Claims op verpakkingen - zorg dat je dossier klopt

Claims op verpakkingen - zorg dat je dossier klopt

In de huidige gezondheidsbewuste samenleving zijn consumenten steeds meer geïnteresseerd in de voedingswaarde van het voedsel dat ze eten. Als gevolg hiervan is voedseletikettering een sleutelfactor geworden in de aankoopbeslissingen van veel consumenten. Retailers hebben op deze vraag gereageerd door claims op voedseletiketten te gebruiken die de voedingswaarde van hun producten promoten. Misbruik van deze claims kan echter ernstige gevolgen hebben voor zowel de retailer als de consument.

Henriëtte Grooten.
Henriëtte Grooten.

“Om te beginnen is het goed om onderscheid te maken tussen twee soorten claims die op voedseletiketten kunnen worden gedaan: gezondheidsclaims en voedingsclaims”, zegt Henriëtte Grooten, Manager Product Compliance bij Eurofins Food Safety Solutions. “Gezondheidsclaims beschrijven een relatie tussen een levensmiddel of nutriënt en een ziekte of gezondheidstoestand. Voedingsclaims beschrijven de hoeveelheid van een voedingsstof of voedingssubstantie in een levensmiddel. Voorbeelden van voedingsclaims zijn 'vetarm', 'vezelrijk' en 'gereduceerd suikergehalte'.”

Wettelijk geregeld

Het gebruik van claims op voedseletiketten is wettelijk geregeld in onder meer EU-verordeningen 1169/2011 en 1924/2006. Retailers moeten deze voorschriften naleven en ervoor zorgen dat hun beweringen waarheidsgetrouw en niet misleidend zijn. “Een onterechte claim leidt meestal niet direct tot grote publieke ophef. Dat is wel het geval bij bijvoorbeeld een foute allergenenvermelding. Daarop volgen meteen de nodige publicaties en recalls. Een verkeerde gezondheidsclaim op een etiket zal echter niet snel in de krant komen en de NVWA biedt meestal wel ruimte om deze te corrigeren.”

Het is voor retailers zaak hun dossiers omtrent claims echt goed op orde te hebben”

Op orde

Toch kunnen ook foutieve claims leiden tot juridische stappen, boetes en schade aan de reputatie van de detailhandelaar. Zo legde de NVWA in 2022 nog een boete van € 73.000 op aan een online drogist voor het verkopen van  levensmiddelen met niet toegestane gezondheidsclaims. “Daarom is het voor retailers zaak hun dossiers omtrent claims echt goed op orde te hebben.”

Gevolgen voor de gezondheid

Misbruik van claims op voedseletiketten kan ook gevolgen hebben voor de gezondheid van de consument. Als een detailhandelaar bijvoorbeeld beweert dat een product ‘vetarm’ is terwijl het eigenlijk veel calorieën bevat, kunnen consumenten worden misleid door te denken dat het product gezonder is dan het in werkelijkheid is. Dit kan leiden tot overconsumptie en mogelijke gezondheidsproblemen. Of denk aan de claim ‘natrium-arm’ of ‘natrium-vrij’. Wanneer een dergelijke claim onterecht gevoerd wordt, kan consumptie van het betreffende product zeer schadelijk zijn voor nierpatiënten.

Misleiding

Maar er zijn meer vormen van misleiding. Er wordt tegenwoordig kwistig gestrooid met termen als ‘glutenvrij’, ‘lactosevrij’ of ‘vetarm’. Er zijn natuurlijk producten waarop deze claims belangrijk zijn, denk maar aan glutenvrij brood voor mensen met een glutenallergie. “Maar ‘vetarm’ op bijvoorbeeld cola zetten is ook een vorm van misleiding”, verduidelijkt Grooten. “Alle frisdrank is vetarm, maar deze claim kan de consument wel op het verkeerde been zetten. Ook dat is geregeld in Verordening 1169/2011: je mag producten geen eigenschappen toedichten die generiek zijn voor de gehele productgroep.”

In woord en beeld

“Voor het maken van claims zijn vaste bewoordingen vastgesteld die gebruikt mogen worden. Maar ook het beeld op etiketten moet zorgvuldig overwogen worden, bijvoorbeeld als het gaat om de herkomst van een product. Een Hollandse vlag suggereert dat een product uit Nederland afkomstig is. Dan moet dat ook wel zo zijn. De Zwitserse Matterhorn moest onlangs nog van de verpakkingen van de Toblerone-chocolade verdwijnen, omdat deze niet meer een volledig Zwitsers product is.”

Grooten besluit: “Het is natuurlijk verleidelijk een claim op jouw product te zetten als unique selling point. Het voeren van een claim is niet verplicht, maar gebruik je er één, dan moet deze natuurlijk wel voldoen aan de richtlijnen. Dus zorg ervoor dat je een claim altijd kunt onderbouwen met de juiste analyses en dat je dossiers kloppen, zodat de claim echt iets toevoegt aan het imago van je product en je eerlijke informatie aan de consument verstrekt. Wij helpen hierbij door jouw claims te checken voordat het product op de markt komt. Daarnaast kan ook altijd een check gedaan worden op het bestaande assortiment."

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking metEurofins Food, Feed, Water Nederland/Benelux.

