Webinar over verduurzaming van Aptean en Rabobank

Webinar over verduurzaming van Aptean en Rabobank

Een hot topic op de agenda van veel bedrijven: Duurzaamheid. Uit onderzoek blijkt dat 87% van de bedrijven vindt dat zij al een aanzienlijke inspanning leveren om duurzamer te worden (2024 Trendrapport voor de Food & Beverage sector). Een enorme stijging ten opzichte van vorig jaar, toen 40% aangaf dat duurzaamheid een prioriteit was. En dat is interessant. Met onder andere de introductie van de CSRD-wetgeving is er nog genoeg werk aan de winkel.

Wat gebeurt er nu in de markt, waar kan digitalisering een toegevoegde waarde leveren en welke volgende stappen kan jouw Food & Beverage bedrijf zetten om duurzamer te worden?

Onder druk

Foodbedrijven staan ​​onder druk om de inspanningen op het gebied van duurzaamheid op te voeren. Meer focus op dit gebied kan enorme opbrengsten opleveren, aangezien duurzame inkoop en praktijken niet alleen beter zijn voor de planeet – ook consumenten geven de voorkeur aan duurzame producten. Logischerwijs dus een belangrijke overweging als het gaat om het ontwikkelen en leveren van jouw producten.

Er zijn talloze manieren waarop je jouw ecologische voetafdruk kunt verkleinen, afval kunt verminderen en kunt aantonen dat jouw bedrijf zich inzet voor duurzaamheid. Als je een missie hebt om je processen en goederen groener te maken is het belangrijk je activiteiten bij elke stap in de supply chain te onderzoeken.

Duurzaamheid bekijken door een commerciële bril

Door duurzaamheid door een commerciële bril te bekijken, kunnen Food & Beverage bedrijven de groei stimuleren en een sterke business case creëren voor investeringen in technologie om risico’s te verminderen, efficiëntie te verbeteren en een concurrentievoordeel te behalen.

Uit onderzoek blijkt dat voedings- en drankenbedrijven die prioriteit geven aan duurzaamheid het afgelopen boekjaar een tot 26% hogere winstgroei zagen dan bedrijven die minder besteedden aan duurzame initiatieven.

Bedrijven die prioriteit geven aan duurzaamheid zagen het afgelopen boekjaar een tot 26% hogere winstgroei”

Het op elkaar afstemmen van milieu initiatieven en strategische bedrijfsdoelstellingen zal Food & Beverage-bedrijven dan ook de kans geven om te investeren in technologieën die duurzame groei stimuleren. Er zijn daarnaast talloze onbenutte mogelijkheden om duurzaam te worden waar merken momenteel minder prioriteit aan geven, zoals hergebruiken, recycling en upcycling, en het verminderen van afval en bederf in de hele supply chain.

Een business case voor duurzaamheidsinitiatieven

Door duurzaamheid en winstgevendheid als twee kanten van dezelfde medaille te benaderen, zal het er ook toe bijdragen de harten te winnen van enerzijds interne stakeholders, gedreven door bedrijfsresultaten, en anderzijds van consumenten die willen kopen van merken die hun ecologische waarden delen.

Ontdek op 13 juni, om 10.30 uur welke kleine stappen je als bedrijf al kunt nemen, en hoe digitalisering kan bijdragen aan een duurzamere toekomst.

Bron

2024 Trendrapport voor de Food & Beverage sector.

Dit artikel is gesponsord door Aptean.

Nieuw visierapport over digitale en duurzame transformatie

Nieuw visierapport over digitale en duurzame transformatie

De Food & Beverage industrie is continu in beweging om aan de veranderende marktvraag en wet- en regelgeving te voldoen. Bedrijven transformeren dankzij technologische vooruitgang en een groeiende focus op duurzaamheid. Digitalisering speelt een centrale rol in deze transformatie. Van boer tot bord transformeren digitale technologieën de manier waarop we voedsel produceren, distribueren en consumeren.

VMT 4 (2024): Duurzame data

VMT 4 (2024): Duurzame data

Elk foodbedrijf, groot of klein, moet ervoor zorgen dat de data over duurzaamheid in kaart zijn gebracht. In dit themanummer vind je methodes en praktijkcases over dit onderwerp.

Duurzaamheid in kaart brengen? Dit levert een LCA op

Duurzaamheid in kaart brengen? Dit levert een LCA op

Een levenscyclusanalyse (LCA) brengt de milieueffecten van de gehele levenscyclus van een product of proces in kaart, beginnende bij de grondstoffen, productie, distributie, consumptie en tenslotte de afvalverwerking. Dit artikel laat zien welke stappen een foodbedrijf moet doorlopen voor een LCA en lees over de specifieke voordelen en uitdagingen ervan.

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten wat natuurazijn is'

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging buiten Europa. VMT sprak met CEO Patricia Surendonk en duurzaamheidsspecialist Andrea Bolhuis over deze nieuwe stap.

Nederlandse boeren proeven voor het eerst kweekvleesburger Mosa Meat

Nederlandse boeren proeven voor het eerst kweekvleesburger Mosa Meat

Mosa Meat organiseerde voor het eerst een formele proeverij in Nederland. Ze lieten onder andere Nederlandse veehouders de Mosa Burger proeven.

Wijn van tafeldruiven? Rotterdam Urban Winery lanceert circulaire wijn

Wijn van tafeldruiven? Rotterdam Urban Winery lanceert circulaire wijn

Overrijpe druiven belanden vaak in de vergister. "Dat is perfect voor ons", aldus Wouter Bijl, eigenaar van de Rotterdam Urban Winery. De startup...

Supermarkten zetten samen in op duurzame cashewketen aangespoord door wetgeving

Supermarkten zetten samen in op duurzame cashewketen aangespoord door...

Alle CBL-supermarkten gaan samen huismerk cashew-snacknoten duurzaam certificeren. Dat is nodig want de cashewketen is complex en er zijn genoeg...

Milo en Bryce Wrigley van de Alaska Flour Company. (Foto: Alaska Flour Company)

Aan tafel Alaska #3: Hoge kwaliteit gerstproducten van een...

Afgelopen week waarschuwde groentefabrikant HAK er nog voor: door klimaatverandering worden oogsten en daarmee de toevoer voor voedingsproducenten...

Duurzame dilemma's in cacao, koffie en cashew in Ivoorkust: van ontbossing tot een onvoorspelbaar klimaat

Duurzame dilemma's in cacao, koffie en cashew in Ivoorkust: van...

VMT kreeg de mogelijkheid om met Ofi - een van grootste inkopers van grondstoffen zoals cacao - plantages te bezoeken en met boeren te praten over...

Foto: FrieslandCampina

Mars en FrieslandCampina willen samen broeikasgassen verminderen

Mars en FrieslandCampina gaan samenwerken om de uitstoot van broeikasgas te reduceren. Het gaat daarbij om de uitstoot die vrijkomt bij de...

Verpakkingsspecialist Ariane van Mancius en duurzaamheidsexpert Lucy van Keulen

De toekomst van de verpakkingsketen: wanneer wordt plastic afvalberg...

De hele verpakkingsketen verduurzamen is niet makkelijk. Het probleem van verpakkingsafval is te groot en te complex. Verpakkingsspecialist Ariane...

Klimaatverandering houdt groenteverwerker Ardo op alle niveaus bezig: van spinazietekort tot   weerbarstige wetgeving

Klimaatverandering houdt groenteverwerker Ardo op alle niveaus bezig:...

Door het natte voorjaar en de verlate inzaai sorteert de Belgische groenteverwerker Ardo nu al voor op een tekort aan spinazie en erwten....