Ingrediënten uit upcycling het nieuwe normaal? Alleen bij betere afzetmogelijkheden

Ingrediënten uit upcycling het nieuwe normaal? Alleen bij betere afzetmogelijkheden

Foodvalley lanceert UPCycled4Food initiatief om geupcyclede voedselproducten en -ingrediënten het 'nieuwe normaal' te maken voor onder andere producenten in hun productontwikkeling.

Dit initiatief is ontstaan uit het Position Paper Upcycled Food and Ingredients gepubliceerd door Foodvalley. Bijna 50 partijen en verschillende experts afkomstig uit organisaties rondom de agrifood keten, zoals wetenschap, financiële instanties en marktonderzoeksbureaus, werkten nauw samen aan deze publicatie.

Het document benoemt:

- visies en ambities om reststromen uit de agrifoodketen optimaler benutten

- uitdagingen en kansen in de groeiende markt voor upcycled voedingsmiddelen en -ingrediënten

- ambities voor gewenste acties door verschillende stakeholders voor, zoals overheden, investeerders, retailers, foodservicebedrijven, ingrediënten- en voedingsmiddelenproducenten.

De boodschap? Iedere speler in en rondom de keten moet zich bewust zijn van zijn rol en de rol van andere relevante spelers. Alleen door samen te werken kunnen reststromen binnen de agrifoodketen vele malen impactvoller worden benut.

Betere afzet voor ingrediënten en producten

De eerste stap is het Upcycled4Food initiatief dat zich richt op het verbeteren van de afzetmogelijkheden. Het doel is nieuwe samenwerkingen in de keten tot stand te brengen die resulteren in nieuwe innovatieve voedselproducten en -ingrediënten.

Upcycling op het Food Future Event

Tijdens het Food Future Event op 3 oktober komt het onderwerp van upcycling ook aan bod, want ook productontwikkelaars zijn met dit onderwerp. Deze ingrediënten zijn zeker duurzaam, maar voor succesvolle productontwikkeling vragen foodbedrijven om een constante kwaliteit en een groot volume. Is dat altijd haalbaar? Wat is nodig in de hele keten om deze ingrediënten zo goed mogelijk te gebruiken?

Bas van Wieringen, mede-oprichter Peel Pioneers, Frederik Kampman, Founder & Chief Botanical Officer Lowlander en Stefan Baecke, oprichter Yespers gaan met de zaal in gesprek over de drempels bij grootschalige toepassing van geupcyclede ingrediënten.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Circulaire productie in food? Met deze 6 maatregelen wil het kabinet dit stimuleren

Circulaire productie in food? Met deze 6 maatregelen wil het kabinet...

Hergebruik is de norm. We gebruiken minder of geen nieuwe grondstoffen. Dit zijn twee zaken die het kabinet wil bereiken met het onlangs gepubliceerde Nationale Programma Circulaire Economie. Ze zetten ook in op normering en beprijzing om vrijblijvendheid te verminderen.

Van apps tot bier van ontbijtgranen: voedselverspilling en upcycling in de praktijk

Van apps tot bier van ontbijtgranen: voedselverspilling en upcycling...

Voedselverspilling tegengaan of reststromen hergebruiken - upcycling - is een onderwerp dat de foodindustrie en consument bezighoudt. Hoe spelen foodbedrijven hierop in? Zijn er meer producten met reststromen dan soepen en sauzen? Is Too Good to Go de enige manier op voedselverspilling bij consumenten tegen te gaan? Innova Market Insights geeft inzicht in deze trend. In dit artikel staan een aantal initiatieven op een rij.

Startup fermenteert reststromen tomatensaus, appelsap en bier: 'We kunnen een keur aan reststromen verwerken'

Startup fermenteert reststromen tomatensaus, appelsap en bier: 'We...

De Franse startup Green Spot Technologies toonde op de FiE drie ingrediënten die rijk zijn aan vezels en eiwitten. Het zijn poeders bestaande uit gefermenteerde reststromen van de productie van tomatensaus, appelsap en bier. "We willen met fermentatie de positieve aspecten van de desbetreffende reststroom naar voren halen."

Oprichter en directeur Carlos Cabrera.

Greencovery haalt waardevolle ingrediënten uit zijstromen en wil van...

Greencovery heeft een gloednieuwe technologie ontwikkeld om op een effectieve manier waardevolle ingrediënten uit reststromen te halen. Om de ingrediënten sneller en in grotere volumes op de markt te brengen, heeft de startup uit Wageningen van Brightlands Venture Partners een investering van een half miljoen euro ontvangen. "Ons doel is om upcycling de norm te maken. Zo willen we bedrijven helpen om stappen te zetten richting een circulaire voedselproductie", vertelt oprichter en directeur Carlos Cabrera.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken gaat een nieuw r&d-centrum bouwen in Zoeterwoude. De bierbrouwer investeert 45 miljoen euro in het zogeheten Dr. H.P. Heineken Centre, dat medio 2025 wordt geopend.

Productinnovaties november: pasta grootverpakking

Productinnovaties november: pasta grootverpakking

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november: pasta grootverpakking, stroopwafels met cappucino- en browniesmaak en duurzame soeplijn van 'lelijke groenten'.

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van ingrediënten, plantaardig en van AI

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van...

Wat denken consumenten van AI-ontwikkelde producten? Wat verwachten ze van de plantaardige producten? En welk product blijven ze kopen zelfs als de prijs flink stijgt? Lees meer over de 10 trends voor 2025 van Innova Market Insights.

Onderzoek: PFAS komen opvallend veel voor in vis en zeevruchten

Onderzoek: PFAS komen opvallend veel voor in vis en zeevruchten

Vergeleken met andere voedingsmiddelen, komen PFAS vaak en veel voor vis en zeevruchten. Dat is een van de opvallende conclusies vaneen grootschalige studie, gepubliceerd in npj Science of Food waarin meer dan 150.000 onderzoekspublicaties over PFAS zijn geanalyseerd.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.