Keesmakers wil gezondere productintroducties in supermarktschap en start Fitter Food Collective

Keesmakers wil gezondere productintroducties in supermarktschap en start Fitter Food Collective
Volgens Keesmakers past 85% van het supermarktaanbod niet in de Schijf van Vijf

Keesmakers begint een nieuwe distributietak: Fitter Food Collective. De bedoeling is om gezondere producten bij de retail, foodservice en speciaalzaak op het schap te krijgen. Nederlandse producenten kunnen zich hierbij aansluiten.

Van Nationaal Preventie Akkoord tot Nutriscore: gezonde voeding staat in de schijnwerpers. Tegelijk past ruim 85% van het aanbod in de supermarkt niet in de Schijf van Vijf, vinden de makers van het kaasalternatief Kees. Keesmakers start daarom het Fitter Food Collective en introduceert naar eigen zeggen 'verrassend gezond eten in de schappen'.

Meer gezonde merken in het schap

Al 12 jaar is Kees op de Nederlandse markt actief. Deze ervaring met het in de markt zetten van een complexe gezondheidsboodschap wil Keesmakers gebruiken om andere gezonde merken te helpen.

Marc van Wanroij, de oprichter van
Keesmakers en Fitter Food Collective

Dit doen ze als Fitter Food Collective: een nieuwe distributeur die volledig inzet op gezond eten. Dit collectief haalt maaltijden, ingrediënten en snacks van over de hele wereld naar Nederland. Ook Nederlandse producenten kunnen zich aansluiten om hun gezonde product bij de retail, foodservice en speciaalzaak binnen te krijgen.

Gezonde productintroducties

De nood aan gezonde producten is hoog, vindt Marc van Wanroij, de oprichter van Keesmakers en Fitter Food Collective. 'Het merendeel van de consumenten wil gezond eten. De meeste retailers willen ook een goed assortiment, maar het aanbod blijft al jaren veel te beperkt.'

We werken met diëtisten en goede doelen zoals de Nierstichting, zo beoordelen we samen welke producten vernieuwend en gezond zijn. Daarna brengen we dit eten naar de supermarkt”

Fitter Food Collective wil het aandeel gezonde introducties in de retail en foodservice vergroten. Daarom werkt deze distribiteur enkel met goede voeding. 'We willen gezond eten makkelijk maken. Een dampend bord vol goede kost, zonder overdaad aan vet, suiker en zout. We werken met diëtisten en goede doelen zoals de Nierstichting, zo beoordelen we samen welke producten vernieuwend en gezond zijn. Daarna brengen we dit eten naar de supermarkt', aldus van Wanroij.

Het startassortiment van Fitter Food Collective
bestaat onder meer uit twee soorten haverrijst

Breed assortiment

Het startassortiment bestaat, naast Kees, uit twee soorten haverrijst: een innovatie uit Scandinavië. Haverrijst bevat 67% meer eiwitten, 7,5 keer meer voedingsvezels en 26% minder koolhydraten dan traditionele witte rijst. Onder het internationale merk Willja wordt deze ‘Oat Rice’ exclusief bij de Jumbo geïntroduceerd.

Annemiek Jorritsma

Annemiek Jorritsma

Annemiek Jorritsma (1974) is freelance redacteur voor VMT. Zij richt zich op de programmacoördinatie van het jaarlijkse Food Safety Event en is sinds februari 2024 als hoofdredacteur ad interim verantwoordelijk voor de tweewekelijkse Thema Update Voedselveiligheid.
Zij voert haar werk als zelfstandige uit onder de naam Grip op Content.

Beeld: HAK

Productinnovaties februari: Biologische teelt HAK

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van februari: Biologische teelt HAK en speciaal bier met laag...

Foto: TOP

TOP ontwikkelt plantaardige vervanger voor ei

Technologiebedrijf TOP heeft een volledig plantaardige vervanger voor vloeibaar heelei geïntroduceerd. Het bedrijf heeft het product al op kleine...

Foto: InterSicop

Puratos voorspelt nieuwe golf aan plantaardige en technologische...

De brood- en banketbakkerij en chocolade-producenten gaan een revolutionaire ommekeer tegemoet. Puratos ziet een steeds belangrijkere opkomst van...

Wat kan een productontwikkelaar met miso? 'Het is een productieproces voor hartige smaken'

Wat kan een productontwikkelaar met miso? 'Het is een productieproces...

Voor de consument is miso een Japans soepje, voor de topchef een krachtige smaakmaker. Maar wat is de potentie van de umamibom voor de...

Albert Heijn breidt plantaardig assortiment Terra uit

Albert Heijn breidt plantaardig assortiment Terra uit

Supermarktketen Albert Heijn breidt het plantaardig assortiment Terra met 25%. De lijn bestaat nu uit 250 producten. Vier volledig plantaardige...

Beeld: Seaweed Food Solutions

Van hamburger tot brownie: scale-up maakt zeewier blends voor zoet en...

STARTUP BELICHT - Scale-up Seaweed Food Solutions maakt zeewier blends voor verschillende doeleinden in de voedingsindustrie. De blends kunnen...

Young R&D: 'Op welk moment betrek je sales bij de ontwikkeling van een nieuw product?'

Young R&D: 'Op welk moment betrek je sales bij de ontwikkeling van...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Verstegen over Kneed&klaar: 'We proberen geen vlees na te maken, maar denken vanuit kruiden en specerijen'

Verstegen over Kneed&klaar: 'We proberen geen vlees na te maken, maar...

De kruiden- en specerijenproducent Verstegen komt op de markt met een droge mix bestaande uit kruiden, specerijen en een plantaardig eiwit. De...