De voedselindustrie verspilt straks geen kruimel meer door dure grondstoffen (podcast)

De voedselindustrie verspilt straks geen kruimel meer door dure grondstoffen (podcast)

Nu de prijzen voor grondstoffen stijgen om verschillende redenen, staat het tegengaan van voedselverspilling hoog op de agenda. Dat was in 2009 - toen de prijzen stegen - ook al zo, zegt voedselverspillingsexpert Toine Timmermans in een podcast met VMT. "Nu komt ook de aandacht voor het klimaat erbij."

Toine Timmermans vertelt in de podcast over de vooruitgang op dit onderwerp.

We spreken over:

  • Het voordeel van een geharmoniseerde Europese definitie voor voedselverspilling
  • De verantwoordelijkheid die supermarkten nemen voor klasse 2 en 3 groente en fruit
  • De rol die voedingsmiddelenbedrijven pakken om voedselverspilling op grote schaal aan te pakken
  • Het negatieve effect van de subsidie op vergisten van hoogwaardig voedsel
  • Nulmetingen van verschillende sectoren zoals brood, zoetwaren en aardappelverwerkers
  • De status van houdbaarheidssensoren en of voedingsmiddelenbedrijven die wel willen
  • De delicate balans tussen voedselverspilling tegengaan en minder verpakkingen gebruiken

Adviezen

Tot slot geeft Timmermans 3 adviezen aan foodbedrijven die aan de slag willen met het tegengaan van voedselverspilling:

1 Het management moet het onderwerp belangrijk vinden en daar concrete doelstellingen op formuleren. Timmermans: “Er komt een nieuwe generatie CEO die niet lang hierover hoeven na te denken.”

2  Zorg dat er binnen je bedrijf een team die ruimte krijgen om ideeën op te halen binnen het bedrijf om voedselverspilling tegen te gaan.

3 Zorg dat doelstellingen verankerd zijn in de KPI’s van alle medewerkers van sales tot productie en logistiek.  

Luister naar de podcast:

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

'Doelen Farm-to-Fork en Green Deal hebben impact op voedselzekerheid'

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn CO2-uitstoot verminderen

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn...

Albert Heijn introduceert half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier...

Joep Rats, NZO: "Er is een verdedigende houding ontstaan, omdat de sector zich aangevallen voelt. Dat is logisch. Maar het is belangrijk om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van tegenover elkaar te staan."

NZO-directeur: 'In een meer plantaardig voedingspatroon hebben we...

De zuivelsector wordt vaak neergezet als 'heel vervuilend' en zou daarom sterk moeten worden teruggedrongen. Dat steekt Joep Rats, nu sinds enkele...

Beeld: Arla Foods Ingredients

Van reststroom tot innovatie: Arla verwerkt wei tot gefermenteerd...

Arla Foods Ingredients lanceert een nieuw product in Latijns Amerika. Het yoghurtdrankje is ontwikkeld op basis van wei-reststromen. Veel bedrijven...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...

Consumenten kopen meer biologisch fruit

Consumenten kopen meer biologisch fruit

25% van de foodomzet komt vanuit producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Volgens de...