Keesmakers wil gezondere productintroducties in supermarktschap en start Fitter Food Collective

Keesmakers wil gezondere productintroducties in supermarktschap en start Fitter Food Collective
Volgens Keesmakers past 85% van het supermarktaanbod niet in de Schijf van Vijf

Keesmakers begint een nieuwe distributietak: Fitter Food Collective. De bedoeling is om gezondere producten bij de retail, foodservice en speciaalzaak op het schap te krijgen. Nederlandse producenten kunnen zich hierbij aansluiten.

Van Nationaal Preventie Akkoord tot Nutriscore: gezonde voeding staat in de schijnwerpers. Tegelijk past ruim 85% van het aanbod in de supermarkt niet in de Schijf van Vijf, vinden de makers van het kaasalternatief Kees. Keesmakers start daarom het Fitter Food Collective en introduceert naar eigen zeggen 'verrassend gezond eten in de schappen'.

Meer gezonde merken in het schap

Al 12 jaar is Kees op de Nederlandse markt actief. Deze ervaring met het in de markt zetten van een complexe gezondheidsboodschap wil Keesmakers gebruiken om andere gezonde merken te helpen.

Marc van Wanroij, de oprichter van
Keesmakers en Fitter Food Collective

Dit doen ze als Fitter Food Collective: een nieuwe distributeur die volledig inzet op gezond eten. Dit collectief haalt maaltijden, ingrediënten en snacks van over de hele wereld naar Nederland. Ook Nederlandse producenten kunnen zich aansluiten om hun gezonde product bij de retail, foodservice en speciaalzaak binnen te krijgen.

Gezonde productintroducties

De nood aan gezonde producten is hoog, vindt Marc van Wanroij, de oprichter van Keesmakers en Fitter Food Collective. 'Het merendeel van de consumenten wil gezond eten. De meeste retailers willen ook een goed assortiment, maar het aanbod blijft al jaren veel te beperkt.'

We werken met diëtisten en goede doelen zoals de Nierstichting, zo beoordelen we samen welke producten vernieuwend en gezond zijn. Daarna brengen we dit eten naar de supermarkt”

Fitter Food Collective wil het aandeel gezonde introducties in de retail en foodservice vergroten. Daarom werkt deze distribiteur enkel met goede voeding. 'We willen gezond eten makkelijk maken. Een dampend bord vol goede kost, zonder overdaad aan vet, suiker en zout. We werken met diëtisten en goede doelen zoals de Nierstichting, zo beoordelen we samen welke producten vernieuwend en gezond zijn. Daarna brengen we dit eten naar de supermarkt', aldus van Wanroij.

Het startassortiment van Fitter Food Collective
bestaat onder meer uit twee soorten haverrijst

Breed assortiment

Het startassortiment bestaat, naast Kees, uit twee soorten haverrijst: een innovatie uit Scandinavië. Haverrijst bevat 67% meer eiwitten, 7,5 keer meer voedingsvezels en 26% minder koolhydraten dan traditionele witte rijst. Onder het internationale merk Willja wordt deze ‘Oat Rice’ exclusief bij de Jumbo geïntroduceerd.

Annemiek Jorritsma (1974) is freelance redacteur voor VMT. Zij richt zich op de programmacoördinatie van het jaarlijkse Food Safety Event en is sinds februari 2024 als hoofdredacteur ad interim verantwoordelijk voor de tweewekelijkse Thema Update Voedselveiligheid.
Zij voert haar werk als zelfstandige uit onder de naam Grip op Content.

Foto: Shutterstock

Veiliger voedsel dankzij innovatieve detectiechip

Onderzoekers hebben een microchip ontwikkeld die snel en effectief door voedsel overgedragen ziekteverwekkers detecteert. Deze innovatie belooft de...

Productinnovaties juni en juli: Macadamia olie, Wilhelmina's frisse producten en Chewy Oat Bars

Productinnovaties juni en juli: Macadamia olie, Wilhelmina's frisse...

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van juni en juli: macadamia olie, Wilhelmina's frisse producten, Chewy...

Startup wil met supplementen allergieën voorkomen: 'Meer plantaardig kan alleen met minder voedselallergieën'  

Startup wil met supplementen allergieën voorkomen: 'Meer plantaardig...

STARTUP BELICHT - Ongeveer 3% van de wereldbevolking heeft volgens TNO een voedselallergie. Startup Vini Mini wil deze voedselallergieën op jonge...

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo populair geworden, kan dat ook met voedingsadvies?'

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo...

Krijgt Personalized Nutrition (PN) een boost door de recente ontwikkelingen in Artificial Intelligence? 3 startups actief in PN en een expert...

'Nutri-Score goedbedoeld, maar houdt wereld ultrabewerkte voeding in stand'

'Nutri-Score goedbedoeld, maar houdt wereld ultrabewerkte voeding in...

TastyBasics maakt producten met minder bewerkte ingrediënten, voorsorterend op een toekomst waar een gevarieerd minder bewerkt eetpatroon de...

Zo denken Amerikanen over ultrabewerkte voeding: 5 inzichten

Zo denken Amerikanen over ultrabewerkte voeding: 5 inzichten

Ook in de Verenigde Staten is ultraprocessed een populair onderwerp. Innova Market Insights deed consumentenonderzoek en kwam tot 5 inzichten. Bij de...

Food Future Event 2024 over duurzame en gezonde productontwikkeling: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Phycom en Riedel

Food Future Event 2024 over duurzame en gezonde productontwikkeling:...

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en...

Herformulering is niet genoeg: 6 drempels bij de ontwikkeling van gezonde voedingsassortiment

Herformulering is niet genoeg: 6 drempels bij de ontwikkeling van...

Wat is echt nodig om een gezonder voedingsassortiment te ontwikkelen? Volgens het Food&Health Team van Foodvalley is meer nodig dan alleen...