Keesmakers wil gezondere productintroducties in supermarktschap en start Fitter Food Collective

Keesmakers wil gezondere productintroducties in supermarktschap en start Fitter Food Collective
Volgens Keesmakers past 85% van het supermarktaanbod niet in de Schijf van Vijf

Keesmakers begint een nieuwe distributietak: Fitter Food Collective. De bedoeling is om gezondere producten bij de retail, foodservice en speciaalzaak op het schap te krijgen. Nederlandse producenten kunnen zich hierbij aansluiten.

Van Nationaal Preventie Akkoord tot Nutriscore: gezonde voeding staat in de schijnwerpers. Tegelijk past ruim 85% van het aanbod in de supermarkt niet in de Schijf van Vijf, vinden de makers van het kaasalternatief Kees. Keesmakers start daarom het Fitter Food Collective en introduceert naar eigen zeggen 'verrassend gezond eten in de schappen'.

Meer gezonde merken in het schap

Al 12 jaar is Kees op de Nederlandse markt actief. Deze ervaring met het in de markt zetten van een complexe gezondheidsboodschap wil Keesmakers gebruiken om andere gezonde merken te helpen.

Marc van Wanroij, de oprichter van
Keesmakers en Fitter Food Collective

Dit doen ze als Fitter Food Collective: een nieuwe distributeur die volledig inzet op gezond eten. Dit collectief haalt maaltijden, ingrediënten en snacks van over de hele wereld naar Nederland. Ook Nederlandse producenten kunnen zich aansluiten om hun gezonde product bij de retail, foodservice en speciaalzaak binnen te krijgen.

Gezonde productintroducties

De nood aan gezonde producten is hoog, vindt Marc van Wanroij, de oprichter van Keesmakers en Fitter Food Collective. 'Het merendeel van de consumenten wil gezond eten. De meeste retailers willen ook een goed assortiment, maar het aanbod blijft al jaren veel te beperkt.'

We werken met diëtisten en goede doelen zoals de Nierstichting, zo beoordelen we samen welke producten vernieuwend en gezond zijn. Daarna brengen we dit eten naar de supermarkt”

Fitter Food Collective wil het aandeel gezonde introducties in de retail en foodservice vergroten. Daarom werkt deze distribiteur enkel met goede voeding. 'We willen gezond eten makkelijk maken. Een dampend bord vol goede kost, zonder overdaad aan vet, suiker en zout. We werken met diëtisten en goede doelen zoals de Nierstichting, zo beoordelen we samen welke producten vernieuwend en gezond zijn. Daarna brengen we dit eten naar de supermarkt', aldus van Wanroij.

Het startassortiment van Fitter Food Collective
bestaat onder meer uit twee soorten haverrijst

Breed assortiment

Het startassortiment bestaat, naast Kees, uit twee soorten haverrijst: een innovatie uit Scandinavië. Haverrijst bevat 67% meer eiwitten, 7,5 keer meer voedingsvezels en 26% minder koolhydraten dan traditionele witte rijst. Onder het internationale merk Willja wordt deze ‘Oat Rice’ exclusief bij de Jumbo geïntroduceerd.

Annemiek Jorritsma (1974) is freelance redacteur voor VMT. Zij richt zich op de programmacoördinatie van het jaarlijkse Food Safety Event en is sinds februari 2024 als hoofdredacteur ad interim verantwoordelijk voor de tweewekelijkse Thema Update Voedselveiligheid.
Zij voert haar werk als zelfstandige uit onder de naam Grip op Content.

Cargill zet vol in op fermentatie

Cargill's antwoord op vraag naar minder ultraprocessed is...

Niels Boetje, leider van Cargill Nederland vertelt aan VMT dat de multinational inzet op fermentatie als antwoord op de consumentenvraag naar...

Gebakken lucht of eiwitwonder? Finnen bouwen fabriek voor microben die hard gaan op CO₂, H₂ en O₂

Gebakken lucht of eiwitwonder? Finnen bouwen fabriek voor microben...

Het Finse Solar Foods heeft de start aangekondigd van een eerste commerciële fabriek voor de productie van het eiwit Solein®. Dit eiwit, afkomstig...

Plantaardig versus zuivel: deze plantaardige variatie op melk is een goed alternatief voor halfvolle melk (podcast)

Plantaardig versus zuivel: deze plantaardige variatie op melk is een...

Hoe vergelijk je de verschillende plantaardige alternatieven op melk zoals soja, haver en amandel met halfvolle melk? Onderzoeker Peter de Jong...

Beeld: Rival Foods

Rival Foods opent nieuwe productielocatie om productie plantaardige...

Rival Foods opent deze zomer een nieuwe productielocatie. Met de nieuwe locatie is het volgens de producent mogelijk om de distributie van de...

Beeld: Shutterstock

Sneller en duurzamer eiwitten te ontwikkelen: 'De kans is groot dat...

Cradle biedt bedrijven een softwareplatform waarmee ze sneller eiwitten kunnen ontwerpen, enzymen kunnen optimaliseren en fermentatieprocessen kunnen...

Eiwitmeting: zo brengen 6 supermarkten de verkochte dierlijke en plantaardige eiwit in kaart

Eiwitmeting: zo brengen 6 supermarkten de verkochte dierlijke en...

In Nederland is 39,7% van de eiwitten die de consument koopt in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Zo blijkt uit de eerste gezamenlijke...

Productinnovaties maart: FreeBrew craft soda

Productinnovaties maart: FreeBrew craft soda

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van maart: FreeBrew craft soda en Arla Jörd Haverdrink

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo populair geworden, kan dat ook met voedingsadvies?'

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo...

Krijgt Personalized Nutrition (PN) een boost door de recente ontwikkelingen in Artificial Intelligence? 3 startups actief in PN en een expert...