Webinar over verduurzaming van Aptean en Rabobank

Webinar over verduurzaming van Aptean en Rabobank

Een hot topic op de agenda van veel bedrijven: Duurzaamheid. Uit onderzoek blijkt dat 87% van de bedrijven vindt dat zij al een aanzienlijke inspanning leveren om duurzamer te worden (2024 Trendrapport voor de Food & Beverage sector). Een enorme stijging ten opzichte van vorig jaar, toen 40% aangaf dat duurzaamheid een prioriteit was. En dat is interessant. Met onder andere de introductie van de CSRD-wetgeving is er nog genoeg werk aan de winkel.

Wat gebeurt er nu in de markt, waar kan digitalisering een toegevoegde waarde leveren en welke volgende stappen kan jouw Food & Beverage bedrijf zetten om duurzamer te worden?

Onder druk

Foodbedrijven staan ​​onder druk om de inspanningen op het gebied van duurzaamheid op te voeren. Meer focus op dit gebied kan enorme opbrengsten opleveren, aangezien duurzame inkoop en praktijken niet alleen beter zijn voor de planeet – ook consumenten geven de voorkeur aan duurzame producten. Logischerwijs dus een belangrijke overweging als het gaat om het ontwikkelen en leveren van jouw producten.

Er zijn talloze manieren waarop je jouw ecologische voetafdruk kunt verkleinen, afval kunt verminderen en kunt aantonen dat jouw bedrijf zich inzet voor duurzaamheid. Als je een missie hebt om je processen en goederen groener te maken is het belangrijk je activiteiten bij elke stap in de supply chain te onderzoeken.

Duurzaamheid bekijken door een commerciële bril

Door duurzaamheid door een commerciële bril te bekijken, kunnen Food & Beverage bedrijven de groei stimuleren en een sterke business case creëren voor investeringen in technologie om risico’s te verminderen, efficiëntie te verbeteren en een concurrentievoordeel te behalen.

Uit onderzoek blijkt dat voedings- en drankenbedrijven die prioriteit geven aan duurzaamheid het afgelopen boekjaar een tot 26% hogere winstgroei zagen dan bedrijven die minder besteedden aan duurzame initiatieven.

Bedrijven die prioriteit geven aan duurzaamheid zagen het afgelopen boekjaar een tot 26% hogere winstgroei”

Het op elkaar afstemmen van milieu initiatieven en strategische bedrijfsdoelstellingen zal Food & Beverage-bedrijven dan ook de kans geven om te investeren in technologieën die duurzame groei stimuleren. Er zijn daarnaast talloze onbenutte mogelijkheden om duurzaam te worden waar merken momenteel minder prioriteit aan geven, zoals hergebruiken, recycling en upcycling, en het verminderen van afval en bederf in de hele supply chain.

Een business case voor duurzaamheidsinitiatieven

Door duurzaamheid en winstgevendheid als twee kanten van dezelfde medaille te benaderen, zal het er ook toe bijdragen de harten te winnen van enerzijds interne stakeholders, gedreven door bedrijfsresultaten, en anderzijds van consumenten die willen kopen van merken die hun ecologische waarden delen.

Ontdek op 13 juni, om 10.30 uur welke kleine stappen je als bedrijf al kunt nemen, en hoe digitalisering kan bijdragen aan een duurzamere toekomst.

Bron

2024 Trendrapport voor de Food & Beverage sector.

Dit artikel is gesponsord door Aptean.

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

'Doelen Farm-to-Fork en Green Deal hebben impact op voedselzekerheid'

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

De Belgische zuivelverwerker Milcobel investeerde 19 miljoen euro in een membraan-installatie die het eiwit filtert uit de weistroom die vrijkomt bij...

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn CO2-uitstoot verminderen

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn...

Albert Heijn introduceert half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier...

Joep Rats, NZO: "Er is een verdedigende houding ontstaan, omdat de sector zich aangevallen voelt. Dat is logisch. Maar het is belangrijk om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van tegenover elkaar te staan."

NZO-directeur: 'In een meer plantaardig voedingspatroon hebben we...

De zuivelsector wordt vaak neergezet als 'heel vervuilend' en zou daarom sterk moeten worden teruggedrongen. Dat steekt Joep Rats, nu sinds enkele...

Beeld: Arla Foods Ingredients

Van reststroom tot innovatie: Arla verwerkt wei tot gefermenteerd...

Arla Foods Ingredients lanceert een nieuw product in Latijns Amerika. Het yoghurtdrankje is ontwikkeld op basis van wei-reststromen. Veel bedrijven...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...