Onderdeel van de collectie

Claims

Consumenten worden dagelijks blootgesteld aan talloze claims op de verpakkingen van voedingsmiddelen. Deze claims kunnen helpen bij het maken van gezonde en duurzame keuzes, maar voor producenten het is belangrijk om te weten welke claims wel en niet zijn toegestaan. In deze collectie gaan we in op de wetgeving en het toezicht met betrekking tot gezondheidsclaims, voedingsclaims en duurzaamheidsclaims op levensmiddelen. Mis je iets in deze collectie of kun je iets toevoegen, laat het de redactie van VMT weten via redactie.vmt@vmnmedia.nl

Gezondheidsvoordelen of gezondheidsclaims voor botanicals toegestaan? Het Europese Hof buigt zich hierover

Gezondheidsvoordelen of gezondheidsclaims voor botanicals toegestaan? Het Europese Hof buigt zich hierover

De hoogste Duitse rechter, het Bundesgerichtshof, heeft het Europese Hof van Justitie deze zomer gevraagd uitleg te geven over het gebruik van 'on hold'- claims voor zogenoemde 'botanicals'. De vraag is of voor deze substanties reclame gemaakt mag worden met gezondheidsclaims of algemene gezondheidsvoordelen, zolang de beoordeling door EFSA nog niet is voltooid en de Europese Commissie nog geen definitieve beslissing heeft genomen over de toelating van de claim.

Goede onderbouwing gezondheidsclaims noodzakelijk: deze claims zijn afgekeurd

Goede onderbouwing gezondheidsclaims noodzakelijk: deze claims zijn afgekeurd

Gezondheidsclaims worden streng gereguleerd in de Europese Unie. Een nieuwe gezondheidsclaim mag niet zomaar gebruikt worden voordat deze is goedgekeurd. Hiervoor moet onder andere bewijsmateriaal worden aangeleverd. Recent zijn er een aantal ingediende gezondheidsclaims afgekeurd. Waarom zijn deze gezondheidsclaims afgekeurd?

Pro- en prebiotica: gezondheidsclaim of niet?

Pro- en prebiotica: gezondheidsclaim of niet?

De aandacht van de consument voor pro- en prebiotica is al meerdere jaren hoog. Consumenten zoeken niet alleen naar producten met pro- en prebiotica, ook zoeken ze naar informatie over de werking van deze ingrediënten. Helaas mag een fabrikant hier niets over vertellen, omdat de woorden pro- en prebiotica in Europa niet geautoriseerde gezondheidsclaims zijn. In dit artikel meer over pro- en prebiotica en de claims verordening.

De NVWA ziet het kopje 'spieren en gewrichten' op een website als gezondheidsclaim

NVWA: 'Zoekfunctie 'Spieren & Gewrichten' op website is een gezondheidsclaim'

Een onderneming met een webshop voor onder andere voedingssupplementen, kreeg een boete opgelegd voor het gebruik van niet-goedgekeurde gezondheidsclaims. Het ging hier om het gebruik van bepaalde zoekfuncties op de website in combinatie met een productomschrijving. Dit impliceerde een verband tussen bepaalde bestanddelen van het levensmiddel en de gezondheid.

Beeld: Shutterstock

Geneesmiddel of voedingssupplement? Rechtbank Gelderland doet...

Geneesmiddelen en voedingssupplementen zien er vaak hetzelfde uit. Beide producten zijn in voorgedoseerde vorm op de markt en zijn beschikbaar als...

Foto: Eurofins

Pesticidecocktails: zo ga je er in de praktijk mee om

Sinds jaar en dag maken landbouwers gebruik van gewasbeschermingsmiddelen om schade aan gewassen te beperken. Wet- en regelgeving schrijven voor...

Geen keurmerk maar kleurmerk: smakelijk maar moeilijk, blijkt uit deze drie zaken

Geen keurmerk maar kleurmerk: smakelijk maar moeilijk, blijkt uit...

Bij een merk voor levensmiddelen denken de meeste mensen aan logo's en namen, zoals Coca-Cola. Maar het is ook mogelijk om specifieke kleuren te...

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om?

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving...

Wetgeving is duidelijk, maar een productontwikkelaar/marketeer kan het op verschillende manieren uitleggen. En al voldoe je met een nieuw product aan...

Beeld: Shutterstock

Wetgeving verschilt in Europese lidstaten: zo werkt wederzijdse...

Eén van de uitdagingen bij het exporteren naar andere landen is de verplichting om aan de daar geldende lokale wetgeving te voldoen. Met name op het...

Beeld: PepsiCo

Ervaring QA'er: 'Er moet vaak eerst iets fout gaan voor er wetgeving...

VISIE OP WETGEVING - Voor QA'ers is het belangrijk om up-to-date te blijven op gebied van wet- en regelgeving. Het aantal wetten neemt alleen maar...

Beeld: Shutterstock

Europese Commissie: 'Land van oorsprong moet duidelijker op...

Vanaf 1 januari 2025 moet het land van oorsprong duidelijker zichtbaar zijn op verpakkingen van groenten en fruit. Ook op verpakkingen van gesneden...

Beeld: Shutterstock

Wetgeving voor allergenen in voedselcontactmaterialen? Dit is de...

Kruisbesmetting via grondstoffen en processen leidt vaak tot lastige kwesties voor producenten. Recent zette de Coeliakievereniging een nieuw...