Trending in 2020: Bioprotectie gaat strijd met voedselverspilling aan

Chr. Hansen ziet verschillende trends in de voedingsmiddelenindustrie. “De ontwikkelingen die wij zien, liggen in de driehoek natuurlijk, gezond en duurzaam”, zegt Tom van Zeeburg. “Voeding moet het liefst van natuurlijke of plantaardige oorsprong zijn. Daarnaast wil de consument dat voeding bijdraagt aan een goede gezondheid, en voeding moet ook vooral duurzaam geproduceerd zijn.”

Chr. Hansen heeft in zijn schatkamer maar liefst 30.000 bacteriestammen waarvan de functionaliteiten voornamelijk toegepast worden in de voedingsmiddelenindustrie. Voor nieuwe vragen uit de markt kunnen de onderzoekers van het Deense bedrijf een selectie maken uit deze bibliotheek van bacteriestammen om testen mee te doen.

Tom van Zeeburg, Area Sales Manager Dairy bij Chr. Hansen legt uit: “Door combinaties van bacteriestammen te maken, komen we tot een selectie die het bijvoorbeeld mogelijk maakt dat gesneden sla een paar dagen langer in het schap van de supermarkt kan liggen. In dit geval wordt gebruik gemaakt van bioprotectie. Daarbij wordt, door de toevoeging van een specifieke combinatie van bacteriën, andere bacteriegroei geremd, waardoor minder melkzuur geproduceerd wordt. Dit komt de houdbaarheid ten goede en gaat voedselverspilling tegen. Dat biedt kansen voor de markt. Met bioprotectie speel je ook in op de vraag naar natuurlijke producten en kunnen de etiketten van levensmiddelen schoner worden, omdat E-nummers vervangen worden door bacterieculturen.”

Voedselverspilling

Een andere belangrijke trend in de gehele voedselketen is duurzaamheid. Van Zeeburg vertelt dat er de afgelopen jaren op dat gebied grote stappen gezet zijn: “Voedselverspilling komt voor in de hele keten. Onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat 17 procent van alle yoghurt in Europa verspild of weggegooid wordt. Van deze verspilling is 80 procent aan houdbaarheid gerelateerd. Denk aan de fabriek waar voorraden te lang staan, aan supermarkten waar niet alle producten verkocht worden en de koelkast thuis bij de consument waar pakken of resten yoghurt weggegooid worden zodra de houdbaarheidsdatum verstrijkt. Door inzet van bioprotectie kan de houdbaarheid van yoghurt tot twee weken verlengd worden. Dit kan zorgen voor 30 procent minder verspilling.”

‘17 procent van alle yoghurt in Europa wordt weggegooid’

Tom van Zeeburg, Area Sales Manager Dairy bij Chr. Hansen

Veganistische producten

De vraag naar verantwoorde maar vooral ook plantaardige producten heeft ook geleid tot een enorme uitbreiding van het aanbod van veganistische producten. Van Zeeburg: “Wij begeleiden producenten van traditionele voedingsmiddelen bij het zoeken naar alternatieven, om zo tot bijvoorbeeld een plantaardige yoghurt te komen die ook een goede textuur en smaak heeft. Een deel van onze bacteriestammen zijn volledig plantaardig en kunnen toegepast worden in nog veel meer veganistische producten.”

Duurzaamheid

Bioprotectie kan ook bijdragen aan plasticreductie. Van Zeeburg verduidelijkt: “Door kant-en-klare salades op een natuurlijke manier te beschermen, ontstaan er mogelijkheden dat losse ingrediënten niet meer in plastic verpakt hoeven te worden. “Met onze oplossingen dragen wij bij aan natuurlijke voeding en leveren we een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van veganistische producten. Door bacteriën gefermenteerde producten worden daarnaast steeds meer als gezonde voeding gezien. Tot slot is duurzaamheid ons op het lijf geschreven. Niet voor niets zijn we in 2019 uitgeroepen tot het duurzaamste beursgenoteerde bedrijf ter wereld.” •