Fairtrade Original: 'We kunnen ons inmiddels meten met merken als Tesla en Apple' (podcast)

Toen René Bakker 3,5 jaar geleden bij Fairtrade Original begon, moest het merk eigentijdser worden en de verwarring met het Fairtrade keurmerk verdwijnen. Volgens Bakker is dat gelukt. In deze podcast gaan Bakker en zijn opvolger Steven van Wijk in op de transformatie bij Fairtrade Original en de hobbels die je moet nemen om een keten eerlijk te maken. "Je moet het vertrouwen van de boeren winnen."
Delen:
René Bakker en Steven van Wijk van Fairtrade Original

Hieronder de podcast met daarin het interview met René Bakker en Steven van Wijk.

Steven van Wijk

Steven van Wijk (53) bouwde zijn ervaring op in de retail– en foodsector. Eerder was hij directeur bij bij Bruna en Natudis, distributeur van biologische voeding. Van Wijk volgt René Bakker op, die vanaf 2018 de leiding had over Fairtrade Original. Bakker moderniseerde met zijn team het merk en creëerde meer onderscheid tussen het merk en het keurmerk Fairtrade. Ook werden er veel nieuwe producten geïntroduceerd en nieuwe markten aangeboord, zoals Duitsland en Frankrijk.

Nieuwe boeren zoeken

Van Wijk wil deze groei wel doorzetten, maar deze groei moet wel pas houden met het aanbod vanuit de boerencoöperaties waar het bedrijf mee samenwerkt. Daarom zoekt Fairtrade Original ook nieuwe boeren om mee samen te werken in Zuid-Amerika, Azië en ook in toenemende mate in Afrika. Van Wijk verheugt zich erop om bij de boeren op bezoek te gaan, zo vertelt hij in de podcast. Bakker legt uit dat het nog niet altijd zo eenvoudig is om een nieuwe keten op te starten. Een van de meest spannende hobbels is het winnen van het vertrouwen van lokale boeren. Het komt voor dat deze eerder slechte ervaringen opdeden met westerse partijen, dan heb je wat te repareren, weet Bakker. Het helpt dan bijvoorbeeld om twijfelende boeren op excursie mee te nemen naar een andere coöperatie in het land waar reeds succesvol mee wordt samengewerkt.