Bierbrouwer Gulpener krijgt duurzaamheidscertificaat

Bierbrouwer Gulpener krijgt duurzaamheidscertificaat

Bierbrouwer Gulpener heeft de B Corp-certificering voor duurzaamheid verkregen. De Limburgse bierbrouwer vindt dat de B Corp gedachte bij hen past. Zo gebruiken ze lokale gerst en hop.

B Corp is een certificering voor bedrijven die voldoen aan hoge eisen van maatschappelijk en ecologisch verantwoord ondernemen. Tony’s Chocoloney, Dopper, Triodos Bank en Patagonia zijn ook B Corp gecertificeerd.

MVO

De Limburgse bierbrouwer vindt dat de B Corp gedachte bij hen past:

- Gulpener gebruikt lokale gerst en hop in plaats van het op de wereldmarkt in te kopen.

- Hun brouwerij loopt op groene stroom

- Ze hebben herbruikbare verpakkingen

- Het nieuwe brouwhuis is het meest duurzame van Europa

- Biologisch bier en lokale ingrediënten gebruiken ze volgens het 25-mijl principe

Ruimte voor verbetering

Gulpener heeft een B Corp score van 92,4. De score wordt bepaald op vijf onderdelen van de bedrijfsvoering. De certificering is openbaar inzichtelijk en controleerbaar. De bierbrouwer wordt vanaf nu elke drie jaar gecontroleerd. Volgens Gulpener is de score een goed begin, maar geeft het ook aan dat er ruimte is voor verbetering.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Nieuwe AI-oplossing van Too Good To Go wordt getest bij Monoprix.

AI en duurzaamheid: minder voedselverspilling en meer dierenwelzijn

Voedselproducenten zoals Vion, Pepsico, Danone, Unilever en consumentenmarktplaats Too Good To Go gebruiken artificial intelligence (AI) om op...

Een ‘Factory of the Future’ is een ‘Factory With a Future’.

Factory of the Future winnaar Alpro: 'Mensen maken het verschil'

Alpro won dit jaar voor het eerst de Factory of the Future. Cargill en Danone verlengden hun titel voor drie jaar. Bij Alpro komen de food heroes op...

Beeld: Shutterstock

Ontwikkelingen in 5 sectoren op een rij: 'Grote crises achter ons,...

De voedingsindustrie heeft door onder andere de coronapandemie, energie- en grondstoffencrisis en inflatie turbulente jaren gehad. Nu deze crisissen...

KLM gebruikt AI om voedselverspilling aan boord tegen te gaan

KLM gebruikt AI om voedselverspilling aan boord tegen te gaan

KLM gaat aan de slag met kunstmatige intelligentie (AI) om zo te berekenen hoeveel maaltijden nodig zijn. Zo kan de luchtvaartmaatschappij...

Albert Heijn haalt kroon van ananas en bespaart daarmee CO2

Albert Heijn haalt kroon van ananas en bespaart daarmee CO2

Retailer Albert Heijn wil 45% minder CO2-equivalenten uitstoten in de keten van land tot klant. Een van de acties om dit te bereiken is de kroon van...

Gratis whitepaper 'Ontwikkeling van duurzame verpakkingen voor levensmiddelen'

Gratis whitepaper 'Ontwikkeling van duurzame verpakkingen voor...

Levensmiddelenproducenten die op zoek zijn naar duurzamere verpakkingsmethoden hebben vaak eerst een hele puzzel te leggen. Wanneer is een verpakking...

Vivera switcht van plastic bakje naar zakje voor plantaardig gehakt

Vivera switcht van plastic bakje naar zakje voor plantaardig gehakt

Vivera, producent van plantaardige vleesvervangers, verandert de verpakking van haar Plantaardig Kruimgehakt. Het product is nu verkrijgbaar in een...

“We werken in de origine landen nauw samen met cacaoboeren om de ‘beste’ cacaobonen in te kunnen kopen. Zo zorgen we ervoor dat onze chocolade een geweldige smaak heeft.”

'Kwaliteitspremie en de chocoladebonus zijn tot 5 maanden extra...

Belcolade wil in 2025 koolstofneutraal produceren, maar voor de chocoladefabrikant houdt duurzaamheid meer dan dat in. "We hebben de ambitie om het...