Complexere markt vraagt om meer digitalisatie

De ontwikkelingen in de markt gaan snel. De enige manier om dit bij te houden is: digitaliseren. Zo kan een voedingsmiddelenbedrijf de time-to-market verkorten en de efficiëntie verbeteren waardoor het klaar is voor de productie van de toekomst.
Delen:

De consumentenvraag verandert, de regelgeving neemt toe, toeleveringsketens worden complexer en concurrenten bewegen sneller dan ooit. Tegelijkertijd is het belangrijk dat de kwaliteit van de producten hoog blijft. En consumenten willen producten die perfect bij hen passen, of het nu gaat om glutenvrij, suikerarm of een aangepaste smaak.

Alles bij elkaar zullen er de komende vijf jaar meer veranderingen zijn dan de afgelopen vijftig jaar. Dit is alleen maar bij te houden met digitalisering.

Productielijn

Digitalisatie beperkt zich niet alleen tot de productielijn. Digitalisatie heeft betrekking op alle facetten van het productieproces. Van productontwikkeling, via productie tot aan de marktintroductie en het gebruik aan toe. Als dezelfde informatie steeds opnieuw wordt ingevoerd, vergroot dat de kans op fouten. Door gebruik te maken van een gedigitaliseerd proces hoeft de informatie slechts één keer ingevoerd te worden. Deze data kan vervolgens in elke fase van het proces gebruikt worden. Van de productontwikkeling tot aan het berekenen van de voedingswaardedeclaratie.

Deze traceerbaarheid is van cruciaal belang om producten consistent te houden, een hoge kwaliteit te leveren, te voldoen aan de voorschriften en terugroepacties te voorkomen. Alles digitaal beheren bespaart tijd en geld.

Bovendien willen consumenten steeds nieuwere, interessante producten. Ze vragen gedetailleerde informatie over wat ze kopen, waar het vandaan komt en hoe het is verwerkt. Ze willen zelfs weten of een fruitsnack gemaakt wordt van hele appels, appelpuree of gevriesdroogd appelpoeder. En terwijl ze nu zoeken naar alternatieven voor suiker, maken ze zich morgen misschien zorgen over een kunstmatige zoetstof. Ze willen nu de aangepaste producten van morgen. Of het nu gaat om een nieuwe smaak van een oude favoriet, een caloriearme of allergeenvrije optie of een gepersonaliseerde verpakking.

Het combineren van verschillende frisdrankaroma’s in een telefoon-app, 3D-geprinte chocoladesouvenirs uit je vakantieland of een pak koekjes met je naam en ontwerp erop zijn nu misschien nog nieuwigheden. Maar ze zijn ook een teken van de trend naar meer differentiatie in de toekomst.

Digital twin

Om aan deze marktvraag te voldoen, moeten voedingsmiddelenbedrijven meerdere varianten ontwikkelen. Hiervoor is meer differentiatie in het productieproces nodig. Digitalisatie is dé manier om hiermee om te gaan. Door een ‘digital twin’ te maken voor nieuwe producten en de processen die u gebruikt om ze te produceren, kunt u productprestaties ontwerpen en simuleren. Zo zorgt u ervoor dat elke nieuwe variant voldoet aan de voorschriften en marktbehoeften voordat u er zelfs een prototype van maakt op labschaal. Zo kunt u snel opschalen.

Door een digitale tweedeling te maken voor nieuwe producten, kunt u productprestaties ontwerpen en simuleren

Het digitale beheer zorgt ervoor dat uw product in de productie op grote schaal overeen komt met wat u heeft ontworpen. Het geeft bovendien inzicht in welke ingrediënten, uit welke bron, terecht komen in een product dat naar een specifieke klant verzonden wordt.

Een andere trend is dat de prijs van grondstoffen stijgt, net als het aantal regionale en wereldwijde regels. De Europese Unie stelt bijvoorbeeld meer regels om de transparantie voor de consument te vergroten. Voedingsmiddelenbedrijven moeten deze regels in toenemende mate toepassen op hun processen. Zo moeten zij onder andere het beheer en labelen van ingrediënten inregelen voor een steeds grotere verscheidenheid aan producten en recepten. Op papier gebaseerde processen kunnen deze schaal en complexiteit eenvoudigweg niet aan. Hoe groter het productportfolio, het aantal varianten en de complexiteit van de regelgeving in verschillende landen, hoe meer digitalisatie kan helpen. Daarom is het belangrijk om die eerste stap te zetten om u voor te bereiden op de toekomst. Die toekomst, dat zijn de ingrediënten die gevolgd worden. Van het veld en de boerderij naar de fabriek tot op het bord van de consument. En dit alles met een constante hoge kwaliteit.

Melk, bier of wijn

Door sensoren en automatisering te gebruiken bij de ontvangst van melk en de gisting van kaas, kan de productietijd gehalveerd worden, zonder in te boeten op de kwaliteit. Door de inzet van geavanceerde data-analyse voor kelders en gistingstanks krijgen brouwers meer inzicht in en een betere controle over de temperatuur. Zo komen ze exact te weten wanneer het bier klaar is en kunnen ze de tanks eerder reinigen. Hierdoor houden ze meer tijd over om te experimenteren met bierrecepten en kunnen ze meer varianten brouwen zonder dat ze daar meer apparatuur voor hoeven te kopen.

Het registreren van de pesticideniveaus in de wijngaard en het verzenden van waarschuwingen als de temperatuur in een gistend vat wijn te hoog of te laag is, houdt de kosten van wijn laag en de kwaliteit hoog. Dit soort geavanceerde monitoring en automatisering is vandaag misschien een uitzondering. Maar kunt u erop rekenen dat uw concurrenten die investering niet doen? Om te profiteren van deze flexibiliteit, de constante kwaliteit en de lage kosten, is het tijd om een digitalisatiestrategie te implementeren, zodat u vandaag klaar bent voor de ontwikkelingen van morgen.

Dit artikel is gesponsord door Siemens.

Dit vind je misschien ook interessant