Dat is logisch. Maar het is belangrijk om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van tegenover elkaar te staan."

NZO-directeur: 'In een meer plantaardig voedingspatroon hebben we...

De zuivelsector wordt vaak neergezet als 'heel vervuilend' en zou daarom sterk moeten worden teruggedrongen. Dat steekt Joep Rats, nu sinds enkele...

Beeld: Arla Foods Ingredients

Van reststroom tot innovatie: Arla verwerkt wei tot gefermenteerd...

Arla Foods Ingredients lanceert een nieuw product in Latijns Amerika. Het yoghurtdrankje is ontwikkeld op basis van wei-reststromen. Veel bedrijven...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...

Consumenten kopen meer biologisch fruit

Consumenten kopen meer biologisch fruit

25% van de foodomzet komt vanuit producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Volgens de...

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar consument wil er nauwelijks voor betalen'

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar...

Steeds meer grote internationale zuivelverwerkers willen de CO2-uitstoot van de productie van melk omlaag brengen. Ze worstelen hoe ze de hogere...