Trending in 2020: Veganproducten moeten op smaak gebracht worden

Trending in 2020: Veganproducten moeten op smaak gebracht worden

"Bij Yama Products vinden we dat elke consument recht heeft op kwalitatief, gezond en lekker eten." Samen met haar klanten en leveranciers zorgt Yama ervoor dat - ondanks wenselijke en noodzakelijke aanpassingen in onze voeding - de smaak van producten op niveau blijft of gebracht wordt. "Wij zijn de umami-partner voor de levensmiddelenbranche", aldus Martijn Muijsers.

De afgelopen twintig jaar zijn Japanse producten en smaken in opkomst geweest. Sojasaus en wasabi zijn niet meer weg te denken uit de Nederlandse keuken. “Umami is inmiddels ook steeds bekender. Umami is de verbindende factor tussen de verschillende smaken en kan de totale smaakbeleving van een product omhoog brengen”, legt Martijn Muijsers, Key Account Sales Manager van Yama, uit.

2-0 achter

“De veganproducten staan wat smaak betreft in de basis vaak al met 2-0 achter. Deze producten hebben minder umami van zichzelf en moeten dus op smaak gebracht worden. Vaak is het ook noodzakelijk dat de bijsmaak, de off-flavour , van de veganproducten weggehaald wordt. Vervolgens kan er indien gewenst een vlees- of kipbeleving en een thema-flavour als bijvoorbeeld teriyaki of Tex-Mex aan worden toegevoegd. Wij begeleiden onze klanten bij de productontwikkeling en volgen alle ontwikkelingen binnen de eiwittransitie. We zien dat er met name op het gebied van maskering nog veel te winnen is.”

Zoutreductie

Umami is echter ook geschikt om toe te voegen aan een product om zoutreductie te bewerkstelligen. Muijsers: “Natriumreductie is een andere en blijvende trend in de productontwikkeling. Door toevoeging van umami kan zout in een recept gecompenseerd worden. Ook andere ingrediënten kunnen door natuurlijke producten vervangen worden. Dat kan voor producenten van belang zijn, want een clean label is nog steeds een trend.”

Flexitariërs

Muijsers: “We zien ook dat er steeds meer zogenoemde flexitariërs komen. Consumenten die er bewust voor kiezen om minder vlees te gaan eten vanwege hun zorgen om de planeet. Dit zijn echter ook de consumenten die niet vies zijn van een stukje vlees. Daarom is de wens nog altijd dat plantaardige vleesvervangers naar vlees smaken. Het zou echter zomaar kunnen dat de volgende generatie deze wens niet meer zo sterk heeft. Het is mogelijk dat de huidige veganproducten een opstap zijn naar compleet nieuwe producten met een andere hartige beleving.”

Analoge zuivel

Yama voorspelt tot slot dat analoge zuivel een vlucht gaat nemen. “We zien al startups die met miso – gefermenteerde sojabonenpasta – in combinatie met bijvoorbeeld

‘De huidige veganproducten kunnen een opstap zijn naar compleet nieuwe producten’

Martijn Muijsers, Key Account Sales Manager van Yama

een gistextract met natuurlijk kaasprofiel, analoge kaas produceren. Een combinatie van analoge vlees- en zuivelproducten kan een heerlijke vegan cordon bleu opleveren.”

Uitdaging

Een vraagteken bij de eiwittransitie zou echter kunnen zijn hoe er omgegaan moet worden met de trend dat processed food als steeds minder gezond betiteld wordt. Muijsers: “De veganproducten zijn ten opzichte van de conventionele producten namelijk toch vaak iets meer bewerkt. Daar ligt een uitdaging voor de industrie en ik zou willen zeggen: houd de receptuur vooral natuurlijk en eerlijk en de labels leesbaar en vriendelijk.”

Annelies Taams - Postma

Annelies Taams - Postma

Freelance redacteur

IFF nestelt zich met co-creatiecentrum naast voedselfabrikanten in Wageningen

IFF nestelt zich met co-creatiecentrum naast voedselfabrikanten in...

IFF, een wereldwijde producent van smaak- en geurstoffen voor de voedingsindustrie, opent donderdag 18 april een nieuw co-creatiecentrum in...

Beeld: Rival Foods

Rival Foods opent nieuwe productielocatie om productie plantaardige...

Rival Foods opent deze zomer een nieuwe productielocatie. Met de nieuwe locatie is het volgens de producent mogelijk om de distributie van de...

Foto: ProVeg

Minder weerstand bij 'stille eiwittransitie', zo blijkt uit onderzoek...

Consumenten leggen de verantwoordelijkheid voor eiwittransitie bij supermarkten, voedselfabrikanten en cateraars. Ze verwachten goedkopere...

Beeld: Seaweed Food Solutions

Van hamburger tot brownie: scale-up maakt zeewier blends voor zoet en...

STARTUP BELICHT - Scale-up Seaweed Food Solutions maakt zeewier blends voor verschillende doeleinden in de voedingsindustrie. De blends kunnen...

Beeld: Shutterstock

Sneller en duurzamer eiwitten te ontwikkelen: 'De kans is groot dat...

Cradle biedt bedrijven een softwareplatform waarmee ze sneller eiwitten kunnen ontwerpen, enzymen kunnen optimaliseren en fermentatieprocessen kunnen...

Eiwitmeting: zo brengen 6 supermarkten de verkochte dierlijke en plantaardige eiwit in kaart

Eiwitmeting: zo brengen 6 supermarkten de verkochte dierlijke en...

In Nederland is 39,7% van de eiwitten die de consument koopt in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Zo blijkt uit de eerste gezamenlijke...

Productinnovaties maart: FreeBrew craft soda

Productinnovaties maart: FreeBrew craft soda

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van maart: FreeBrew craft soda en Arla Jörd Haverdrink

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo populair geworden, kan dat ook met voedingsadvies?'

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo...

Krijgt Personalized Nutrition (PN) een boost door de recente ontwikkelingen in Artificial Intelligence? 3 startups actief in PN en een expert...